Gå til innhold

Hvor mye forbrenner jeg?

Gjest Minus11kgtilnå!

Anbefalte innlegg

Gjest Minus11kgtilnå!

Jeg er fersk i kondisjonstreningsfaget, men har blitt litt bitt av basillen.

Altså, jeg har ei skogsløype ved huset som er 5 km, den har et veldig bratt parti (som det er umulig å løpe i) og resten er småkuppert. Jeg begynte å gå løypa i april, brukte da godt over en time. Etter hvert som kondisen har kommet seg (og kiloene har rast av!) har det blitt mer og mer jogging og nå tar turen 40-42 minutter.

MEN, jeg lurer på et par ting. Ser lenger nede på siden en "diskusjon" om det er best å løpe fort eller sakte, og svarene er ikke helt entydige. Jeg klarer ikke å løpe veldig fort enda, jeg konsentrerer meg om å klare å løpe større og større del av løypa først før tempoet blir et tema.

Jeg tar denne turen så og si hver dag, og jeg lurer litt på hvor mye jeg forbrenner? Eller rettere sagt, hvordan finner jeg ut hvor mye jeg forbrenner? Har flere kilo som skal bort!

Et annet spørsmål: Har jeg større effekt av å gå raskt en dag og jogge så mye som mulig dagen etter, eller er det aller beste å løpe så mye som mulig hver gang?

Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moderat tempo i 40-45 min. er glimrende for fettforbrenning. Du kan godt holde på lengre, men sett grensen på 90 min. Kommer du særlig over 90 min. begynner du å forbrenne muskler, og det er ikke interessant i forhold til fettforbrenning.

"......................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to glimrende alternativ, hvis du vil forbrenne fett optimalt.

1. Gå tur om morgenen før frokost, bare drikk litt vann før du går, min. 30 minutter i moderat tempo.

2. En intervalltreningsform som kalles geriljakardio er veldig effektiv for både kondisjon og fettforbrenning. Sjekk ut linken jeg legger ved

http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minus11kgtilnå!

Det finnes to glimrende alternativ, hvis du vil forbrenne fett optimalt.

1. Gå tur om morgenen før frokost, bare drikk litt vann før du går, min. 30 minutter i moderat tempo.

2. En intervalltreningsform som kalles geriljakardio er veldig effektiv for både kondisjon og fettforbrenning. Sjekk ut linken jeg legger ved

http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml

Uæh, alternativ to hørtes veldig seriøst ut... Og ikke minst tungt! Men det virker sikkert.

Man bør vel kanskje være litt trent når man tar i bruk et slik program?

Alternativ en er på en måte mer aktuell, selv om det ikke stemmer så godt med familielivet for tiden.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæh, alternativ to hørtes veldig seriøst ut... Og ikke minst tungt! Men det virker sikkert.

Man bør vel kanskje være litt trent når man tar i bruk et slik program?

Alternativ en er på en måte mer aktuell, selv om det ikke stemmer så godt med familielivet for tiden.

Takk for svar!

Du trenger ikke være spesiellt trent for å kjøre gerilja-kardio. Selv har jeg alltid hatt dårlig kondisjon (er født med det), men jeg tilpasser geriljakardion formen min.

Men en advarsel: det er tungt - j**lig tungt. Etter de første 2-3 sprintene (med rolige partier innimellom) tenker man at "dette går jo greit". Så kommer man gjennom et par sprinter til, og man er overbevist om at man kommer til å dø :-)

Men det er bra, og det føles godt. Og det er et godt alternativ til 60 min. rolig kardio hvis man ikke har all verdens tid.

"......................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...