Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi ligger på sykehuset, og får intensivbehandling med cellegift. Vi var på besøk hos henne i ettermiddag, jeg og ei venninne som ammer.

Det var ikke anbefalt at babyen ble med opp på avdelingen. Heller ikke fikk ei tredje høygravid venninne lov å komme opp dit, av risikohensyn.

Hvordan er det da med henne som ammer? Kan cellegiften som blir satt som intravenøst drypp påvirke morsmelka på den besøkende på noe vis? Hadde vært greit å vite, om noen vet, for det blir garantert flere besøk de neste to ukene...

Takker å forhånd!

Gjest Håper det går bra med venninna di!
Skrevet

Det der hørtes rart ut synes jeg....Det var ikke pga smitterisiko da?? Kan ikke skjønne at cellegift som blir satt som drypp kan får innvirkning på de som er rundt....Men man skal aldri si aldri. Det kan jo være andre ting på den avdelinga også da, som kan være skadelig for babyen og den høygravide. Stråling f.eks. pga pågående strålebehandling eller noe. Jeg gjetter bare, men det synes jeg hører litt mer sannsynlig ut. Altså enten pga det, eller pga smittefare for den kreftsyke...

Skrevet

Det der hørtes rart ut synes jeg....Det var ikke pga smitterisiko da?? Kan ikke skjønne at cellegift som blir satt som drypp kan får innvirkning på de som er rundt....Men man skal aldri si aldri. Det kan jo være andre ting på den avdelinga også da, som kan være skadelig for babyen og den høygravide. Stråling f.eks. pga pågående strålebehandling eller noe. Jeg gjetter bare, men det synes jeg hører litt mer sannsynlig ut. Altså enten pga det, eller pga smittefare for den kreftsyke...

Neida, det er faktisk ikke bra for barn, gravide etc å være rundt den som har fått cellegift når dette skilles ut. (svette, urin etc)

Skrevet

Når man får en kur med cellegift, tar det tre dager før den er utskillet fra kroppen igjen. I løpet av disse tre dagene skal alt sengetøy byttes hver dag, for å bli kvitt avfallsstoffer. Man må beskytte seg selv både med gulfrakk (som brukes ved smittefare) og hansker... og jeg er blitt fortalt at gravide som jobber på en avdeling hvor det blir gitt cellegift, ikke har lov å skifte på slikt sengetøy.

Vi hadde en pasient der jeg jobber og, som fikk cellegift i flere omganger. Sengetøyet der måtte skiftes hver dag, og det var veldig viktig at vi var godt beskyttet med frakk og hansker.

Jeg vet ikke jeg... det er kanskje ikke bra for babyer å være der (den det er snakk om her er to måneder gammel), så det unngikk de. Venninna vår fikk et fint bilde av babyen isteden. Men om noe kan gå over til morsmelka? Jeg tviler selv, og sykepleiere på jobb tviler på at dette er tilfelle, men man vet jo aldri... må kanskje ta kontakt med kreftavdelinga for å få svar på det...

Og takk, forresten. Jeg håper også det går bra med henne. Klarer i alle fall ikke å forestille meg noe annet, selv om det kommer til å bli knalltøft for henne og familien fremover. Hun er heldigvis sta og viljesterk!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...