Gå til innhold

Selvforskyldte sykdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke alle får det de ber om, og hvorfor skal et fettlass(uten sykdom få mer i støtte enn ei syltynn jente som blir tilsnakket og gjort narr av, som den største selvfølge.

Ps. jeg er passe, så føler meg ikke truffet :)

Uff, så stygg du er i munnen :-/

Skrevet

Mange pasientgrupper må selv betale for medisiner og behandling, dette kan gjelde selv for svært alvorlige sykdommer.

Det som man derimot kan kritisere helsevesenet for, er at man tradisjonelt ikke har hatt så mye annet enn moralisering å tilby de overvektige. F.eks. har det stått i forskriftene for opptreningsinstitusjoner at overvekt ikke gir grunnlag for opptreningsopphold, og dette virker lite rasjonelt. Det virker imidlertid som om legenes (og etterhvert også systemets) holdninger på dette området er i ferd med å snu. Mange fastleger er i dag villige til å hjelpe sine overvektige pasienter med annet enn moralisering.

Det er bare så synd at det ikke hjelper om legen henviser til en behandling om trygdekontoret ikke går med på det. Jeg har en venninne med en bmi på 48. Hun spiser riktigere og trimmer mer enn meg som veier i minste laget. Legen sa at hun kvalifiserer for en slankeoperasjon, men trygdekontoret avslo fordi de mente at hun har en bmi på "bare" 45.

Vekten har nådd et nivå der det begynner å bli vanskelig for henne selv å gå en tur fordi hun hovner opp i anklene. Hun sliter, men får ingen hjelp.

Gjest zuuul
Skrevet

Ikke alle får det de ber om, og hvorfor skal et fettlass(uten sykdom få mer i støtte enn ei syltynn jente som blir tilsnakket og gjort narr av, som den største selvfølge.

om du syns det er galt at tynne blir tilsnakket og gjort narr av, hvorfor gjør du det samme mot overvektige?

Skrevet

Overvektige som leser hetsen din blir nok like såret som det du blir når du leser hets av mennesker med lav IQ. Kanskje å tenke at andre også kan bli såret vil hjelpe på impulskontrollen din?

Skrevet

Du skriver: "hvorfor skal et fettlass"

Det er bedre å være overvektig, enn å være undervektig mellom ørene, Shandy.

Du fremstår som like idiotisk som ungdommer som hetser jøder.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det kan vel ikke forundre noen at det satses for å opprettholde hjertefunksjonen...

Nei selvfølgelig. Men kroppen lever ikke uten fordøyelsesorgan heller! Så om en overbelaster fordøyelsessystemet eller hjerte og kar-systemet, så mener jeg begge deler skulle være like viktige. Men det er det ikke for legene.

En kan la vær å stresse for å unngå høyt blodtrykk og en kan ete sundt for å unngå fedme problemer.

serendipity
Skrevet

Du skriver: "hvorfor skal et fettlass"

Det er bedre å være overvektig, enn å være undervektig mellom ørene, Shandy.

Du fremstår som like idiotisk som ungdommer som hetser jøder.

Og du virker intet mindre enn totalt forstyrret som må trekke en slik sammenligning.

Skrevet

Og du virker intet mindre enn totalt forstyrret som må trekke en slik sammenligning.

Nei, en person som refererer til overvektige som "fettlass" mangler noe vesentlig mellom ørene.

Gjest petrinem
Skrevet

Synes du det er ok å omtale overvektige som "fettlass"?

serendipity
Skrevet

Synes du det er ok å omtale overvektige som "fettlass"?

Det har jeg overhodet IKKE sagt at jeg syntes er greit. Jeg syntes bare å sammenligne det med uundommer som hetser jøder var svært malplasert. Og hadde da ingenting i setting å gjøre.

serendipity
Skrevet

Nei, en person som refererer til overvektige som "fettlass" mangler noe vesentlig mellom ørene.

Er helt enig at uttalelsen er svært lite gjennomtenkt. Men en sammenligning er helt unødvendig.

Skrevet

Shandy er jo tydeligvis veldig opptatt av å kalle en spade for en spade, og da må jo Sør sitt svar være akkurat hva hun foretrekker.

serendipity
Skrevet

Shandy er jo tydeligvis veldig opptatt av å kalle en spade for en spade, og da må jo Sør sitt svar være akkurat hva hun foretrekker.

Jeg syntes ikke det, men det er min meing. Men jeg er helt enig i at uttalelsen var svært lite gjennomtenkt.

Skrevet

Er helt enig at uttalelsen er svært lite gjennomtenkt. Men en sammenligning er helt unødvendig.

Nei, sammenligningen er så absolutt på sin plass. Det er null forskjell på om man trakasserer folk fordi om de er jødiske, over/under-vektige, har briller eller annet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du formekter deg ikke. Nok et gjennomtenkt svar fra deg.

Gjest overvekt
Skrevet

Det er faktisk en del som blir overvektige pga av fysisk sykdom også. Mange medisiner kan gi vektøkning, og mange sykdommer hindrer fysisk aktivitet.

Jeg tror hovedinnleggskriver mener at som feks narkoman eller alkoholiker får man et behandlingstilbud, og at det er noe tilsvarende som burde finnes for folk med stor overvekt.

Halleluja, du har skjønt det.

De forsøker gjerne å finne årsaken til andre sykdommer og lidelser, men når det gjelder overvekt går de ut fra at det alltid skyldes for mye mat og for lite trim.

Skrevet

Halleluja, du har skjønt det.

De forsøker gjerne å finne årsaken til andre sykdommer og lidelser, men når det gjelder overvekt går de ut fra at det alltid skyldes for mye mat og for lite trim.

Og det skyldes det også i de fleste tilfeller :-) I tillegg tror jeg de aller fleste overvektige får tilbud om å sjekke stoffskiftet en eller annen gang.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Passe tjukk i huet, mener du?

• 3 uker senere...
Gjest troill
Skrevet

Jeg er helt sikker på at du har fettfobi, for du skriver alltid så stygt om de som er overvektige.

Gjest troill
Skrevet

Mener du at vi burde rekruterre nye overvektige ved å gi de gratis medisiner etc?. Men nå tror jeg jo at overvektige stort sett har psykiske problemer som fører til trøstespising etc..ingen gidder da ellers å se feit og ekkel ut?. Enkelte av de overvektige har jo stoffskifte sykdommer etc, men det er ytterst få av dem.

Når de gjelder de med f.eks vond rygg, så tror jeg ikke folk bevisst får vond rygg for å få sykemelding...derimot de overvektige trener og spiser bevisst for mye.

ingen gidder da ellers å se feit og ekkel ut?.

Så du mener at de som er overvektige er feite og ekkle?? Hvor dum går det ann å bli?? Stakkars deg sier jeg bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...