Gå til innhold

Verdens beste....

Anbefalte innlegg

Gjest anonym 2004
Skrevet

Hadde vi vært best uten oljen? Og hvor på treet ville vi ha vært uten.

Se hva svenskene får til uten en eneste dråpe olje.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

27

• petter smart

17

• frosken

12

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi kan ikke sammenligne oss med andre land. I andre land stiller familie og venner opp og hjelper både praktisk og økonomisk og tømmer gjerne sparekontoen sin for å hjelpe.

Har du hørt om noen som gjør det her?

Her er vi helt avhengig av det tilbudet som blir gitt og det er ganske dårlig på enkelte områder.

Vi kan godt starte en fundraising her. Alle dolere sender meg 2000 kr hver og så skal jeg nok greie å skaffe meg det jeg trenger sjøl. Og så kan vi vente 14 dager og så lager vi en annen til en av de andre her inne.

Jeg vil være den neste. Ikke at trygden min er av de laveste, men det er så mye jeg har lyst på som jeg ikke har råd til :)

Gjest Aina E
Skrevet

Det MÅ det jo være en nordmann som har sagt.

Spør en svenske, amerikaner, franskmann, eller en danske.

På hvilket grunnlag har noen lagt den konklusjonen der?

Skrevet

FN har telt, regnet og gitt ut rapport.

Skrevet

Misforstå meg rett. Jeg syns det er greit at man klager på konkrete dårlige behandlingstilbud og jeg syns heller ikke trygdesatsene i Norge er voldsomt høye, men man kommer ikke unna at velferdstilbudet i Norge er mye mye bedre enn i de aller fleste land. Det sier noe om hvordan det står til i disse landene, og slik sett _er_ vi svært heldige.

Så du mener at sult kan tilfredstilles med at de har det værre i andre land?

Skal man liksom trøste seg med det?

Når de som får aller minst her i lander (de på uføre, pensjonister, syke osv) og som betaler de som er mest i skatt (ja for det er faktisk arbeidsrota som betaler skatt i norge ikke rik folka, de betaler ikke så det svir) så skal de nøye seg med å tenke at de har det jo værre i andre land, så da får det bare være da, om vi ikke har råd til å fø oss selv på noen uker, det gjør ikke noe, for det finnest så mange andre som har det så mye mye verre enn oss...

Men hva med dem, hvorfor er det våres skyld at de (land) sitter i det uføret som de sitter i? hvorfor er det vårt ansvar å bruke alle resursser på å bygge opp et land vi aldri har hatt tilknyttning til? er det våres feil at regjeringen deres forvalter pengene annerledes enn andre land, og bør vi da ta på oss skylden?

Skrevet

Jeg vil være den neste. Ikke at trygden min er av de laveste, men det er så mye jeg har lyst på som jeg ikke har råd til :)

åsså er det meg next...

Skulle gjerne ha blitt kvitt all gjeld og studielån...

Kan man gjøre det her tro;)?

Gjest eplebrusk
Skrevet

Jeg har ikke bodd i Norge de siste 4 årene og lever egentlig bedre hvor jeg er nå, i en storby i Tyskland.

Er i stand til å spare mye mer penger fordi jeg ikke må bruke halve lønna på matvarer til psyyyke priser, og har av den grunn klart å betale tilbake studielånet som _egentlig_ skulle vært betalt i 2011.

I tillegg er helsevesenet mye bedre her. (skal jo ikke så mye til da..) Trenger ikke grine meg til en legetime og får stort sett legetime på dagen.

Men at det er VAKRERE i Norge er en helt annen sak. Mitt hjerte er i Norge, tross alt:)

petter smart
Skrevet

Norge er ikke noe godt sted å bo. Her er altfor mye fattigdom, og elendig forvaltning av ressursene.

Norge har, men unntak av monaco o.l., minst fattigdom i verden. Det er svært få som er virkelig fattige i Norge. De aller fleste har nok til å klare seg.

Men vi er verdensmestere i å syte.

petter smart
Skrevet

På mange områder er det sikkert bra, men på andre dårlig. Det er bra for de som lykkes, men for de som faller utenfor er det nok ikke sånn.

Alle land er bra for de som lykkes. Norge er faktisk et av de beste for de som ikke lykkes. Du kan ikke forvente at et land skal stelle så godt med de som ikke lykkes at de har det like bra som de som lykkes.

petter smart
Skrevet

Hadde vi vært best uten oljen? Og hvor på treet ville vi ha vært uten.

Se hva svenskene får til uten en eneste dråpe olje.

Hadde vi ikke hatt oljen så hadde vi levd av noe annet. Grunnen til at det er relativt lite industri i Norge sammenlignet med Sverige er at det satses mer på oljen her.

Gjest Big Mac
Skrevet

Norge nr 1, Sverige nr 2,.... Danmark nr 17 ?!?

Hva gjør de galt i danmark?

Gjest uten signatur
Skrevet

De har sett på hvilken utdannelse folk har, hvor lenge de lever og hvor mye de tjener!

At snart halve landet har psykiske plager åga rush i samfunnet, har de IKKE regnet med.

De har med anre orde bare sett på det materielle, ikke det menneskelige. PÅ det menneskelige plan ville Norge havnet langt nede på lista.

Jeg er ikke stolt av den undersøkelsen der. Men det er jo der fatiige land higer etter å komme. Men de er ofte rike på andre omrpder, som tjener mennesket i sinn og sjel.

