Gå til innhold

Kan jeg foreslå det?

Anbefalte innlegg

Gjest vakre unger
Skrevet

Forleden var jeg hos en fotograf med barna mine. Bildene ble kjempefine, selv om det er svinedyrt.

Fotografen har spurt om lov til å bruke noen av bildene i utstillingsvinduet samt på fotografens nettside.

Jeg vet ikke hva som er vanlig, kanskje jeg bare burde se på det som en ære - men jeg har lyst til å foreslå at jeg da får feks en gratis forstørrelse av de bildene som brukes.

Hva ville dere gjort?

Skrevet

Jeg ville syntes det var hyggelig å få bildet utstilt.

Tror ikke jeg hadde tenkt på å spørre om noe sånt.

Gjest thetraveller
Skrevet

Jeg ville spurt forsiktig, og med en litt humoristisk undertone, om det ikke er mulig å få litt avslag på forstørrelsen dersom den skal vises på utstilling.

Et konfirmasjonsbilde av meg ble hengende oppe inne på atelieret hos fotografen i lange tider, uten at jeg visste om det i det hele tatt. Dette var på lerret, og egentlig kostet det 3500 kroner å få den forstørrelsen med ramme. Mamma spurte om å få rabatt på det etter ei tid, og fikk kjøpt det til halve prisen.

Skrevet

Det gjorde min mor da min lillebror ble fotografert.Bildet ble forstørret og brukt i utstillingsvindu.

Vet ikke om hun fikk det helt gratis,men billigere i allefall.

Ørkenvandreren
Skrevet

Ja, jeg synes du kan prøve deg.

Men jeg tror forespørselen fra fotografen er mer av høflighet og taktfullhet (han vil jo gjerne ha deg tilbake en gangn.....), enn av nødvendighet.

For foto er et åndsverk, som skaperen (fotografen...) disponerer over. Det vil for eksempel si at fotografen har en juridisk rett til fritt (uten å spørre deg...) å bruke bildet/bildene til det formål han her spør deg pent om.

Skrevet

Det er da ganske vanlig at bilder henger oppe hos fotografen. Syns det viker litt kravstort å forlange noe igjen for det. Men jeg vet at det går an å få kjøpt bildene som henger oppe etter en tid, til redusert pris.

Min mor gjorde det med familiebildet vårt, og fikk dermed en mye større utgave enn hun selv hadde bestilt, men med en håpløs ramme...

Skrevet

Er det ikke vanlig å få eller å kjøpe billig bildene som utstilles, når utstillingen skal byttes ut?

Gjest vakre unger
Skrevet

Men jeg tror forespørselen fra fotografen er mer av høflighet og taktfullhet (han vil jo gjerne ha deg tilbake en gangn.....), enn av nødvendighet.

For foto er et åndsverk, som skaperen (fotografen...) disponerer over. Det vil for eksempel si at fotografen har en juridisk rett til fritt (uten å spørre deg...) å bruke bildet/bildene til det formål han her spør deg pent om.

Akkuart det der stemmer nok ikke. Man kan ikke sette bilder man har tatt av folk på internett eller hvor som helst uten å spørre om lov først. Du må huske at det faktisk er jeg som er forbrukeren, og betaler dyrt for fotograferingen.

Gjest GreenIguana
Skrevet

Jeg ville syntes det var hyggelig å få bildet utstilt.

Tror ikke jeg hadde tenkt på å spørre om noe sånt.

Hadde bilde av mine to utstilt, fotografen vant en pris på det bildet..;-) Fikk bildet billigere da det hadde hengt der en stund.

"stolt mamma"

Skrevet

Hadde bilde av mine to utstilt, fotografen vant en pris på det bildet..;-) Fikk bildet billigere da det hadde hengt der en stund.

"stolt mamma"

grattis :) Så gøy!

Det går jo an å spørre, men jeg tror ikke jeg hadde tenkt på det, bare.

Skrevet

bare gjør det, ingen fare med det vel?? Og et bilde eller to virker som en grei "pris" synest jeg............

skorpionfisken
Skrevet

Mitt søskenbarn var utstilt over lengre tid hos en fotograf. Et fantastisk flott bilde. Når utstillingen var ferdig fikk de tilbud om å kjøpe bildene billig. Det var vel nærmest bare betaling for rammen tror jeg. Men det tok et par år da før de fikk kjøpe dem fordi han brukte dem lenge, så de hadde allerede kjøpt forstørrelser til seg selv. Guttens besteforeldre slo til og kjøpte utstillingsbildene.

Så fotografen blir nok ikke overrasket om du foreslår det.

Gjest rettigheter
Skrevet

De trenger jo faktisk ikke spørre om lov da, siden de faktisk har alle rettigheter til sitt eget arbeid. Men du får sikkert kjøpe det billig om ikke annet.

Tror neppe du får de gratis, men i tilfelle er du jo heldig!

Gjest sandex
Skrevet

Mitt bilde (av min gutt) ble hengt opp - uten at jeg ble spurt... fikk heller ikke bildet etterpå :( Snufs...

• 4 uker senere...
Skrevet

I åndsverksloven er det også en paragraf som heter noe sånt som "Lov om rett til eget bilde" - altså et bilde der du er hovedmotivet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...