gladiåtrene29 Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg vil starte med å opplyse at jeg aldri tidligere har hatt noen form for problemer med ledd eller muskler. Jeg er 29 år og hankjønn. Smertene oppstod for en måneds tid siden under årets andre joggetur. Noen dager tidligere hadde jeg vært på årets første fjelltur som inkluderte en bratt nedstigning. Under denne fjellturen kjente jeg ingen ubehag. Det gjorde jeg derimot under årets andre joggetur. Det var kaldt ute og jeg kjente ubehag i venstre kne etter en halv time lett jogging. Jeg fullførte turen og på slutten hadde ubehag blitt til smerte. Neste dag var alle symptomer borte og noen dagers hvile ble etterfulgt av ny joggetur. Denne gang kom smertene mye raskere og jeg ble tvunget til å avslutte relativt raskt. Smertene ved jogging/nedstigning kommer når venstre fot er bøyd og i bakstilling og høyre fot føres frem. Spesielt i nedoverbakker blir smerten intens. Jeg har forsøkt å hvile opptil en uke, men smertene kommer relativt kjapt tilbake ved trening (jogging eller gåing i bratt terreng). Når det først oppstår smerte er det nærmest umulig å gå ned selv den slakkeste bakke. Ved beføling på ytterside av venstre kne (når smerten har oppstått) utløses en intens smerte. Jeg har eller utløser ikke smerte ved normal hverdagsaktivitet. I hele vinter har jeg syklet spinning 2-3 ganger i uken og trenet allaround styrke en gang i uken. Jeg har ikke merket dette ved sykling, men har bare syklet ett par ganger siden jeg først kjente disse smertene. Jeg skal kontakte lege, men hadde lyst å forhøre meg med kompetent forum på nettet først. Hva er galt med kneet mitt og hva skal jeg gjøre for å bli frisk? Hilsen en fryktelig frustrert treningsglad gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjohooo Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Patello-Femoral Pain Syndrome (PFPS), eller runners knee om du vil. Typisk når man starter opp for brått, eller overtrener. Finnes noen øvelser du kan gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drizzle Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Høres ut som runner's knee, eller langdistansekne. Den rammer først og fremst de som løper ofte og langt, og er en irritasjonstilstand. Smerten utløses av løpingen og tiltar under løping, spesielt i nedoverbakke, men forsvinner mellom løpeturene. Lokaliseringen av smerten stememer også, tractus iliotibialis, som er det båndet som glir frem og tilbake over øverste del av fibula (leggbeinet) ender på utsiden av kneet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 -gladiåtrene29. Det du beskriver kalles ofte "langdistansekne" og oppstår oftest ved den type trening. Kan også oppstå i etterkant av fjelleturer med krevende nedoverbakker. Smertene sitter i muskel/senefeste på yttersiden og nedsiden av kneleddet. Trening og behandling hos en fysioterapeut, anbefales. Fortsett ellers med aktiviteter som ikke provoserer frem smerter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.