Gå til innhold

Seiling

Anbefalte innlegg

Gjest sailorgirl
Skrevet

Noen her som driver med/har drevet med seiling?

Jeg er nybegynner, og skal begynne nå. Får all opplæring, men alike vel vil jeg vite litt før jeg begynner.

Er det slitsomt? hardt?

Hva må jeg passe på?

Gjest slør
Skrevet

Jolle, kjølbåt eller tur-/havseiler?

Uansett har du en fasinerende tid foran deg :-)

Gjest sailorgirl
Skrevet

Jolle, kjølbåt eller tur-/havseiler?

Uansett har du en fasinerende tid foran deg :-)

det er tur/havseiler, er blant et mannskap på 5

Gjest slør
Skrevet

Når du er mannskap på en båt, er det viktig å være et godt lagmedlem. Prøv å være positiv og få frem det beste i hele mannskapet.

Oppgavene kan noen ganger være slitsomme, spesielt for armene. Verken å hale i tau (skjøtene) eller å vinsje er bevegelser en får trent i det daglige. Vanligvis er disse oppgavene av kort varighet hver gang, og det er oftest pauser mellom hver hardinnsats.

I sterk vind og på kryss krenger båten ofte 20-30 grader. Med vått dekk og en båt som beveger seg i bølgene, kan det være slitsomt samtidig å ivareta sikkerhet, balanse og arbeidsoppgaver. Med lange økter er det svært viktig å holde humøret oppe og være positiv selv når en er sulten, våt, kald og sliten.

Av utstyr bør du prioritere seilersko (godt feste i dekket og hvit såle som ikke lager stygge flekker i dekket), seilerhansker som gir deg godt grep, beskytter mot gnagsår og holder deg varm, samt en god jakke som holder vind og regn ute. For styggværseilas er det fint med en sydvest.

Jeg kjøpte båt for et par år siden etter å ha vært uten i mange år. Heldigvis falt seillivet i smak hos min kjære. Hun hadde aldri seilt før og var uten erfaring. Allerede etter noen få turer ble hun et utmerket mannskap i tillegg til den gleden det er å dele sine beste interesser med den en holder mest av.

Ønsker deg all lykke og glede med en av de mest fasinerende aktiviteter som finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...