Gå til innhold

polske arbeidere i norge får kontantstøtte for barn

Anbefalte innlegg

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

19

• Sør

17

• Grip

10

• snø

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg visste ikke at norske barn i Spania får kontantstøtte, nei. Jeg er forresten imot eøs-avtalen og alt den fører med seg.

Du er for en strategisk handelsallianse med Island?

Skrevet

Man skulle tro det var et fornuftig prinsipp at borgere fikk trygdeytelser fra det landet hvor de er hjemmehørende, uavhengig av hvor de jobbet.

Nei, de bør selvsagt få trygdeytelser fra det landet de jobber (og betaler skatt) i.

Skrevet

Det er ikke snakk om barnetrygd.

Uansett, dette faller under EØS-regelverket.

Med vennlig hilsen

Jeg vet det da.

Uansett synes jeg kontantstøtte er noe tullete greier, ingen som klarer å overleve på den alene så man kan være hjemme med ungene.

Skrevet

Jeg mener ikke ordningen er idiotisk. For alt vi vet kan barna gå i barnehage i Polen også, og dermed egentlig ikke ha rett på støtte. Kontantstøtten er vel til for norske barn?

Nei, man har selvsagt ikke lov å diskriminere på den måten du her legger opp til.

Skrevet

Altså, jeg tror ikke de tjener 27 kr timen, men det er det de sitter igjen med etter at husleie og mat etc er betalt. Jeg tror nok du kan finne en del nordmenn som har samme "timelønn" når levekostnader trekkes fra...

Så er det noen som sier at polakker skulle hatt mer, siden de har familie hjemme og forsørge. Men da blir det jo ikke akkurat særlig billig å leie inn polakker. Og det var jo derfor man ga dem jobb i utgangspunktet....

Beste hilsen fra

Du tar helt feil! - de FÅR 27 kr i timen.

Skrevet

Dette kan bli et stort problem for en del norske industrier.

Hvis man skal holde på minstelønnssatsene for arbeidere som jobber for norske firmaer i Norge, så vil disse firmaer bli nødt til å opprette datterfirmaer i f.eks Polen. Da kan de selge tjenestene sine til Norge og la arbeiderne være ansatt i datterfirmaet i Polen selv om de jobber i Norge.

Hvis ikke blir de fullstendig utkonkurrert i det norske markedet.

Her blir det mange utfordringer i fremtiden - ikke minst når det gjelder regelverket. Og gjør man ikke endringer snarest, så vil dette få store konsekvenser for mange yrkesgrupper i Norge.

Var det ikke i Stamsund at de hadde sparket alle norske arbeidere i fiskeriindustrien og bare ansatt billige polske?

Skrevet

Er du for eller imot EU/EØS?

Som jeg har skrevet i et annet innlegg, er det neppe tvil om at Norge opererer i pakt med regelverket i EØS.

Problemet (som jeg også har skrevet tidligere) er at ytelsene varierer sterkt fra land til land, og at dette er en utfordring i seg selv.

EU forutsetter at alle medlemmer over tid vil ha ytelser og levestandard som ikke varierer så veldig mye. Dette vil følge av fri-flyt reglene.

Det vil ta noe tid før Øst-Europa får en levestandard i nærheten av mange land lenger vest, og det hadde trolig vært fornuftig med overgangsordninger for å unngå at land med høye ytelser oversvømmes av velferdssøkende fra land med lavere ytelser.

For øvrig er vi selvsagt tilhengere av norsk eu-medlemsskap.

Skrevet

Jeg vet det da.

Uansett synes jeg kontantstøtte er noe tullete greier, ingen som klarer å overleve på den alene så man kan være hjemme med ungene.

Men man kan muligens gå ned i antall timer etc. slik at dagen blir lettere- den er for at man skal kunne VELGE dette selv. NOEN klarer seg faktisk hjemme også med de 3000 - om den andre tjener greit nok.

Skrevet

Som jeg har skrevet i et annet innlegg, er det neppe tvil om at Norge opererer i pakt med regelverket i EØS.

Problemet (som jeg også har skrevet tidligere) er at ytelsene varierer sterkt fra land til land, og at dette er en utfordring i seg selv.

