Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny datamaskin er i planleggingsfasen, og jeg er bittelitt i tvil om hva jeg skal satse på. Grunnen til at jeg tviler er at jeg kommer til å forsøke å klore meg til en posisjon innen web design - enten som ansatt eller selvstendig - og jeg har jo fått med meg at "slike folk" helst skal ha Mac. Jeg har også kikket litt på ulike utdanningstilbud, i tilfelle det blir nødvendig for å få en ansettelse, og ser at flere skoler setter erfaring med Mac som krav.

HVORFOR Mac er så pop blant nettsnekkere er imidlertid uklart for meg. Setter derfor pris på tilbakemeldinger! Virusrisiko etc. er jeg innforstått med! ;)

(PS om noen har noen spesielle preferanser/ motforestillinger mot de ulike utdanningsinstitusjonene må dere gjerne komme med dem også, jeg ser for meg ett-to års heltidsstudier)

Jeg er en annen
Skrevet

Mac har tradisjonelt vært foretrukket i såkalte kreative yrker (arkitekter, skribenter, reklamefolk, designere). Tidligere var nok Mac ofte bedre på bildebehandling og musikk, men i dag kan man gjøre akkurat det samme med en pc, men det er jo gjerne slik at man fortsetter å bruke den maskinen/operativsystemet man har blitt vant til.

Tidligere var operativsystemet til Mac også mer brukervennlig enn Windows, men etter min mening er Windows XP mins like bra som OS X i dag. Forskjellene er uansett små. Personlig ville jeg ikke valgt Mac. Den viktigste grunnen er at det er _mye_ lettere å få tak i prgramvare til pc, dele filer osv. At mange bruker det gjør alt mye enklere. Dernest syns jeg OS X er litt for treig (det skal visst forbedres), men det er en smakssak, jeg blir stresset hvis jeg må vente i ett sekund på f.eks. å åpne et vindu.

Du sier ikke noe om hvilke skoler du tenker på, så det er det vanskelig å uttale seg om.

Skrevet

Jeg bruker Mac med jevne mellomrom, og har ennå ikke kommet over stadiet der jeg forlater maskinen hver eneste gang med aggresjonsnivå til litt over haken fordi den %(%"= maskinen aldri gjør som jeg vil. Filer er lagret i hytt og pine og aldri der man forventer å finne dem, og verktøylinjen er en mil unna programmet, og den verktøylinjen jeg vil bruke er aldri den som er aktiv, og jeg går meg vill i vinduer, og tastaturet har andre funksjonstaster enn vanlige PC-tastaturer, ingen av hurtigtastene jeg kan fungerer, og jeg har den dag i dag ikke funnet ut hvordan man veksler mellom programmer med tastaturet.

.. men det er jo mange som trives med Mac, så det går åpenbart an å venne seg til det. Det beste tipset er nok å bruke en Mac en stund og se om du trives med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...