Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok et eksempel på norsk helsevesen....

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=234732

Jeg lurer på hvor mange slike eksempler på mennesker i dyp akutt nød som blir avvist av helsevesenet i løpet av et "normal år"?

Selv kjenner jeg til mange tilfeller bare gjennom familie, nære venner og bekjente. Og i tillegg kan man alt for ofte lese om slikt i pressen.

Er det utdannelsen, personene, det interne miljøet, systemet, eller mangel på penger som er årsaken.

Uansett er dette nok en skam for helsevesenet i Norge, og det gjør meg rett og slett forbannet - fordi det er så unødvendig og fordi det går ut over de som trenger det mest.

Det finnes helt sikkert mange dyktige mennesker i helsevesenet i Norge. Men hvorfor står så få av disse frem og forteller både hvor galt det er og hvorfor? Tør de ikke?

Jeg har selv personlig erfaring med dette når min beste venn ble syk, og det jeg opplevde var skremmende. Flere av de faginstanser jeg var i kontakt med samt advokaten vi måtte benytte bekreftet at helsevesenet i Norge "lider av store mangler" vedrørende behandling av lidelser som ikke er typiske "A4".

Ikke minst er det store problemer med ansvarsforhold, koordinering og kapasitet - og det verste er at det ikke får følger for noen av de som burde være ansvarlige.

Alt for ofte ender slike saker i tragedier for de det gjelder.

Og ingen ting skjer....og det gjør meg forbannet.

Skrevet

Satt akkurat og hisset meg opp over samme sak. Har også følt det selv på kroppen - VELDIG. Man blir ikke helt trodd, man blir stemplet som at man sikkert overdriver, eller sender vedkommende til psykolog. - - etter 2 år. Så sitter psykologen og sier; "er du så lei deg du da?" - til en som er akkurat som denne personen i artikkelen. "Lei meg, for faan? Jeg har det bra jeg, det er alle andre som er skrudde i hue" etc. etc.

Og så tror psykologen på det. Og saken blir lagt vekk. Mens vedkommende ikke vet sitt eget beste og går ut iverden, overbevist om at foreldre og besteforeldre er helt sløve i pappen.

helvete.

mil1365380270
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor de ikke står frem, kanskje fordi de er redde for jobben sin, som du sier.

Vil jo alltid være råtne egg i kurven, men virker som det er for mange, ja...

De dyktige er vel overarbeidet, både kapasitetsmessig og samvittighetsemessig, fordi de har nok med å redde sine egne pasienter.

Kjenner til flere tilfeller selv, og det er skremmende! Man må sette seg inn i egen sykdom fra første stund, og kjempe for og kreve å få riktig behandling.

Skrevet

Det er opptrappingen i psykiatrien. På senter for psykisk helse (tidligere distriktspsykiatrisk senter) her ble sparetiltakene satt inn da det havnet inn under regionssykehuset etter nyttår. Bemanningen er redusert. De teller hvor mange poteter og annet det er igjen etter middagen på døgnavdelingen. På dagavdelingen var det tidligere ni ansatte. Nå er det aldri mer enn fem. Det er det jeg ser. Det er sikkert strammet inn på andre steder i psykiatrien også.

Skrevet

Satt akkurat og hisset meg opp over samme sak. Har også følt det selv på kroppen - VELDIG. Man blir ikke helt trodd, man blir stemplet som at man sikkert overdriver, eller sender vedkommende til psykolog. - - etter 2 år. Så sitter psykologen og sier; "er du så lei deg du da?" - til en som er akkurat som denne personen i artikkelen. "Lei meg, for faan? Jeg har det bra jeg, det er alle andre som er skrudde i hue" etc. etc.

Og så tror psykologen på det. Og saken blir lagt vekk. Mens vedkommende ikke vet sitt eget beste og går ut iverden, overbevist om at foreldre og besteforeldre er helt sløve i pappen.

helvete.

Og i dette tilfellet er det SEFO som vil etterforske selve skyteepisoden og de politifolkene som gjorde jobben sin.

Men helsevesenet går nok en gang fri - og blir ikke utsatt for en tilsvarende granskning selv om ansvaret helt klart ligger hos dem.

Helvete heller.....

Skrevet

Når antisosiale individer søker "hjælp" i helsevesenet med trussler, kniv og/eller skytevåpen, er det ikke alltid de får samme gode service som andre borgere.

Skrevet

Og i dette tilfellet er det SEFO som vil etterforske selve skyteepisoden og de politifolkene som gjorde jobben sin.

Men helsevesenet går nok en gang fri - og blir ikke utsatt for en tilsvarende granskning selv om ansvaret helt klart ligger hos dem.

Helvete heller.....

Helt enig!

