Gå til innhold

Ny forskning/uttøying

darma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De som har vært på DOL i noen år husker sikkert at vi har anbefalt å IKKE tøye for lenge lenge siden, samtidig som jeg har ment at is på skade er helt på jordet, som det nå også er støtte for.

Grunnen til at det hovner opp er jo "reperasjopnsceller" med blodet som kommer til for å ordne opp i skaden. Is vil jo motvirke dette ved at blod/reprasjonsceller ikke kommer til skadestedet.

Kroppen vet vel best selv!

Helt utrolig at dette ikke er "oppdaget" før nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har vært på DOL i noen år husker sikkert at vi har anbefalt å IKKE tøye for lenge lenge siden, samtidig som jeg har ment at is på skade er helt på jordet, som det nå også er støtte for.

Grunnen til at det hovner opp er jo "reperasjopnsceller" med blodet som kommer til for å ordne opp i skaden. Is vil jo motvirke dette ved at blod/reprasjonsceller ikke kommer til skadestedet.

Kroppen vet vel best selv!

Helt utrolig at dette ikke er "oppdaget" før nå...

Jodda.. du/dere har sagt det ja.

Men idretter som det er viktig å være myk da? Tar man da uttøyning/beveglighet for seg selv? Altså kun etter oppvarming og ikke når man har trent styrke..?

Jeg har litt stive skuldre, ikke veldig plagsomt, men skulle bare vært mer beveglig. Bør jeg da kun strekke ut og tøye skulderområde når jeg er oppvarmet og IKKE når jeg har trent styrke? (Altså hver for seg)

Det er jo logisk at musklene er svakest etter styrketrening, siden de da tynes hardt..for siden å bygges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Forskningen viser til at uttøying av muskler etter hard trening ikke hjelper.

Fordi da trenger musklene ro og vile. Da er det bedre med muskelmassasje, om man kan dette da.

Vel lett til moderat trening gjør det ikke noe om man tøyer ut.

Uttøying kan faktisk være trening i seg selv.

Er man uforsiktig ved uttøying kan man faktisk oppleve å bli "stiv" i muskelen etterpå.

Man bør begynne uttøyingen lett, og øke forsiktig etterhvert.

Hold strekken lenge, min 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men idretter som det er viktig å være myk da? Tar man da uttøyning/beveglighet for seg selv? Altså kun etter oppvarming og ikke når man har trent styrke..?

Jeg har litt stive skuldre, ikke veldig plagsomt, men skulle bare vært mer beveglig. Bør jeg da kun strekke ut og tøye skulderområde når jeg er oppvarmet og IKKE når jeg har trent styrke? (Altså hver for seg)

Det er jo logisk at musklene er svakest etter styrketrening, siden de da tynes hardt..for siden å bygges opp.

Jeg er ganske sikker på at det er mest fornuftig å ta det hver for seg.

Ønsker du å bli mykere og få mer beveglighet, så gjennomfør det som egne treningssett - med "vanlig" oppvarming i forkant, og ikke som uttøying etter styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tøying gjør godt

Jeg har en muskelsykdom som gjør at musklene blir korte hvis jeg ikke tøyer ut daglig. Jeg varmer jo da ikke opp før jeg tøyer. Jeg tøyer når det faller meg inn. NÅ har jeg feks tøyd ut nakkemusklene mens jeg har sittet her. Så tar jeg benmuskler mens jeg ser på TV.

Tror det er logisk at det er usunt å tøye en alt for sliten muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...