Gå til innhold

Verdens beste....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvem bygde landet? ;-)

Eh..når det kommer til bygging, vil jeg ha min del av æren...garasje har jeg bygd og drivhus også (i et anfall av lettsinn).

Norske mannfolk bygger rede hele tiden av en eller annen grunn. Hus, hytte, garasje, uthus, redskapsbod, pusse opp, skifte tak, male, bygge, bygge, bygge....

Gerhardsen bygde ikke så mye. Han bodde vel i blokk og måtte prate om det, mens vi andre bygde.

Hva har du bygd i det siste?

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

27

• petter smart

17

• frosken

12

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

150 turer er 75 turer tur retur. Og når man bor slik at man må bruke dem til å komme seg på apoteket eller i butikken blir det ikke mange turer igjen. Jeg synes ikke det skulle være noen begrensning på turene for dem som ikke har bil.

Det er jo ikke noen begrensning for friske folk om hvor ofte de bruker offentlig kommunikasjon. Nå er ikke jeg noen storforbruker av TT-turer. Men de gangene jeg trenger det, trenger jeg det. Jeg bor slik til at det ikke stort sett nødvendig.

Forresten, hvordan blir det med trikketuren vår med Frognertrikken ;o)

Den trikketuren tror jeg ville avsløre for mange problemer...*s*

Jeg kunne også ønske at funksjonshemmede uten egen bil fikk mye bedre transportordninger; poenget mitt er bare at Oslo har en mye bedre ordning enn resten av landet men det hører vi ikke så mye om. Blant annet får de med jobb eller i skolegang daglig transport i tillegg til de 150.

Men det var kanskje veldig på siden av meg å trekke frem TT-diskusjonen her - vi kan kanskje ta den en annen gang?

Skrevet

Selvfølgelig har mindretallet en rett til å kjempe for sine rettigheter! At det er et mindretall som opplever de ekstreme hendelsene, gjør ikke disse mindre ekstreme...

Nå er jeg helt på kanten :o)

Men jeg tror altså at folk ikke vet hvor ille ting kan være før de opplever det sjøl. De tror avisoppslag er enkelttilfelle og ikke slik det er for de fleste som er avhenging av hjelp fra det offentlige.

Skrevet

Den trikketuren tror jeg ville avsløre for mange problemer...*s*

Jeg kunne også ønske at funksjonshemmede uten egen bil fikk mye bedre transportordninger; poenget mitt er bare at Oslo har en mye bedre ordning enn resten av landet men det hører vi ikke så mye om. Blant annet får de med jobb eller i skolegang daglig transport i tillegg til de 150.

Men det var kanskje veldig på siden av meg å trekke frem TT-diskusjonen her - vi kan kanskje ta den en annen gang?

Det får vi for jeg venter på en drosje ;o)

Skrevet

Nå er jeg helt på kanten :o)

Men jeg tror altså at folk ikke vet hvor ille ting kan være før de opplever det sjøl. De tror avisoppslag er enkelttilfelle og ikke slik det er for de fleste som er avhenging av hjelp fra det offentlige.

Det tror jeg også! Dette skyldes vel nettopp at flertallet opplever tilgang på nødvendige goder som ganske selvfølgelige, og at de dermed har vanskelig for å forstå at det virkelig kan være tilfellet (og ikke den enkeltes egen skyld!) de gangene systemene kollapser fullstendig.

Skrevet

Eh..når det kommer til bygging, vil jeg ha min del av æren...garasje har jeg bygd og drivhus også (i et anfall av lettsinn).

Norske mannfolk bygger rede hele tiden av en eller annen grunn. Hus, hytte, garasje, uthus, redskapsbod, pusse opp, skifte tak, male, bygge, bygge, bygge....

Gerhardsen bygde ikke så mye. Han bodde vel i blokk og måtte prate om det, mens vi andre bygde.

Å, dere barsk-myke mannfolk, jeg er veldig, veldig glad for at dere finnes og steller så pent for oss og med oss. Nå ble jeg både det ene og det andre her :)

Dessverre har jeg 11 tommeltotter eller hvordan det nå var, og innrømmer på flekken at selveste antitesen av en praktiker, det er meg, det.

Men jeg har bygget opp endel i meg selv, bygget relasjoner til svært syke mennesker (og dermed bygget enda mer i meg), bygget gode relasjoner enda bedre og dessuten avbygget andre.

Samt kjøpt kåken! Slapp å bygge, det holdt med noen tastetrykk og telefoner. Men det gjelds vel ikke.

Bygging konkret og bygging som metafor... skulle tatt seg nydelig ut at EG sprang rundt og snekret et helt land på egen hånd...

Husker du forresten at sønnen en gang fortalte at han pleide å hinke på stedet mens han pusset tennene? Det var for å bruke tiden best mulig, stelle legemet maksimalt så å si. Det tror jeg må være noe av det mest snuuuusfornuftige jeg har hørt om.