EU forutsetter at alle medlemmer over tid vil ha ytelser og levestandard som ikke varierer så veldig mye. Dette vil følge av fri-flyt reglene.

Det vil ta noe tid før Øst-Europa får en levestandard i nærheten av mange land lenger vest, og det hadde trolig vært fornuftig med overgangsordninger for å unngå at land med høye ytelser oversvømmes av velferdssøkende fra land med lavere ytelser.

Arbeidsinnvandring er noe HELT annet enn velferdssøkende. Arbeidsinnvandring er til for å fylle opp arbeidsplasser der hvor man ikke har kvalifisert norsk arbeidskraft.

At norske arbeidsgivere kvitter seg med norske arbeidere som tjener normalt og heller tar inn via mellomenn ekstremt billig arbeidskraft - det må det gjøres noe med.

Skrevet

Meg bekjent så er dette med trydeordningen en EU-regel, så hadde det eksistert en spansk kontantstøtte, så hadde nordmenn bosatt i Spania hatt krav på den.

Så får dere heller rette på meg om jeg har feil. Eller om det finnes en regel som sier at spanjoler ikke trenger å følge EU-reglementer ;o)

Beste hilsen fra

jeg fant saken gitt! :)

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/3926966.html

Skrevet

Du tar helt feil! - de FÅR 27 kr i timen.

Ok,men er du sikker på at du har lest rett. Jeg mener også å ha lest den saken, og der stod det at det var det de hadde utbetalt når hus & mat var trukket.

her i Stavanger var det en tilsvarende sak i Stavanger Aftenblad om at de fikk 36 kr timen. Virkeligheten er en annen.

http://aftenbladet.no/nyheter/article.jhtml?articleID=205009

Beste hilsen fra

Skrevet

Men man kan muligens gå ned i antall timer etc. slik at dagen blir lettere- den er for at man skal kunne VELGE dette selv. NOEN klarer seg faktisk hjemme også med de 3000 - om den andre tjener greit nok.

Ja, hvis man har noen å dele utgiftene med. Men når man ikke har det er det vanskelig å greie seg på den summen :o)

Skrevet

Ser du mange portugisere her?

De har hatt adgang til Norge i åresvis.

Skrevet

Var det ikke i Stamsund at de hadde sparket alle norske arbeidere i fiskeriindustrien og bare ansatt billige polske?

Har man en minstetimelønnssats, så "hjelper" det ikke å ansette polske arbeidere.

Da må man kjøpe tjenester fra et polsk firma der de som leverer tjenesten er ansatt i det polske firmaet.

Dette er bare en måte å omgå den norske minstelønnssatsen på, og det er særdeles enkelt.

Men man bidrar jo da selvfølgelig til å styrke den svake polske økonomien, og det er jo en av hensiktene bak EØS/EU regelverket. Dog vil det nødvendigvis gå på bekostning av noen norske industrier.

Velferdsordningene er nok et problemområde - der det etter de nye reglene blir enkelt å "snylte" på norske velferdsordninger, ikke minst når det gjelder kontantstøtteordningen.

Disse bør derfor gjennomgås og endres/fjernes der det er hensiktsmessig.

Skrevet

Ja, hvis man har noen å dele utgiftene med. Men når man ikke har det er det vanskelig å greie seg på den summen :o)

Ja, det hadde ikke JEG greid engang! hehe

Skrevet

jeg syns det er større problemer med at det nå er lovlig for "mellommenn" å ansette polakker i norsk byggeindustri - slik at de kan gi dem GODE polske lønninger på kr. 27,- i timen. Det blir så skakt og skeivt for meg. jeg er FOR arbeidsinnvandring der hvor det trengs - men da skal de ha det samme som en norsk en ville fått,- ellers ødelegger de markedet og lager HELT nye typer lavtlønnsgrupper.

Mange av oss (de fleste) er veldig opptatt av å få varer og tjenester billigst mulig.

Vi betaler ikke 100 for en vare hvis vi kan kjøpe tilsvarende for 50. Vi betaler ikke 250 for en snekker hvis vi kan få tilsvarende for halvparten.

Vi er strengt tatt alle "skyldige" i jaget etter billigst mulige varer og tjenester, men sutrer når vi blir oppmerksom på konsekvensene.

Det er ikke lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...