Gå til innhold

Verdens beste....

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Sikkert av samme grunn som en etioper bor i Etiopia. Hun er født her! Det er de færreste som flytter til et annet land. Da skal du har mer enn gjennomsnittet av både det ene og det andre av egenskaper. Eller så er du jaget av regimet i landet. Og DET er nok iallefall ikke Dorthe!

Det er jo svært mange som kommer til Norge som ikke er jaget av noe regime. De kommer fordi de forventer å få et bedre liv her.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

27

• petter smart

17

• frosken

12

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kommer an på hva en trenger hjelp til.

I utgangspunktet bør hjelpen komme umiddelbart.

Dessverre er ikke verden perfekt.

Men en bør være glad og takknemlig for at en faktisk får hjelp (noe de fleste får), i andre land er de mindre heldige.

Jeg har ventet i 30 år på enkelte ting. Tviler på at jeg får det før jeg dør.

Minimum av venting er ca 1 år og jeg er en utålmodig sjel. Nå har jeg vært uten brukbart kjøkken i 8 mnd og jeg kjenner jeg begynner å bli ganske svett. Jeg har lyst på skikkelig middag :o(

Skrevet

Poenget er at det ikke ville vært USA som land som tok seg av deg, men forsikringen til dine foreldre. En forsikring svært mange amerikanere ikke har råd til.

ADA-lovene har jeg ikke hørt om, men jeg ser at i praksis så mangler svært mange amerikanere utdanning og (tilpasset) jobb. Enda flere har mindre å rutte med enn de i Norge.

Personer som ikke har jobb/ikke kan jobbe har det mye verre i USA enn de i samme situasjon i Norge.

Jeg skriver og leser på et amerikansk forum og jeg har ikke inntrykk av at de har det så mye verre enn oss.

Den store forskjellen på USA og her er at folk er garantert jobb hvis de ønsker. De har egne arbeidskontor for folk som har fysiske problemer og arbeidsgiver er pålagt å bygge heiser, handicaptoalett osv. ADA

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg har ikke så dårlig råd men jeg har så innmari mange ekstrautgifter hver mnd og dermed strekker ikke pengene til. Det hjelper ikke at jeg kan trekke dem av på skatten for trygda mi er ikke større enn at jeg ikke betaler skatt av den.

Kort innpå:

Har du peil på hvor stor trygda må være før en begynner å betale skatt? Vet du om de med minsteutbetaling også må betale endel skatt hvis de har formue og/eller eget hus?

Skrevet

Kort innpå:

Har du peil på hvor stor trygda må være før en begynner å betale skatt? Vet du om de med minsteutbetaling også må betale endel skatt hvis de har formue og/eller eget hus?

Nei, det kommer vel an på om man blir skattet i klasse 1 eller 2, har ung ufør eller ikke.

Jeg har eid leilighet nesten hele tiden men betaler ikke formueskatt fordi ligningsverdien er lav.

Derimot skatter jeg av pensjon fra Statens Pensjonskasse. Jeg får utbetalt 2500 i året og betaler alt i skatt.

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg har dessverre ingen jobb til deg, med mindre du vil male huset? Evt pusse opp soverommet?

Det er vanskelig å tilby en jobb til en som ikke kan jobbe hver dag. Arbeidsgivere ønsker forutsigbarhet.

DER sa du det!

Arbeidsgiveren vil ha forutsigbarhet, og LIKEVEL forstår ikke trygdekontor og andre dødelige at en med kronisk sykdom ikke får seg jobb når en kan jobbe litt på gode dager. Tenk så artig nå som de fleste som er syke må få et tilbud fra arbeidsgiveren sin! Ikke bare de kroniske som må jobbe selv om de ikke er i form altså. Kanskje de etterhvert skjønner at arbeidslivet her ti lands må legges om så de kan bruke ressursene til alle de som kan jobbe litt også. Det er enhel horde av uføretrygda som er nettopp det siden arbeidslivet ikke vil ha dem. Du kunne jobba litt, men da må de som sagt ha en arbeidsgiver først.

Gjest uten signatur
Skrevet

DER sa du det!

Arbeidsgiveren vil ha forutsigbarhet, og LIKEVEL forstår ikke trygdekontor og andre dødelige at en med kronisk sykdom ikke får seg jobb når en kan jobbe litt på gode dager. Tenk så artig nå som de fleste som er syke må få et tilbud fra arbeidsgiveren sin! Ikke bare de kroniske som må jobbe selv om de ikke er i form altså. Kanskje de etterhvert skjønner at arbeidslivet her ti lands må legges om så de kan bruke ressursene til alle de som kan jobbe litt også. Det er enhel horde av uføretrygda som er nettopp det siden arbeidslivet ikke vil ha dem. Du kunne jobba litt, men da må de som sagt ha en arbeidsgiver først.

Kom til å tenke på at dette vil aldri skje. At de som kan jobbe litt pga en skiftende kronisk sykdomstilstand vil få jobb her til lands. Nå vil sikkert arbeidsgiverne heller ha en billig polakk enn en kronisk norsk en. Får aldri noe dreis på det uføregreiene her i Norge, før de skjønner at det er arbeidslivet som skaper mye av det. Ikke selve plagen, men muligheten til å komme tilbake etter delvis tilfriskning. Ingen vil jo ha en svak arbeidstager, så da blir det uføretrygd.

