Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å kjøpe en liten leilighet i stedet for å leie. Men finnes det en bank som gir lån til en student som lever på stipend, studielån og ca 60.000 i inntekt? Må jeg bare glemme det hele først som sist?

Skrevet

Det kmmer jo an på studiebyen, mht prisnivå på små leiligheter.

Men ellers vet jeg mange som har kjøpt leilighet når de begynner å studere, og har klart å betjene lånet på studielån og god sommer / julejobb. Men de har noek alle hatt foreldre / andre som har stilt sikkerhet.

Hvis du førts får nok lån (og har noen som stiller sikkerhet) så bør du vurdere å kjøpe en med to soverom. Leier du ut det ene rommet til en annen student, har du halvert mange av de faste utgiftene (strøm, avis, internett eller hva dere skal ha), og kan betjene et større lån.

Snakk med banken din (og med mamma/pappa), sjekk rentebarometer osv på www.dinside.no

Skrevet

Jeg er student og har kjøpt bolig. Men jeg hadde en del egenkapital (arv og oppsparte midler, ca 200k til sammen).

Sett opp et realistisk budsjett som viser hvor mye du har råd til å bruke på samlede boutgifter og samtidig leve normalt, så hjelper banken deg å finne ut hvor mye du kan låne.

fuji1365380447
Skrevet

For å få lån, så må nok foreldrene dine kausjonere for noe av lånet.

Det vil si at de må stille med sikkerhet (f.eks sitt eget hus eller hytte), slik at banken har garanti dersom du ikke klarer å betale på lånet ditt.

Dette er en ganske vanlig praksis blant 1. gangsetablerere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...