Gå til innhold

polske arbeidere i norge får kontantstøtte for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man en minstetimelønnssats, så "hjelper" det ikke å ansette polske arbeidere.

Da må man kjøpe tjenester fra et polsk firma der de som leverer tjenesten er ansatt i det polske firmaet.

Dette er bare en måte å omgå den norske minstelønnssatsen på, og det er særdeles enkelt.

Men man bidrar jo da selvfølgelig til å styrke den svake polske økonomien, og det er jo en av hensiktene bak EØS/EU regelverket. Dog vil det nødvendigvis gå på bekostning av noen norske industrier.

Velferdsordningene er nok et problemområde - der det etter de nye reglene blir enkelt å "snylte" på norske velferdsordninger, ikke minst når det gjelder kontantstøtteordningen.

Disse bør derfor gjennomgås og endres/fjernes der det er hensiktsmessig.

Minstelønnssatser er problematisk for vareprodusenter, ved at produksjonen rett og slett flyttes ut av landet.

Det er jo det som har skjedd de siste ti-årene, i en periode hvor vi faktisk har hatt minstelønsssatser.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

19

• Sør

17

• Grip

10

• snø

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har man en minstetimelønnssats, så "hjelper" det ikke å ansette polske arbeidere.

Da må man kjøpe tjenester fra et polsk firma der de som leverer tjenesten er ansatt i det polske firmaet.

Dette er bare en måte å omgå den norske minstelønnssatsen på, og det er særdeles enkelt.

Men man bidrar jo da selvfølgelig til å styrke den svake polske økonomien, og det er jo en av hensiktene bak EØS/EU regelverket. Dog vil det nødvendigvis gå på bekostning av noen norske industrier.

Velferdsordningene er nok et problemområde - der det etter de nye reglene blir enkelt å "snylte" på norske velferdsordninger, ikke minst når det gjelder kontantstøtteordningen.

Disse bør derfor gjennomgås og endres/fjernes der det er hensiktsmessig.

Jeg synes absolutt de må tette igjen de hullene i loven.

Skal vi ta inn arbeidskraft får de få normal lønn.

Skrevet

Minstelønnssatser er problematisk for vareprodusenter, ved at produksjonen rett og slett flyttes ut av landet.

Det er jo det som har skjedd de siste ti-årene, i en periode hvor vi faktisk har hatt minstelønsssatser.

Selvfølgelig.

Det som er mindre selvfølgelig er hvordan man skal hanskes med konsekvensene av mange og gode lønnsoppgjør.....

Skrevet

Men... Norske foreldrar får da vel ikkje kontantstøtte med mindre dei bur med barnet i Norge? Er regelverket endra på dette området i det siste?

Skrevet

Men... Norske foreldrar får da vel ikkje kontantstøtte med mindre dei bur med barnet i Norge? Er regelverket endra på dette området i det siste?

Hvorfor ikke?

Gjest Rusle
Skrevet

Men man kan muligens gå ned i antall timer etc. slik at dagen blir lettere- den er for at man skal kunne VELGE dette selv. NOEN klarer seg faktisk hjemme også med de 3000 - om den andre tjener greit nok.

Jo da , for noen går det an å være hjemme med barna så lenge de mottar kontantstøtte. Men er det riktig at staten skal sponse dette så lenge det finnes så mange uløste oppgaver?

PS. du trenger ikke svare på dette. Orker ikke å diskutere kontantstøtten ;-)

Skrevet

Jo da , for noen går det an å være hjemme med barna så lenge de mottar kontantstøtte. Men er det riktig at staten skal sponse dette så lenge det finnes så mange uløste oppgaver?

PS. du trenger ikke svare på dette. Orker ikke å diskutere kontantstøtten ;-)

jeg er også i MOT den da - :)

Gjest Rusle
Skrevet

jeg er også i MOT den da - :)

Å, jeg trodde du var for.....;o)

Skrevet

Å, jeg trodde du var for.....;o)

Næ - bare forklarte litt hvordan ståa ER jeg :)

petter smart
Skrevet

Ser du mange portugisere her?

De har hatt adgang til Norge i åresvis.

Kjenner faktisk en god del portugisere som jobber i Norge, spesielt på båter og innen oljeindustrien. Det er bl.a. svært mange portugisere som jobber på melkeøya for tiden.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen som helst får kontantstøtte, utlendinger eller norske.

Jeg skjønner ikke at de i det hele tatt innførte, og viderefører kontantstøtten.

Skrevet

Kjenner faktisk en god del portugisere som jobber i Norge, spesielt på båter og innen oljeindustrien. Det er bl.a. svært mange portugisere som jobber på melkeøya for tiden.

Joda, selvsagt finnes det noen, men det er neppe "mange", selv om de har hatt mulighet til å flytte hit i årevis.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen som helst får kontantstøtte, utlendinger eller norske.

Jeg skjønner ikke at de i det hele tatt innførte, og viderefører kontantstøtten.

Enig!

Skrevet

Var ikkje slik før?

Nei, den norske stat ble trukket foran en domstol, og dømt til å betale.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så du mener at de som har barn i barnehage skal få ENDA mer støtte enn de som er hjemme? - Er du klar over hvor mye en barnehageplass er sponset? det var jo nettopp DEn urettferdigheten som skapte kontantstøtten, slik at de som ikke haddebarn i barnehagen også skulle få støtte til barnepass - enten man passer de selv, eller har dagmamma.

så det så!

Synes du dette er rettferdig da ?

Barnefam I, begge i arbeid, 2 barnehageplasser.

ca 6000 kr pr mnd.

Barnefamile 2,begge i arbeid,2 små barn, dagmamma

"gratis" barnepass.

Skrevet

Nei, den norske stat ble trukket foran en domstol, og dømt til å betale.

Med vennlig hilsen

OK - I see. Takk for svar :-)

Gjest merkelig greie
Skrevet

Det er regelverket det er noe galt med, slik at enkelte får økonomiske midler de egentlig ikke skulle hatt. Jeg mener utenlandske barn i f.eks. Polen ikke skulle hatt kontantstøtte. Enkelte barn av innvandrere i Norge burde hatt barna sine i barnehage i steden for å ha dem hjemme og motta kontantstøtte. Barna kan trenge å gå i barnehage pga språk/læring.

BARE etnisk norske barn skal få kontantstøtten??

Pappa Bjørn
Skrevet

Joda, hvordan er det vel ikke i norge.

Tvers over gangen for meg bor en nordafrikansk familie med 5 barn. Begge har trygd, barnetrygd for 5 og kontantstøtte for 2. Et røfft anslag vil da si ca 30 000 i mnd. Det er kanskje feil av meg å si bor der, for de er der noen uker på sommeren, resten av tiden er de i hjemlandet sitt med det som tilsvarer 2 årslønner der nede i mnd.

Hyggelig å kunne bidra.

Skrevet

Blandt mine britiske arbeidskollegaer er det mange som gledet seg godt over regjerings vedtak om å følge opp med å gjøre kontantstøtten gjeldene for alle innenfor EU/EØS området som jobber i Norge.

Siden den blir etterbetalt for perioden kontantstøtten har vært innført, er det enkelte som får opp mot 100 000 etterbetalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...