Skrevet

Det tror jeg også! Dette skyldes vel nettopp at flertallet opplever tilgang på nødvendige goder som ganske selvfølgelige, og at de dermed har vanskelig for å forstå at det virkelig kan være tilfellet (og ikke den enkeltes egen skyld!) de gangene systemene kollapser fullstendig.

Og dermed skjønner de ikke hvorfor andre, slik som meg f.eks flipper helt ut innimellom :o)

Jeg har ikke så høy tålmodighet og når ting tar flere år så mister jeg fullstendig verden.

Skrevet

Å, dere barsk-myke mannfolk, jeg er veldig, veldig glad for at dere finnes og steller så pent for oss og med oss. Nå ble jeg både det ene og det andre her :)

Dessverre har jeg 11 tommeltotter eller hvordan det nå var, og innrømmer på flekken at selveste antitesen av en praktiker, det er meg, det.

Men jeg har bygget opp endel i meg selv, bygget relasjoner til svært syke mennesker (og dermed bygget enda mer i meg), bygget gode relasjoner enda bedre og dessuten avbygget andre.

Samt kjøpt kåken! Slapp å bygge, det holdt med noen tastetrykk og telefoner. Men det gjelds vel ikke.

Bygging konkret og bygging som metafor... skulle tatt seg nydelig ut at EG sprang rundt og snekret et helt land på egen hånd...

Husker du forresten at sønnen en gang fortalte at han pleide å hinke på stedet mens han pusset tennene? Det var for å bruke tiden best mulig, stelle legemet maksimalt så å si. Det tror jeg må være noe av det mest snuuuusfornuftige jeg har hørt om.

Jeg er sikker på at du er flinkt til å bygge :)

Jeg forsøker å holde snusfornuften på armlengdes avstand. Det er godt mulig at det er kjekt med disse som bygger rede uoppstoppelig i fornuftens og revirets navn, men selv må jeg mobilisere sterkt for å komme i riktig bygge-modus.

Rune G - den hoppende tannpusser - ble vel ellers pælmet ut av fruen, så vidt jeg husker? Det er ikke så rart. Å være i hus med Snusfornuft som hopper på ett ben under tannpussen blir bare så altfor meget, selvsagt.

petter smart
Skrevet

150 turer er 75 turer tur retur. Og når man bor slik at man må bruke dem til å komme seg på apoteket eller i butikken blir det ikke mange turer igjen. Jeg synes ikke det skulle være noen begrensning på turene for dem som ikke har bil.

Det er jo ikke noen begrensning for friske folk om hvor ofte de bruker offentlig kommunikasjon. Nå er ikke jeg noen storforbruker av TT-turer. Men de gangene jeg trenger det, trenger jeg det. Jeg bor slik til at det ikke stort sett nødvendig.

Forresten, hvordan blir det med trikketuren vår med Frognertrikken ;o)

Det er begrensning på hvor mange ganger friske mennesker kan bruke offentlig kommunikasjon, vi må betale for den, og det er dyrt.

Dersom du betaler for det så får du også flere turer.

Selv om jeg er helt enig i at 150 turer i året er i minste laget. En burde i alle fall fått en tur hver dag.

petter smart
Skrevet

Samme hva som er grunnen til at et land får mer og mer psyksik ustabilitet og muskelsykdommer (eller annet grums) blant befolkningen, om det rett og slett er at vi har for mye fritid, så ER det jo slik vi har det her, og det er ikke trivelig. Enkelte mener jo at all den angsten og depresjonen som folk renner ned legestanden med rett og slett er menneskenes sunne reaksjon på vårt syke samfunn.

Tror faktisk de aller fleste heller vil ha en frisk kropp, et friskt sinn og en jobb med kollegaer, istedenfor å få en uføretrygd, samme hvor god den måtte være. Et samfunn som er det beste i verden, men som avler fler og fler uføre UNDER 26 år, må nødvendigvis ha gjort noe galt siden det har blitt slik. Ingen blir syke før de fyller tretti hvis de har det så jævlig godt. mange begynner jo ikke å produsere barn en gang før de har fyllt tretti! Folk velger jo ikke bort et normalt liv med jobb, barn og familie for å få en uføretrygd i begynnelsen av tjueåra. Alle disse som blir unge uføre nå får jo aldri bygd seg opp eget hjem feks. Noe annet er det å bli ufør når du er middelaldrende og allerede har hus og bil og er nesten gjeldfri. Ingen VELGER å bli ung ufør, men fler og fler blir det. I verdens rikeste land.

Folk i andre land sliter minst like mye med psykiske problemer, muskelsykdommer osv. som i Norge.

Men i de fleste land blir slike overlatt til seg selv eller familien. De ender aldri opp i en statistikk, de får aldri noe hjelp.