I mange år ble faktisk arbeidsledighet skjult bak uføretrygden. DET er et tankekors det! Har det fra en som jobber i Trygdevesenet. Var det mye konkurser på ett sted, så ble ofte de godt middelaldrende uflretrygdet, siden det allikevel ikke ville være mulig å skaffe arbeide til dem i konkurranse med de yngre. De pyntet på arbeidsledighetsstatistikken ved å øke uføretalla! Dårlig gjort! Og så får de uføre skylda, for ikke å være syke nok. Det var et misbruk av de som virkelig VAR syke. Og ikke overtallige av andre grunner. Og det skjedde her i Norge. Har jo vært framme i TV-debatter også, men det blir liksom hysjet ned. Skal ikke snakkes om. Merkelig!

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg jobber for tiden med eldre og de har det utrolig bra i denne boligen.

Barna mine mangler ingenting på skolen.

ikke skjær alle over en kam, er du snill. Norge er et meget godt land å bo i for de fleste.

Barna dine mangler ingenting på skolen?

HVOR i landet bor du da?

Her mangler de mye nemlig.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er jo svært mange som kommer til Norge som ikke er jaget av noe regime. De kommer fordi de forventer å få et bedre liv her.

Ja, det er iallefall sant! Mange vil 'snylte' på våre goder, og det er lett ser det ut til. Mye lettere for en utlending fra fattige kår (= det rette landet) å få hjelp, enn det er for en vanlig forsagt norsk gamling. Kjenner en slik forsagt en som ikke hadde råd til ny TV. Det var all selskapet han hadde. Da sa nabo'n som var asylsøker at han kunne skaffe TV til han, for han kunne bare gå på sosialen og få et. Det var ikke noe problem det. Vet ikke om gamlingen tok imot. hehe...

Skrevet

Må jeg tenke også nå? Huff, nå som det nesten er helg og alt.

Mener ikke jobb eller ikke jobb.

Mener at staten ikke kan sørge for at alle er lykkelige, eller legge til rette for at alle skal være lykkelige.

Mange er ulykkelige fordi de har feil fokus. De sammenligner seg med de mest suksessfulle, tror feil ting gir dem lykke. De er blitt for kravstore.

Har sett programmer fra bl.a. Afrika der familier har omtrent ingenting, men så lenge de er friske og har litt mat så er de lykkelige.

Jeg tenker ikke på meg selv da selv om jeg ble uføretrygdet før jeg var 26. Jeg har på en måte lykkes fordi jeg har kommet langt på vei i å bekjempe sykdommen. Jeg er vant til lav standard og å ikke ha råd til det samme som andre. Men jeg har fått den hjelpen jeg har trengt for å komme så langt. Det som mangler nå er å få en fot innenfor i arbeidslivet igjen. Det er ikke enkelt etter at cv ble en vanlig ting sammen med søknaden. Ingen vil ansette en som har de siste tolv år tom på cv'en.

Jeg vil gjerne tjene egne penger. De som har lønn har råd til så mye som jeg også ønsker meg. Problemet med å bli friskere er at en ønsker å gjøre og ha det samme som andre.

En rar ting i systemet er f.eks at friske kan velge å jobbe i 10, 20 eller 30% stilling, mens for en som har vært ute av arbeidslivet noen år må rett opp i 50 for at det skal gis noe tilbud.

Skrevet

Jeg tenker ikke på meg selv da selv om jeg ble uføretrygdet før jeg var 26. Jeg har på en måte lykkes fordi jeg har kommet langt på vei i å bekjempe sykdommen. Jeg er vant til lav standard og å ikke ha råd til det samme som andre. Men jeg har fått den hjelpen jeg har trengt for å komme så langt. Det som mangler nå er å få en fot innenfor i arbeidslivet igjen. Det er ikke enkelt etter at cv ble en vanlig ting sammen med søknaden. Ingen vil ansette en som har de siste tolv år tom på cv'en.

Jeg vil gjerne tjene egne penger. De som har lønn har råd til så mye som jeg også ønsker meg. Problemet med å bli friskere er at en ønsker å gjøre og ha det samme som andre.

En rar ting i systemet er f.eks at friske kan velge å jobbe i 10, 20 eller 30% stilling, mens for en som har vært ute av arbeidslivet noen år må rett opp i 50 for at det skal gis noe tilbud.

Hei Soria:-

Hvem sier at du må jobbe minst 50 %? Det er mulig at aetat ikke vil gi stønad til attføring uten at det er utsikt til at man jobber minst 50 %, men det er i prinsippet ingenting i veien for å være 85% uføretrygdet.

Finnes det ingen mulighet for at du kan få ta ekstravakter på et sykehjem eller lignende?

Skrevet

Hei Soria:-

Hvem sier at du må jobbe minst 50 %? Det er mulig at aetat ikke vil gi stønad til attføring uten at det er utsikt til at man jobber minst 50 %, men det er i prinsippet ingenting i veien for å være 85% uføretrygdet.

Finnes det ingen mulighet for at du kan få ta ekstravakter på et sykehjem eller lignende?

Jeg har prøvd å ringe å spørre etter jobb med dårlig resultat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...