Gjest nok en utvitende person Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 En bekjent av meg bruker emacs når man skriver. Er det et operativsystem? Noen som har erfaringer med det selv? 0 Siter
Gjest jeg er en annen Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 Emacs er et tekstbehandlingsprogram som kjører på operativsystemet Unix(/Linux). Terkslen for å lære seg å bruke programmet er temmelig høy, men det fins en hard kjerne av Unix-brukere som sverger til dette programmet. 0 Siter
Sør Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 Hei, Det er et tekstbehandlingssystem, som Word. Jeg har brukt det for utallige år siden, men jeg regner med at det er langt mer avansert nå enn det var på 80-tallet. Med vennlig hilsen 0 Siter
citoyen Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 Det de andre er ikke 100% riktig. Emacs er en editor, ikke et tekstbehandlingsprogram. En editor lagrer kun ren tekst, som kan leses av absolutt alle programmer. Tekstbehandlingsprogrammer (som Word) lagrer mer avanserte formater, som gjør at du kan gjøre ting med hvordan dokumentet ser ut (farger, skrifttype, definere ting som overskrifter osv). Det betyr ikke at Word (tekstbehandleren) er mer avansert enn Emacs (editoren), men de har ulike formål. Når det er sagt, så er spørsmålet ditt ikke så dumt egentlig. Emacs er så kraftig at man i Unix-verdenen ofte sier at Emacs er et operativsystem forkledd som en editor. Jeg har brukt programmet selv i mange år, og selv om jeg bruker det daglig kan jeg bare en bitteliten brøkdel av alle tingene man kan gjøre med det 0 Siter
citoyen Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 Det de andre er ikke 100% riktig. Emacs er en editor, ikke et tekstbehandlingsprogram. En editor lagrer kun ren tekst, som kan leses av absolutt alle programmer. Tekstbehandlingsprogrammer (som Word) lagrer mer avanserte formater, som gjør at du kan gjøre ting med hvordan dokumentet ser ut (farger, skrifttype, definere ting som overskrifter osv). Det betyr ikke at Word (tekstbehandleren) er mer avansert enn Emacs (editoren), men de har ulike formål. Når det er sagt, så er spørsmålet ditt ikke så dumt egentlig. Emacs er så kraftig at man i Unix-verdenen ofte sier at Emacs er et operativsystem forkledd som en editor. Jeg har brukt programmet selv i mange år, og selv om jeg bruker det daglig kan jeg bare en bitteliten brøkdel av alle tingene man kan gjøre med det Og det skulle være en "skriver" med på første linje der 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 I tillegg til det citoyen sier, som er helt riktig selfølgelig (det er IKKE en tekstbehandler), så er emacs omtrent alt annet også. Du har innebygde funksjoner for omtrent alt du måtte ønske (mail etc. blah-blah). Personlig bruker jeg det kun som text editor hvis jeg trener litt mer avanserte funksjoner enn en enkel editor. ".........................." 0 Siter
citoyen Skrevet 3. juli 2004 Skrevet 3. juli 2004 I tillegg til det citoyen sier, som er helt riktig selfølgelig (det er IKKE en tekstbehandler), så er emacs omtrent alt annet også. Du har innebygde funksjoner for omtrent alt du måtte ønske (mail etc. blah-blah). Personlig bruker jeg det kun som text editor hvis jeg trener litt mer avanserte funksjoner enn en enkel editor. ".........................." Som sagt, et operativsystem forkledd som en teksteditor Emacs blir forøvrig også regnes som en religion. http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=emacs+religion&btnG=Search 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.