trener1365380399 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hei det er ikke lagt ut noe angående CRIE på noen av sidene her, noe som er meget viktig når det gjelder førstehjelp ved veldig mange skader. Det burde vel ligge som et eget tema her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skorpion81 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Nå heter det vel RICE og ikke CRIE da, men... R- Rest I- Ice C- Compression E- Elevation Rest: Hold den skadede kroppsdelen i ro Ice: På grunn av den inflamatoriske reaksjonen(hevelse/smerter) bør du legge på is(ikke rett på huden, pga.frostskade).ca 15min/t, gjerne hver time første dag Compression: er med på å dempe hevelse sammen med is. En bandasje eller tape funker. Pass på at du ikke strammer tapen/bandasjen for mye! Elevation: ha den skadede kroppsdelen hevet over hjertehøyde Ja, jeg skjønner meninga di, og det burde vel stå litt om dette her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trener1365380399 Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 Nå heter det vel RICE og ikke CRIE da, men... R- Rest I- Ice C- Compression E- Elevation Rest: Hold den skadede kroppsdelen i ro Ice: På grunn av den inflamatoriske reaksjonen(hevelse/smerter) bør du legge på is(ikke rett på huden, pga.frostskade).ca 15min/t, gjerne hver time første dag Compression: er med på å dempe hevelse sammen med is. En bandasje eller tape funker. Pass på at du ikke strammer tapen/bandasjen for mye! Elevation: ha den skadede kroppsdelen hevet over hjertehøyde Ja, jeg skjønner meninga di, og det burde vel stå litt om dette her. Nei det siste nye 3-siste år er CRIE, men CRIE må startes innen et minutt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skorpion81 Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Nei det siste nye 3-siste år er CRIE, men CRIE må startes innen et minutt Ok! Hva er dette da? En liten fornyelse av "det gamle" RICE-Prinsippet? Jeg aner ikke, slutta med fotball for 5 år siden da jeg ødela fremre korsbånd, mediale menisk+sideleddbånd Takknemlig for info... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trener1365380399 Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Ok! Hva er dette da? En liten fornyelse av "det gamle" RICE-Prinsippet? Jeg aner ikke, slutta med fotball for 5 år siden da jeg ødela fremre korsbånd, mediale menisk+sideleddbånd Takknemlig for info... Ja de har bare snudd på bokstavene. Kompresjonen som gjøres er også MEGET stram det skal strammes så hart en bare greier, med en spesiell bandage. (Men husk hvis en ikke har begynnt før et minutt har godt brukes RICE.) Denne stramme bandagen sitter på i 15 min. Hvis det blir blått/svart er ikke dette farlig. Dette kommer av at pasienten ikke har ligget HELT rolig. Etter 15 min brukes det gamle RICE prinsippet,med en løsere bandage og kan godt sitte på et døgn her skal det ikke strammes slik at det kan bli noe mer enn litt blålig farge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skorpion81 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Ja de har bare snudd på bokstavene. Kompresjonen som gjøres er også MEGET stram det skal strammes så hart en bare greier, med en spesiell bandage. (Men husk hvis en ikke har begynnt før et minutt har godt brukes RICE.) Denne stramme bandagen sitter på i 15 min. Hvis det blir blått/svart er ikke dette farlig. Dette kommer av at pasienten ikke har ligget HELT rolig. Etter 15 min brukes det gamle RICE prinsippet,med en løsere bandage og kan godt sitte på et døgn her skal det ikke strammes slik at det kan bli noe mer enn litt blålig farge. Så det du altså påstår er at folk anbefaler skadede å stoppe blodtilførselen... Så hvis jeg hadde skadet kneet mitt, brukt rådet ditt, få stoppet blodtilførselen til resten av foten...hmm.. Du vet at det er farlig...? Å hva mener du er pointet med denne behandlinga da?? Har du noe dokumentasjon å vise til hvor dette du skriver blir anbefalt?? Ikke meninga å virke krass eller noe, men for meg virka dette litt..tja...skummelt..? Er i alle fall helt feil i forhold til hva vi lærte på Idrettsfag... Please svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trener1365380399 Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Så det du altså påstår er at folk anbefaler skadede å stoppe blodtilførselen... Så hvis jeg hadde skadet kneet mitt, brukt rådet ditt, få stoppet blodtilførselen til resten av foten...hmm.. Du vet at det er farlig...? Å hva mener du er pointet med denne behandlinga da?? Har du noe dokumentasjon å vise til hvor dette du skriver blir anbefalt?? Ikke meninga å virke krass eller noe, men for meg virka dette litt..tja...skummelt..? Er i alle fall helt feil i forhold til hva vi lærte på Idrettsfag... Please svar du klarer ikke stoppe blodet helt men nesten. dette er ikke farlig over den korte perioden 15min 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.