Gå til innhold

Holde liv i planter

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke gartner nei
Skrevet

Alle jeg kan spørre om å være plantevakt er på ferie, og vi skal reise bort i 2 uker. Hvordan kan jeg holde liv i plantene uten å ta dem med meg? Det er små potteplanter, for det meste av den hardføre sorten (sukkulenter). Tenkte på å sette dem på oasis i badekaret eller noe, men er redd for å lage insektfest...Noen tips?

Gjest uten signatur
Skrevet

Leser slike tips hvert år i avisene, men glemmer det like fort igjen!

Må jo finnes noe på nettet hvis du tar et søk.

Hvis du har bare hardføre så kan du vel forresten være vekk to uker uten problemer. Jeg var borte i tre uker ensommer. Da benyttet jeg anledningen til å kaste slike halvstygge planter som trengte mer stell. Kjøpte nye da jeg kom hjem.

Yuccapalmer og bjørkefiken overlevde de tre ukene. De står ikke i sola til vanlig, så jeg slapp flytte dem. Vannet godt samme morgen vi dro, og det gikk fint. Dette er tre år siden og de lever enda.

mil1365380270
Skrevet

Har aldri fått problemer med insekter når jeg har hatt plantene i badekaret. Du kan legge aviser under plantene, så vanner du alt godt.

Skrevet

Jeg kjøpte en vanningsmatte eller hva det nå heter på en blomsterbutikk eller et gartneri.

Det er en stor (grønn) filtduk som jeg legger utover kjøkkenbenken. Enden putter jeg oppi oppvaskkummen (som da er fylt med vann).

Plantene setter jeg da selvsagt på vanningsmatten som suger i seg vann fra oppvaskkummen. Jeg har gjort dette i mange år, og ingen planter har dødd av det.

De som er så store at de ikke får plass på benken, klarer seg gjerne leenge med en god vanning.

Skrevet

Hei... Du kan ta en halvlitersflaske å fylle med litt vann. Stikk et par små hull i korken, så renner det saaaaakte ut og gir potta vann litt etter hvert, så de ikke tørker ut eller drukner. Veldig godt tips, fungerer flott! Om du har mange potter, drikk brus i vei!

Skrevet

Hei... Du kan ta en halvlitersflaske å fylle med litt vann. Stikk et par små hull i korken, så renner det saaaaakte ut og gir potta vann litt etter hvert, så de ikke tørker ut eller drukner. Veldig godt tips, fungerer flott! Om du har mange potter, drikk brus i vei!

og.... flaska skal selvsagt stå opp ned, med bunnen i været, så korken kommer ned i jorda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...