Helvete

Skrevet

Når antisosiale individer søker "hjælp" i helsevesenet med trussler, kniv og/eller skytevåpen, er det ikke alltid de får samme gode service som andre borgere.

men slike antisosiale mennesker ER jo syke, - men tror ikke det selv. Når familien er utslitt og heller ikke blir trodd - før det skjer noe farlig - hva da?

Skrevet

Og det er forståelig.

Akkurat like forståelig som at noen tyr til slike midler ETTER at de har blir avvist av helsevesenet gang på gang.

Har du forsøkt å se den siden av saken?

Jeg hadde hatt stor forståelse i flere saker jeg kjenner personlig til, om noen av de involverte hadde tydd til dramatiske midler for å få nødvendig og ikke minst fortjent hjelp.

Alternativet kan være enda mer dramatisk for de det gjelder.

Mener du at dette ikke er noe "stort" problem i det norske helsevesen?

Skrevet

Nei, men det forekommer deg ikke at slik asosial oppførsel kanskje er en del av psykdommen?

De trenger da hjelp mer enn de fleste!

Skrevet

Nei, men det forekommer deg ikke at slik asosial oppførsel kanskje er en del av psykdommen?

Og ikke minst er det merkelig at ikke fagpersoner kan se at møtet med norsk helsevesen kan føre til at vennlige, snille og forståelsesfulle mennesker nettopp blir forvandlet til asosiale vesener grunnet helsevesenets mangler og arrogante oppførsel.

Dette var kanskje nok et eksempel på slikt....

Skrevet

Og det er forståelig.

Akkurat like forståelig som at noen tyr til slike midler ETTER at de har blir avvist av helsevesenet gang på gang.

Har du forsøkt å se den siden av saken?

Jeg hadde hatt stor forståelse i flere saker jeg kjenner personlig til, om noen av de involverte hadde tydd til dramatiske midler for å få nødvendig og ikke minst fortjent hjelp.

Alternativet kan være enda mer dramatisk for de det gjelder.

Mener du at dette ikke er noe "stort" problem i det norske helsevesen?

Han _var_ inne i helsevesenet da han mot avdelingens råd valgte å skrive seg ut.

Skrevet

Det er riktig, men jeg ville ikke ofret helse eller livet for å hjelpe han. Det kan ingen forlange av noen.

Skrevet

Det er riktig, men jeg ville ikke ofret helse eller livet for å hjelpe han. Det kan ingen forlange av noen.

Hei,

Nei, selvsagt skal du ikke det. :-)

Men det er vel (selv i fellesferien) nok folk på vakt til å sørge for at han ikke skader noen?

Det jeg savner er "hva gjør man med slike folk?". Jeg har stor forståelse for at det er ubehagelig å behandle ham, men problemet fortsetter jo.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Han _var_ inne i helsevesenet da han mot avdelingens råd valgte å skrive seg ut.

Og når han så forsøkte å bli lagt inn igjen så ble han avvist.

Mener du at det er den riktige måten å behandle en som de da helt klart vet sliter med psykiske og fysiske problemer?

Nå kjenner ikke jeg (og sansynligvis heller ikke du) denne konkrete saken i detalj.

Men når politiet etter gjentatte forsøk ikke lykkes i å skaffe denne mannen den hjelp i helsevesenet som han helt klart hadde behov for (hva slags hjelp kan sikkert diskuteres), så er det symptomatisk at fokus ikke blir rettet mot det problemet - men i stedet mot politiets oppførsel når de ble tvunget til å foreta seg noe overfor en person det til slutt klikket for.

Mine kommentarer var vel så mye rettet mot helsevesenets manglende vilje og/eller evne til å håndtere en rekke menneskers alvorlige fysiske og psykiske plager som denne enkeltepisoden.

Den ble kun brukt som et eksempel på at det nok en gang gikk galt.

De fleste tilfeller hører vi aldri om, for de ender som regel med at personen det gjelder tar livet sitt uten å begå handlinger som kommer på førstesiden i mediene.

Det er her de store tallene og lidelsene ligger - og det tror jeg du vet godt.

mil1365380270
Skrevet

De burde få samme gode service, for de oppfører seg sånn fordi de ikke klarer å oppføre seg sånn vi andre vet lønner seg. De er syke!

Mann banker samboer og truer med å drepe henne og barn! Politiet kommer og henter ham, og kjører han til en klinikk. De vil ikke legge han inn, da han er for aggressiv, og de ikke har kapasitet?!

Vi fulgte opp saken fordi vi ble ringt opp av samboeren, da politiet hadde tatt han med, fordi hun var livredd han skulle komme tilbake.

Politiet ringer da oss, og lurer på hva de skal gjøre med han???! Vi var selvfølgelig redde for at han skulle dra tilbake til familien. Politiet ville ikke ha han over natten.

De måtte sannsynligvis satt han på glattcelle, hvis vi hadde vært helt avvisende, men hva hadde skjedd i hodet hans da, eller neste dag, uten behandling? Rett tilbake til familien?

