Gå til innhold

graviditet og ssri

Anbefalte innlegg

"nesten normal.."
Skrevet

Etter et angst - helvete i 15 år, har jeg nå kommet så langt i livet, at jeg og min mann ønsker oss barn :)

Jeg er 28 år og føler meg klar for dette nå. Problemet mitt er at jeg bruker cipralex og har forstått det slik at jeg ikke kan stå på disse under et svangerskap. Gjelder dette uansett hvor mange mg det er snakk om? Jeg trappet ned til 5 mg og etter ca 14 dager på denne dosen, har jeg i dag vært helt uten medisiner. Jeg antar at ubehaget som jeg nå føler, kommer av at jeg har sluttet med medisinene, men jeg har jo ingen garanti for at hverdagen vil bli angst - fri..(foruten den menneskelige angsten da:))

Dersom det skulle vise seg at jeg "ikke kan leve uten" 5 mg cipralex, vil det da si at jeg aldri kan få barn??? Finnes det noe som da eventuelt kan hjelpe mot angsten under en graviditet?

Ca hvor lenge etter at man har sluttet med cipralex er det normalt å føle ubehag?

Jeg har vært FYSISK avhengig av benzodiazepiner og sluttet med disse, så jeg regner med at å slutte med cipralex ikke blir på langt nær et slikt helvete?? (for å bruke et mildt uttrykk..)

Det ble mange spørsmål, men jeg vil være trygg på hva jeg gjør.. :)

På forhånd takk!

Skrevet

Har du trappet ned i samråd med lege? Trodde man skulle bruke mye lenger tid enn 14 dager på å slutte med ssri...

Tror uansett at du bør snakke med lege om det.

Gjest Er det en feil her?
Skrevet

Bare ett spørsmål,hvorfor har du lagt dette inn på forumet for reise?

Gjest miriam73
Skrevet

Man kan bruke alle andre SSRI under graviditet, og da kan man vel bruke cipralex også? Evt kunne du skifte til cipramil? Du kan jo ikke gå rundt å ha masse angst!

Gjest ikke nick nå
Skrevet

Man kan bruke alle andre SSRI under graviditet, og da kan man vel bruke cipralex også? Evt kunne du skifte til cipramil? Du kan jo ikke gå rundt å ha masse angst!

Nå tror jeg nok du er feilinformert her.Man skal IKKE bruke ssri-medisiner under graviditet.Jeg gikk på effexor da jeg ble gravid med minstemann,fikk beskjed om å slutte tvert.

Skrevet

I felleskatalogen står det iallefall: "Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko."

Gjest miriam73
Skrevet

Nå tror jeg nok du er feilinformert her.Man skal IKKE bruke ssri-medisiner under graviditet.Jeg gikk på effexor da jeg ble gravid med minstemann,fikk beskjed om å slutte tvert.

Efexor er ikke ssri, men snri...

Tror nok ikke jeg er feilinformert. Har lest mye av det NHD har skrevet om det.

Gjest miriam73
Skrevet

I felleskatalogen står det iallefall: "Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko."

Og i den norske felleskatalogen er det veeeldig vanskelig å forandre på kunnskaper man får etter at den er skrevet...

Skrevet

Hvis du gjør et søk på graviditet og ssri på forum for psykiatri, så vil du se at psykiateren der gjentatte ganger har hevdet at man kan bruke ssri under svangerskap. Det er også referert en del forskning i tilknytning til dette.

Skrevet

Efexor er ikke et ssri men derimot et nsri.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Dette er på kanten av min kompetanseområde og m ine kunnskaper har jeg hentet far litteraturen. Jeg vil derfor anbefale at du for sikkerhets skyld konfererer med din lege (psykiater) om dette. Det jeg har lest meg til at i eksperimentelle dyrestudier er det vist toksisk effekt på fosteret uten at misdannelser er sett. Det finnes ikke data fra studier på mennesket. Det anbefales at stoffet ikke bør brukes under graviditeten med mindre det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Det er altså inger sikker risiko, men en del usikkerhet. Dette bør vurderes av noen som kjenner deg og deter en alt for stort ansvar til at jeg kan ta det på nettet. Når det gjelder alternative midler bør du spøre psykiateren om det. Jeg beklager at jeg ikke kan være mer konkret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...