Grunnen til at det så mange med slike problemer i Norge er at vi har fokus på det, vi tilbyr hjelp til disse. Folk forventer å ha det bra og klager fort dersom de ikke har det bra. Terskelen for å klage er lav.

Det sier seg selv at folk som arbeider 10-14 timer dagen, 7 dager i uka, hele året, er mer sliten og har flere slitasjesykdommer enn oss i Norge. Men de vet ikke bedre, de har ingen å klage til, de får ikke hjelp, de må jobbe for å ikke sulte.

Det finnes faktisk de som ikke gidder å jobbe og velger å leve på trygd e.l. I tillegg er det en del som har så lav terskel for å sykemelde seg at de i praksis velger å leve på trygd.

petter smart
Skrevet

Mye av det som skjer med oss kan sies å være resultat av egne valg - men langt fra alt.

Enkelte vokser opp under vilkår som ikke gir noe godt grunnlag for å fungere som voksne. Det er selvfølgelig fortsatt deres egne valg som vil dominere videre utvikling, men man skal være litt forsiktig med å tillegge dem all skyld for egen situasjon.

Dette gjelder i enda større grad for enkelte av de kronisk syke. Det er neppe våre egne valg alene som avgjør hvem som rammes av f.eks sykdommer som gradvis ødelegger hjernen...

Poenget er at de som er syke i Norge har det mye bedre enn i de aller fleste andre land. Ingen har sagt at de har det like bra som de som er friske.

petter smart
Skrevet

Jeg ville sannsynligvis ha hatt det bedre i endel vestlige land. Sverige garantert og i USA ville jeg vært garantert både utdannelse, jobb og forsikring fordi mora og faren min høyst sannsynelig hadde hatt en forsikring som var av de bedre. Canada, tror jeg, selv om de har nesten like lange ventelister som her.

Du ville neppe hatt det særlig bedre i Sverige eller Canada.

En får det bra i alle land dersom en er rik og kan forsikre seg mot alt mulig. Det store flertall av de som er syke i USA har dårlige/ingen forsikring og har det dårligere enn deg.

Da hadde det ikke vært USA som tok seg av deg, men dine foreldre, gjennom sin forsikring.

Jeg vil påstå det er bedre å bo i et land som tar seg av alle.

Skrevet

Jeg tror ikke det er lov å gjøre det her. Nå tenker jeg ikke på dol da men i Norge.

Velledighet er ikke så veldig utbredt her. Du så hvor alle anklaget Ingeborg Sørensen da hun førsøkte med en middag her tillands.

A nei, vi må være de beste. "Ingen" som har behov for tigging her.

Vet det ikke er lov:(

Vi skal liksom være besteborgere, og klare alt selv...

Gjest Rusle
Skrevet

Jeg ville sannsynligvis ha hatt det bedre i endel vestlige land. Sverige garantert og i USA ville jeg vært garantert både utdannelse, jobb og forsikring fordi mora og faren min høyst sannsynelig hadde hatt en forsikring som var av de bedre. Canada, tror jeg, selv om de har nesten like lange ventelister som her.

Har hørt at 40% av amerikanerne har ikke råd til forsikring.

Skrevet

Poenget er at de som er syke i Norge har det mye bedre enn i de aller fleste andre land. Ingen har sagt at de har det like bra som de som er friske.

Dette er ikke det eneste poenget...

Det finnes en del enkelttilfeller blandt de syke som opplever grov systemsvikt - kanskje særlig de som har komplekse og/eller sjeldne sykdommer. Når alvorlig syke mennesker som har blitt utsatt for gjentatt svikt fra helsevesenet forteller om det som har skjedd, har de ofte vanskelig for å bli trodd da "alle" mener å vite "at slikt ikke skjer i det norske helsevesenet". Man antar at det som er systemfeil skyldes svikt hos enkeltindividet.

Majoriteten møter i vårt land et høyt nivå av omsorgstjenester når det er nødvendig. En liten minoritet opplever av ulike årsaker ekstrem svikt i forhold til helt nødvendige tjenester. Det er viktig at også disse blir trodd og at feilene utbedres, selv om det kun gjelder en liten minoritet.

Skrevet

Det er begrensning på hvor mange ganger friske mennesker kan bruke offentlig kommunikasjon, vi må betale for den, og det er dyrt.

Dersom du betaler for det så får du også flere turer.

Selv om jeg er helt enig i at 150 turer i året er i minste laget. En burde i alle fall fått en tur hver dag.

Friske mennesker i en storby kan kjøpe et månedskort og dermed reise ubegrenset innenfor de tidsrom det går offentlige kommunikasjonsmidler.