Politiet sa i alle fall at de måtte slippe han, og ville vi skulle ta han. Møtte politiet på fylkesgrensen, og tok han med hjem. Unødvendig å si at vi ikke sov godt de nettene, med en så ustabil person i huset.

Poenget er at dette skulle aldri vært politiets eller vårt problem. Han skulle blitt innlagt med en gang!

Angela1365380318
Skrevet

Kan tenke meg at det blir ganske tøft for en sykepleier å gå tilbake på jobb hvis hun går ut å sier at hun sa til overlegen at noe var galt, men har var trøtt etter 2skift på rad og sa hun bare klagde og han ville sove.

Det jeg har opplevd med en psykritatisk pasient, var at det psykritatiske sykehuset ikke ville ha han, sendt han til det fastelegesenteret som mente det var senteret som la han inn sitt ansvar hva han skulle gjøre nå og det senteret gav ansvaret på sykehuset. Litt av en sirkel skal jeg si! Alle mente det var de andre sitt ansvar.

Jeg synst det hadde vært bedre med klare regler for hvem som har ansvaret for hvilke type pasienter, men det høres sikkert bare pent ut i teorien.

Skrevet

De burde få samme gode service, for de oppfører seg sånn fordi de ikke klarer å oppføre seg sånn vi andre vet lønner seg. De er syke!

Mann banker samboer og truer med å drepe henne og barn! Politiet kommer og henter ham, og kjører han til en klinikk. De vil ikke legge han inn, da han er for aggressiv, og de ikke har kapasitet?!

Vi fulgte opp saken fordi vi ble ringt opp av samboeren, da politiet hadde tatt han med, fordi hun var livredd han skulle komme tilbake.

Politiet ringer da oss, og lurer på hva de skal gjøre med han???! Vi var selvfølgelig redde for at han skulle dra tilbake til familien. Politiet ville ikke ha han over natten.

De måtte sannsynligvis satt han på glattcelle, hvis vi hadde vært helt avvisende, men hva hadde skjedd i hodet hans da, eller neste dag, uten behandling? Rett tilbake til familien?

Politiet sa i alle fall at de måtte slippe han, og ville vi skulle ta han. Møtte politiet på fylkesgrensen, og tok han med hjem. Unødvendig å si at vi ikke sov godt de nettene, med en så ustabil person i huset.

Poenget er at dette skulle aldri vært politiets eller vårt problem. Han skulle blitt innlagt med en gang!

Noe sånt har jeg også opplevd i nær familie/bekjentskapskrets. Da var det en tenåring som ungdomspsykiatrisk nektet å ta inn fordi han var for voldsom. Så han ble sendt hjem igjen. Det blir jo som om politiet skulle nekte å stopp en bankraner fordi han skyter og dreper personalet og kundene, for så å la ham stikke av.

"........................."

Skrevet

Kan tenke meg at det blir ganske tøft for en sykepleier å gå tilbake på jobb hvis hun går ut å sier at hun sa til overlegen at noe var galt, men har var trøtt etter 2skift på rad og sa hun bare klagde og han ville sove.

Det jeg har opplevd med en psykritatisk pasient, var at det psykritatiske sykehuset ikke ville ha han, sendt han til det fastelegesenteret som mente det var senteret som la han inn sitt ansvar hva han skulle gjøre nå og det senteret gav ansvaret på sykehuset. Litt av en sirkel skal jeg si! Alle mente det var de andre sitt ansvar.

Jeg synst det hadde vært bedre med klare regler for hvem som har ansvaret for hvilke type pasienter, men det høres sikkert bare pent ut i teorien.

Det finnes klare regler for hvem som har ansvaret i slike tilfeller.

Problemet er at dette svært sjelden blir fulgt, og det får aldri noen konsekvenser for de som faktisk har ansvaret. Pasienten blir en kasteball og det ender ofte tragisk.

Det er ikke reglene og hva man som pasient har krav på som er problemet.

Problemet er manglende informasjon om regelverket til alle parter - og ikke minst manglende evne og vilje til å gjøre noe med det, samt at det ikke får konsekvenser for de som faktisk sitter med ansvaret.

mil1365380270
Skrevet

Noe sånt har jeg også opplevd i nær familie/bekjentskapskrets. Da var det en tenåring som ungdomspsykiatrisk nektet å ta inn fordi han var for voldsom. Så han ble sendt hjem igjen. Det blir jo som om politiet skulle nekte å stopp en bankraner fordi han skyter og dreper personalet og kundene, for så å la ham stikke av.

"........................."

Ja, det er akkurat det! Er personen for gal til at de kan hanskes med denne, dop personen ned eller noe, bare få kontroll over situasjonen! Ikke nekt å ta imot folk som er farlige for seg selv eller andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...