Gå til innhold

Adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor
Skrevet

Uten noe bedre å gjøre tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i hva adopsjon går ut på, så nå sitter jeg og leser på adopsjonsforum sine sider at barn fra fillipinene kommer til norge på "prøve" som fosterbarn.

Det jeg da lurer på er om det noen gang har skjedd at et barn har blitt sendt tilbake etter en adopsjon?

petter smart
Skrevet

En har vel ikke anledning til å "prøve" barna. En må ta det en får og leve med det. Selv om en kan si fra seg retten til barna, på lik linje med biologiske barn.

Gjest god helg
Skrevet

Det er vel ikke vanlig? Men jeg leste om en sak i Sverige for ikke så lenge siden der et ektepar ville sende et barn tilbake da de fikk sitt eget.. Tenk det da, etter å ha hatt barnet boende hos seg lenge.

Skrevet

En har vel ikke anledning til å "prøve" barna. En må ta det en får og leve med det. Selv om en kan si fra seg retten til barna, på lik linje med biologiske barn.

Som da min datter spurte om hun var adoptert, da svarte jeg; Nei gudameg, hadde vi fått VELGE..... :)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Det står slik iallefall:

Barna kommer til Norge som fosterbarn og adopsjonen gjennomføres i Norge etter en "prøveperiode" på et halvt år. Sosialkontoret skal skrive 3 rapporter og foreldrene 4 rapporter. Adopsjonen kan fullføres når filippinske myndigheter har gitt sitt samtykke etter å ha mottatt rapportene.

Hva skjer dersom de ikke godkjenner rapportene?

Skrevet

Det står slik iallefall:

Barna kommer til Norge som fosterbarn og adopsjonen gjennomføres i Norge etter en "prøveperiode" på et halvt år. Sosialkontoret skal skrive 3 rapporter og foreldrene 4 rapporter. Adopsjonen kan fullføres når filippinske myndigheter har gitt sitt samtykke etter å ha mottatt rapportene.

Hva skjer dersom de ikke godkjenner rapportene?

Myndighetene har slike rutiner for å forikre seg at ting går bra. Det står videre at det aldri har skjedd i Norge at adopsjonen ikke godkjennes.

Vi har barn fra Thailand, det samme gjelder der. Vi har fosterforeldrestatus ca 1 år etter hjemkomst og må sende inn et vist antall rapporter i den perioden (barnevernet skal skrive dem) før adopsjonen blir godkjent.

Vi måtte tilogmed skrive under på at vi betalte returbilett hvis adopsjon ikke skulle gå i orden. Høres helt absurd ut, men er nok ment som en forsikring fra giverlandsside i tilfelle barna ikke får det som forventet (og da tenker jeg på stygge ting).

Så vidt jeg vet har dette aldri skjedd i Norge.

Vi tar det som en formell sak og bekymrer oss ikke om det.

En ting er sikkert; vi har ikke noe returett på barna,det skulle bare mangle.

petter smart
Skrevet

Som da min datter spurte om hun var adoptert, da svarte jeg; Nei gudameg, hadde vi fått VELGE..... :)

Alle barn burde kommet med prøveperioder, slik at en kunne sende dem tilbake, evt bytte til en ny.

Skrevet

lol

Gjest den ekte noor
Skrevet

Myndighetene har slike rutiner for å forikre seg at ting går bra. Det står videre at det aldri har skjedd i Norge at adopsjonen ikke godkjennes.

Vi har barn fra Thailand, det samme gjelder der. Vi har fosterforeldrestatus ca 1 år etter hjemkomst og må sende inn et vist antall rapporter i den perioden (barnevernet skal skrive dem) før adopsjonen blir godkjent.

Vi måtte tilogmed skrive under på at vi betalte returbilett hvis adopsjon ikke skulle gå i orden. Høres helt absurd ut, men er nok ment som en forsikring fra giverlandsside i tilfelle barna ikke får det som forventet (og da tenker jeg på stygge ting).

Så vidt jeg vet har dette aldri skjedd i Norge.

Vi tar det som en formell sak og bekymrer oss ikke om det.

En ting er sikkert; vi har ikke noe returett på barna,det skulle bare mangle.

Tusen takk for svaret, nå har jeg lært noe nytt i dag:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...