I f.eks. Akershus får en rullestolbruker kun utdelt 30 kuponger a kr. 50 , dvs. til en verdi av totalt 1500 kroner pr halvår. Dette skal dekke all transport - som kun kan foregå med taxi. (Såfremt man ikke kan ha med seg et par bærere da som kan løfte både bruker og rullestol av og på busser...) I tillegg tar taxiene ekstra betalt for å ta med rullestoler.

Det er dermed enorm avstand mellom hvilket transporttilbud som gis en rullestolbruker og en gående. En del rullestolbrukere får støtte til kjøp av egen bil (noe som er en svært god støtteordning). Men de rullestolbrukerne som av medisinske årsaker ikke kan kjøre bil (f.eks. fordi eplepsi er en del av deres grunnsykdom) er i all hovedsak henvist til å oppholde seg innendørs - særlig på vinterstid.

Mange funksjonshemmede har kun moderate problemer i forhold til transport pga bilordningen, men for en del av de sykeste - samt de med dårligst økonomi - faller helt utenfor.

petter smart
Skrevet

Dette er ikke det eneste poenget...

Det finnes en del enkelttilfeller blandt de syke som opplever grov systemsvikt - kanskje særlig de som har komplekse og/eller sjeldne sykdommer. Når alvorlig syke mennesker som har blitt utsatt for gjentatt svikt fra helsevesenet forteller om det som har skjedd, har de ofte vanskelig for å bli trodd da "alle" mener å vite "at slikt ikke skjer i det norske helsevesenet". Man antar at det som er systemfeil skyldes svikt hos enkeltindividet.

Majoriteten møter i vårt land et høyt nivå av omsorgstjenester når det er nødvendig. En liten minoritet opplever av ulike årsaker ekstrem svikt i forhold til helt nødvendige tjenester. Det er viktig at også disse blir trodd og at feilene utbedres, selv om det kun gjelder en liten minoritet.

Selvfølgelig.

Selv om det alltid kommer til å være slike tilfeller. Ingen system er perfekte, de fanger ikke opp alle.

Men det norske systemet er bedre enn i de aller fleste land.

Spørsmålet er hvor lenge vi har råd til å garantere alle topp pleie og hjelp. Vi kutter på pensjonene nå, hva blir det neste gang?

Skrevet

Du har HELT rett! :) Jeg har bygd 2 hus! - det første både tegnet og snekret jeg, faktisk! :)

Skrevet

Alle land er bra for de som lykkes. Norge er faktisk et av de beste for de som ikke lykkes. Du kan ikke forvente at et land skal stelle så godt med de som ikke lykkes at de har det like bra som de som lykkes.

HAR jobb eller ikke har jobb mener du da........?

Å ha det bra kan være så mangt. Man kan ende opp på en istitusjon og likevel føle at man har lykkes -om forholdene rundt en er gode.

Tenk litt på den du! :)

Gjest uten signatur
Skrevet

Det var kanskje litt på siden. Og det offentlig kan selvfølgelig ikke ordne med det sosiale nettverket til folk. Men mangelen på tilgjenelighet er det offentliges ansvar.

Og uten sosialt nettverk er det vanskelig å være fornøyd med livet.

Skjønner hva du er inne på. Det er vel det med at etterhvert så KOSTER det så mye økonomisk å være sosial her i landet. Vi er sosiale på en måte som krever mer penger enn det gjorde før. Treffes på kafe, utekvelder på restaurant, kinoturer, bilturer og teater og hotellovernatting. Og så skal en liksom diske skikkelig opp hvis en BER noen hjem til seg. Og det kommer sjelden noen hvis en ikke ber dem.

Så de som lever på trygd (har flere i kretsen) de må takke nei stadig vekk til sosiale arrangementer. En tar jo hensyn så godt en kan, men av og til har jo resten av gjengen lyst til å ta en tur som koster litt mer feks, og da kan ikke den trygda være med. Og det er ikke mange vennekretser som spleiser for å få med de med dårlig råd! Ikke greier de trygda å følge opp kleskodene og alt det andre surret som er blitt så viktig her til lands heller. Ikke viktig for meg da heldigvis...

Jeg mente ikke at 'staten' skulle skaffe folk venner, men at en misntetrygdeutbetaling må stå i stil til det nivået en finner ellers i landet. Etter som en leser i media så er en jo fattig her til lands hvis en ikke har råd til å ta med mor, far og to barn til Syden en gang pr. år. Når en statistisk forer folk med slikt, så begynner jo folk å tro at det er sant! Og vil ha det samme.

Kan jo bare si at jeg hadde inntrykk av å ha veldig god råd i mange år jeg. De fleste rundt meg klaga. Så fant jeg ut etterhvert at det var meg som tjente minst. DA ble jeg faktisk misfornøyd, selv om jeg prøvde å la være. For når alle andre rundt meg mente at det jeg tjente bare var småpenger, så følte jeg meg tråkka på. Slik virker det for de uføretrygda også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...