Skrevet

De har sett på hvilken utdannelse folk har, hvor lenge de lever og hvor mye de tjener!

At snart halve landet har psykiske plager åga rush i samfunnet, har de IKKE regnet med.

De har med anre orde bare sett på det materielle, ikke det menneskelige. PÅ det menneskelige plan ville Norge havnet langt nede på lista.

Jeg er ikke stolt av den undersøkelsen der. Men det er jo der fatiige land higer etter å komme. Men de er ofte rike på andre omrpder, som tjener mennesket i sinn og sjel.

Du synes ikke utdanning og levealder har med 'det menneskelige' å gjøre? Merkelig.

Gjest Kan det være hele sannheten?
Skrevet

Ja, tenk på det.

Det er noe som kan skje oss alle :o)

Hm, det høres jo besynderlig ut. Du personlig har ikke gjort noen valg som har påvirket din elendige situasjon?

Hvilket land skulle du bodd i for å ha det bedre enn i Norge (altså som hadde tatt bedre vare på deg)?

Gjest uten signatur
Skrevet

Du synes ikke utdanning og levealder har med 'det menneskelige' å gjøre? Merkelig.

Det har OGSÅ noe med helheten å gjøre jo! Men vi her i Norge har nok mistet mye på veien mot denne form for velstand.

'Hvorfor har vi det ikke bedre når vi har det så godt?' er jo et vanlig spørsmål leger og helsepersonell stiller seg om tilstanden her i Norge. Hvorfor er så mange uføretrygdet på psykisk grunnlag og med muskelsykdommer når vi skulle ha det så bra?

Og hvordan 'verdens beste land å leve i' kan være bekjent av en slik eldreomsorg vi har og et såpass dårlig helsevesen, DET forundrer meg.

Norge er et godt land så lenge du er i jobb, er frisk på alle måter og har venner og familie rundt deg. Her tar vi oss ikke av hverandre lenger, slik vi gjorde før og slik de fortsatt gjør i fattigere sivilisasjoner. Å ha penger og god utdannelse og å leve lenge er ikke det samme som åha det godt som menneske! Men det ER vel kanskje ikke denne 'godheten' de har ment å måle heller?

Skrevet

Det har OGSÅ noe med helheten å gjøre jo! Men vi her i Norge har nok mistet mye på veien mot denne form for velstand.

'Hvorfor har vi det ikke bedre når vi har det så godt?' er jo et vanlig spørsmål leger og helsepersonell stiller seg om tilstanden her i Norge. Hvorfor er så mange uføretrygdet på psykisk grunnlag og med muskelsykdommer når vi skulle ha det så bra?

Og hvordan 'verdens beste land å leve i' kan være bekjent av en slik eldreomsorg vi har og et såpass dårlig helsevesen, DET forundrer meg.

Norge er et godt land så lenge du er i jobb, er frisk på alle måter og har venner og familie rundt deg. Her tar vi oss ikke av hverandre lenger, slik vi gjorde før og slik de fortsatt gjør i fattigere sivilisasjoner. Å ha penger og god utdannelse og å leve lenge er ikke det samme som åha det godt som menneske! Men det ER vel kanskje ikke denne 'godheten' de har ment å måle heller?

Noe må du bidra med selv.

Det er et ekstremt luksus-spørsmål hvorvidt du trives, har venner og familie å hygge deg med. I forhold til STORT sett resten av verden.

'uføretrygdet på psykisk grunnlag' - la meg minne deg om at velferd som trygd er et fremmed begrep i størsteparten av verden.

'muskelsykdommer' - la meg minne deg om at denne diagnosen er ukjent i størsteparten av verden, altså at folk nok lider av den, men at de aldri kommer til lege og iallfall aldri får noen form for behandling.

'eldreomsorg' - la meg minne deg om at dette er et fremmedord i størsteparten av verden.

At vi i vesten mer og mer henfaller til psykiske lidelser kan nok forklares på begge måter. Kanskje vi har for mye tid og anledning til å kretse om vårt selv?

Skrevet

Det er helt i orden. Du kan være den neste og jeg skal sende et par tusen til deg etter at alle har sponset meg ;o)

Skrevet

åsså er det meg next...

Skulle gjerne ha blitt kvitt all gjeld og studielån...

Kan man gjøre det her tro;)?

Jeg tror ikke det er lov å gjøre det her. Nå tenker jeg ikke på dol da men i Norge.

Velledighet er ikke så veldig utbredt her. Du så hvor alle anklaget Ingeborg Sørensen da hun førsøkte med en middag her tillands.

A nei, vi må være de beste. "Ingen" som har behov for tigging her.

Skrevet

Noe må du bidra med selv.

Det er et ekstremt luksus-spørsmål hvorvidt du trives, har venner og familie å hygge deg med. I forhold til STORT sett resten av verden.

'uføretrygdet på psykisk grunnlag' - la meg minne deg om at velferd som trygd er et fremmed begrep i størsteparten av verden.

'muskelsykdommer' - la meg minne deg om at denne diagnosen er ukjent i størsteparten av verden, altså at folk nok lider av den, men at de aldri kommer til lege og iallfall aldri får noen form for behandling.

'eldreomsorg' - la meg minne deg om at dette er et fremmedord i størsteparten av verden.

At vi i vesten mer og mer henfaller til psykiske lidelser kan nok forklares på begge måter. Kanskje vi har for mye tid og anledning til å kretse om vårt selv?

Siste avsnitt, der skal det stå 'mange måter', ikke 'begge måter'.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...