Gå til innhold

Selvforskyldte sykdommer?

Anbefalte innlegg

Gjest overvekt
Skrevet

En kontorist som sitter ved dataen hele dagen kommer til legen med vonde skuldre og nakke. Vedkommende får full pakke, henvisning til røntgen, henvisning til fysioterapi, sykmelding og oppfølging.

De vonde skuldrene og nakken skyldes selvsagt at kontoristen ikke trener musklene i nakken og skuldrene, og at vedkommende ikke tar seg tid til avspenningsøvelser og annet som kan hjelpe.

En lagerarbeider kommer til legen med vond rygg, og får samme oppfølging som vedkommende med nakken og skuldrene. Den vonde ryggen skyldes feil løfteteknikk.

En annen kommer kanskje med en depresjon som alle skjønner skyldes vedkommendes dårlige samliv og familieliv. Vedkommende får oppfølging hos psykolog/psykiater, piller på blå resept, sykmelding. Depresjonen skyldes at vedkommende velger å leve i et elendig forhold.

En annen kommer med magesår som skyldes for mye alkohol og kaffe, og får full pakke med oppfølging, spesialister, sykmedling osv.

Han med brokitt på grunn av røyking, han med KOLS på grunn av røyking.

Slik kan jeg fortsette, men alle disse og mange andre lidelser kan vel kalles selvforskyldt??

Så har vi henne som veier 130 kilo på sine 160 cm, hele hennes livskvalitet både fysisk og psykisk er svekket av overvekten. Hva får hun? Hun får beskjed om å gå hjem og spise mindre og trimme mer, kanskje hun får tilbud om tabletter som koster henne rundt tusenlappen i måneden.............

Dette kan da ikke være rettferdig?

Skrevet

Mener du at vi burde rekruterre nye overvektige ved å gi de gratis medisiner etc?. Men nå tror jeg jo at overvektige stort sett har psykiske problemer som fører til trøstespising etc..ingen gidder da ellers å se feit og ekkel ut?. Enkelte av de overvektige har jo stoffskifte sykdommer etc, men det er ytterst få av dem.

Når de gjelder de med f.eks vond rygg, så tror jeg ikke folk bevisst får vond rygg for å få sykemelding...derimot de overvektige trener og spiser bevisst for mye.

Gjest nettopp
Skrevet

Jeg er enig med deg. Men hva skulle hun fått? Problemet er vel først og fremst at en ikke har noen god behandling å tilby.

Skrevet

Nånå... vi må huske litt flere nyanser her. Jeg er i utgangspunktet enig med deg at vi ikke gir overvektige en god nok begandling i dette landet - men tusen kroner i måneden i utgifter i måneden er ikke uvanlig når man har en hvilken som helst sykdom, dessverre.

Jeg bruker i alle fall minst 1000 kroner i måneden på ting (inkl medisiner) som er nødvendige på grunn av sykdommen min. Og den er ikke selvforskyldt.

Det er vel enda mer "urettferdig", eller?

..sånn satt på spissen, altså...?

Skrevet

Tror du ikke de andre må betale behandling og medisiner de også?

Skrevet

Dette er i beste fall en grov overforenkling og øyne som ser det de vil se. Mange, mange, mange, MANGE sykdommer og lidelser koster skjorta av folk.

Gjest cc210
Skrevet

Mener du at vi burde rekruterre nye overvektige ved å gi de gratis medisiner etc?. Men nå tror jeg jo at overvektige stort sett har psykiske problemer som fører til trøstespising etc..ingen gidder da ellers å se feit og ekkel ut?. Enkelte av de overvektige har jo stoffskifte sykdommer etc, men det er ytterst få av dem.

Når de gjelder de med f.eks vond rygg, så tror jeg ikke folk bevisst får vond rygg for å få sykemelding...derimot de overvektige trener og spiser bevisst for mye.

Det er faktisk en del som blir overvektige pga av fysisk sykdom også. Mange medisiner kan gi vektøkning, og mange sykdommer hindrer fysisk aktivitet.

Jeg tror hovedinnleggskriver mener at som feks narkoman eller alkoholiker får man et behandlingstilbud, og at det er noe tilsvarende som burde finnes for folk med stor overvekt.

Gjest en annen
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? Også de med vondt i nakken og røykere osv. vil jo få beskjed om å legge om livsstilen som behandling nr. én.

