Gå til innhold

polske arbeidere i norge får kontantstøtte for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ikke ordningen er idiotisk. For alt vi vet kan barna gå i barnehage i Polen også, og dermed egentlig ikke ha rett på støtte. Kontantstøtten er vel til for norske barn?

Alle som ikke går i barnehage med norsk statsstøtte, får kontantstøtte.

Hvor mange barnehager i Polen får norsk statsstøtte tror du ?

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

19

• Sør

17

• Grip

10

• snø

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor?

Fordi en som arbeider her - fullt lovlig OGSÅ kan trenger penger til pass av barn. kontantstøtten er ikke behovsprøvd - altså ikke noen prosentutregning etter lønn el. så at kontantstøtten tilfeldigvis er SÅ mye for en polsk familie, det UNNER jeg dem. De kommer hit og tar OFTE jobber som nordmenn ikke vil ha.

Skrevet

Jeg mener ikke at vi skal dele med alle..

IKKE MED ALLE SOM JOBBER HER?

Hva slags samfunn skulle det blitt?????? Legen min er inder, burde ikke han ha barna sine i barnehagen heller?

Gjest en annen
Skrevet

Fordi en som arbeider her - fullt lovlig OGSÅ kan trenger penger til pass av barn. kontantstøtten er ikke behovsprøvd - altså ikke noen prosentutregning etter lønn el. så at kontantstøtten tilfeldigvis er SÅ mye for en polsk familie, det UNNER jeg dem. De kommer hit og tar OFTE jobber som nordmenn ikke vil ha.

En mann som leide hos oss skrøt av at han her slapp å jobbe og fikk penger. (Polsk.) Han sa det var så lett å få sosialhjelp, og egentlig kunne han jobbe! Og da de flyttet stjal de med seg mye herfra+skylder penger+ødela mye i huset.

Skrevet

En mann som leide hos oss skrøt av at han her slapp å jobbe og fikk penger. (Polsk.) Han sa det var så lett å få sosialhjelp, og egentlig kunne han jobbe! Og da de flyttet stjal de med seg mye herfra+skylder penger+ødela mye i huset.

Det var en drittsekk - det fins i Polen også har jeg hørt :)

Skrevet

Jeg tviler på om nordmenn får spansk kontantstøtte i Spania. Det finnes nok ikke, men i prinsippet altså.

Problemet er imidlertid mer knyttet til den ulike levestandard som nå finnes i EØS-området. Som nevnt utgjør kontantstøtte for ett barn en hel, polsk årslønn.

Dette kan skape store problemer, selv om jeg ikke kjenner omfanget p.t.

Skrevet

Synes du det er rett at barn fra Akershus skal får kontantstøtte når foreldrene jobber i Oppland?

EØS-avtalen gjør at "landene blir som fylker" på mange måter. Så lenge en person arbeider i Norge har han rett på kontantstøtte.

Er du klar over at norske barn i Spania også får kontantstøtte? Akkurat samme regelverket.

Men norske barn i Sverige får ikke norsk barnetrygd.

Skrevet

Sør vurderer det slik at alle verdens borgere skal ha tilgang til norske skattebetaleres lommer, kfr hans innlegg lengre ned.

Skal vi se, er det ikke noen EU-regler som gjør at man har rett på de trygdeordningene som finnes i det landet man jobber i? Det er altså ikke noe særnorsk (eller sørnorsk som du kanskje ville si ;o) ) fenomen.

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg tviler på om nordmenn får spansk kontantstøtte i Spania. Det finnes nok ikke, men i prinsippet altså.

Problemet er imidlertid mer knyttet til den ulike levestandard som nå finnes i EØS-området. Som nevnt utgjør kontantstøtte for ett barn en hel, polsk årslønn.

Meg bekjent så er dette med trydeordningen en EU-regel, så hadde det eksistert en spansk kontantstøtte, så hadde nordmenn bosatt i Spania hatt krav på den.

Så får dere heller rette på meg om jeg har feil. Eller om det finnes en regel som sier at spanjoler ikke trenger å følge EU-reglementer ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

Det var en drittsekk - det fins i Polen også har jeg hørt :)

hihihi ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

jeg syns det er større problemer med at det nå er lovlig for "mellommenn" å ansette polakker i norsk byggeindustri - slik at de kan gi dem GODE polske lønninger på kr. 27,- i timen. Det blir så skakt og skeivt for meg. jeg er FOR arbeidsinnvandring der hvor det trengs - men da skal de ha det samme som en norsk en ville fått,- ellers ødelegger de markedet og lager HELT nye typer lavtlønnsgrupper.

Skrevet

IKKE MED ALLE SOM JOBBER HER?

Hva slags samfunn skulle det blitt?????? Legen min er inder, burde ikke han ha barna sine i barnehagen heller?

Joda, det var han som måtte ha barna i barnehage fordi de skulle lære norsk og sosiale ferdigheter, slik at de blir mest mulig like oss Gode Nordmenn ;o) Vi nordmenn kan derimot godt ha barna hjemme, for våre barn trenger ikke sosiale ferdigheter (så, så, hiss dere ned dere hjemmeværende nordmenn, jeg satte bare ting litt på spissen!).

Beste hilsen fra

Skrevet

Problemet er ikke EØS-regelverket, men dustete ordninger som kontantstøtte.

Med vennlig hilsen

Her er jeg helt enig med deg Sør.

Skrevet

jeg syns det er større problemer med at det nå er lovlig for "mellommenn" å ansette polakker i norsk byggeindustri - slik at de kan gi dem GODE polske lønninger på kr. 27,- i timen. Det blir så skakt og skeivt for meg. jeg er FOR arbeidsinnvandring der hvor det trengs - men da skal de ha det samme som en norsk en ville fått,- ellers ødelegger de markedet og lager HELT nye typer lavtlønnsgrupper.

Altså, jeg tror ikke de tjener 27 kr timen, men det er det de sitter igjen med etter at husleie og mat etc er betalt. Jeg tror nok du kan finne en del nordmenn som har samme "timelønn" når levekostnader trekkes fra...

Så er det noen som sier at polakker skulle hatt mer, siden de har familie hjemme og forsørge. Men da blir det jo ikke akkurat særlig billig å leie inn polakker. Og det var jo derfor man ga dem jobb i utgangspunktet....

Beste hilsen fra

Skrevet

Her er jeg helt enig med deg Sør.

Jeg også.

Skrevet

Skal vi se, er det ikke noen EU-regler som gjør at man har rett på de trygdeordningene som finnes i det landet man jobber i? Det er altså ikke noe særnorsk (eller sørnorsk som du kanskje ville si ;o) ) fenomen.

Beste hilsen fra

Det er nok riktig at vi er bundet til dette, siden vi ikke har iverksatt overgangsordninger. Jeg kan ikke tenke meg at regjeringen er så gal at de pøser hundrevis av millioner ut av landet bare for morro skyld.

De land som da har spesielt romslige velferdsordninger, vil selvsagt være utsatt for sosial turisme.

Skrevet

Det er jo hele hensikten med det uvidede, indre marked. Fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft er fundamentet for hele EU.

Skrevet

Alle som er eller vil bli, avhengig av ytelser fra den norske velferdsstaten burde skjelve i buksene. Fagforeningene er dypt bekymret.

Kontantstøtte for ett barn i Norge utgjør en gjennomsnittlig polsk årslønn.

Det sier seg at mange av våre nåværende ytelser må bort når hvis reglene ikke endres.

Er du for eller imot EU/EØS?

Skrevet

Men norske barn i Sverige får ikke norsk barnetrygd.

Det er ikke snakk om barnetrygd.

Uansett, dette faller under EØS-regelverket.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette kan bli et stort problem for en del norske industrier.

Hvis man skal holde på minstelønnssatsene for arbeidere som jobber for norske firmaer i Norge, så vil disse firmaer bli nødt til å opprette datterfirmaer i f.eks Polen. Da kan de selge tjenestene sine til Norge og la arbeiderne være ansatt i datterfirmaet i Polen selv om de jobber i Norge.

Hvis ikke blir de fullstendig utkonkurrert i det norske markedet.

Her blir det mange utfordringer i fremtiden - ikke minst når det gjelder regelverket. Og gjør man ikke endringer snarest, så vil dette få store konsekvenser for mange yrkesgrupper i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...