Man skal alltid velge den minst radikle virksomme behandling - og ved (de fleste former for) overvekt er det: spis mindre, tren mer. At overvektige i større grad kunne følges opp for å gjennomføre dette, er en annen sak.

Gjest bebba
Skrevet

Det er en stor overdrivelse å si at overvektige spiser bevisst for mye, selvom jeg ser forenklingen i hovedinnlegget. Det som er likevel poenget er at den overvektige får ikke den nødvendige medisinske hjelpen til å bli kvitt sin overvekt, kanskje fordi den er for lite tilgjengelig, legene har for lite kunnskaper, sykdommen blir ikke respektert osv.

Skrevet

Tror ikkje behandling i seg sjølv rekrutterer overvektige, vel?

Og "feit og ekkel" ? Hjarteleg takk. Er det rart vi "feite og ekle" får psykiske problem?

petter smart
Skrevet

Jeg hadde problemer med vond rygg (musklene under skulderbladet). Legen skjønte raskt at dette skyldes at jeg tilbringer store deler av dagen foran en pc, både på jobb og hjemme.

Hva fikk jeg? Røntgen? Fysioterapi? Sykemelding? Nei, jeg fikk beskjed om å begynne på et treningsstudio og trene opp musklene i rygg og nakke, samt å endre sitteposisjonen foran pc'en, skaffe meg handleddsstøtte til mus og tastatur.

Så ikke alle får alt det du snakker om.

Skrevet

Jeg hadde problemer med vond rygg (musklene under skulderbladet). Legen skjønte raskt at dette skyldes at jeg tilbringer store deler av dagen foran en pc, både på jobb og hjemme.

Hva fikk jeg? Røntgen? Fysioterapi? Sykemelding? Nei, jeg fikk beskjed om å begynne på et treningsstudio og trene opp musklene i rygg og nakke, samt å endre sitteposisjonen foran pc'en, skaffe meg handleddsstøtte til mus og tastatur.

Så ikke alle får alt det du snakker om.

Ikke alle får det de ber om, og hvorfor skal et fettlass(uten sykdom få mer i støtte enn ei syltynn jente som blir tilsnakket og gjort narr av, som den største selvfølge.

Ps. jeg er passe, så føler meg ikke truffet :)

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er det der vanlige med hva som gir prestisje hos legene å kurere hos pasientene. Overvekt og vanlige kvinnesykdommer samt psykiske plager er ikke akkurat noe de ønsker å stulle med. KOm med et dårlig hjernte! DA blir de interessert!

Skrevet

Ikke alle får det de ber om, og hvorfor skal et fettlass(uten sykdom få mer i støtte enn ei syltynn jente som blir tilsnakket og gjort narr av, som den største selvfølge.

Du er intet annet enn ei jævla førkje.

Skrevet

Mange pasientgrupper må selv betale for medisiner og behandling, dette kan gjelde selv for svært alvorlige sykdommer.

Det som man derimot kan kritisere helsevesenet for, er at man tradisjonelt ikke har hatt så mye annet enn moralisering å tilby de overvektige. F.eks. har det stått i forskriftene for opptreningsinstitusjoner at overvekt ikke gir grunnlag for opptreningsopphold, og dette virker lite rasjonelt. Det virker imidlertid som om legenes (og etterhvert også systemets) holdninger på dette området er i ferd med å snu. Mange fastleger er i dag villige til å hjelpe sine overvektige pasienter med annet enn moralisering.

petter smart
Skrevet

Jeg synes mange som får støtte, ikke burde fått det.

Det burde satses mer på forebygging, og større egenandel ved selvforskyldte sykdommer.

Gjest Triangle
Skrevet

Tror du noen vil velge å bli overvektige med vilje fordi de vet de vil få gratis medisiner???

Skrevet

Det er det der vanlige med hva som gir prestisje hos legene å kurere hos pasientene. Overvekt og vanlige kvinnesykdommer samt psykiske plager er ikke akkurat noe de ønsker å stulle med. KOm med et dårlig hjernte! DA blir de interessert!

Det kan vel ikke forundre noen at det satses for å opprettholde hjertefunksjonen...

Gjest Rusle
Skrevet

Hvor har du det fra? At en overvektig får mer støtte enn en undervektig.

Gjest blærrgh
Skrevet

Fy f*&n , så stygg du er!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...