Gå til innhold

Som om det er tryggere der...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jødehatet er på fremmarsj i Frankrike.

Sharon ber jøder bosatt i Frankrtike om å flytte til Israel. Dette sier jeg til alle jøder rundt om i verden, men for franske jøder er det absolutt nødvendig. De må flytte umiddelbart, sa Sharon:

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article254275.ece

Ja, da får de jo en sjanse til å bli drept i eget land - om ikke annet.

Skrevet

Jeg bor i Frankrike,og selv om antisemitismen dessverre er økende,har ikke franske jøder ønske om å emigrere.I fjor ventet Israel 30000 franske jøder,det kom et par tusen.

Skrevet

Jeg bor i Frankrike,og selv om antisemitismen dessverre er økende,har ikke franske jøder ønske om å emigrere.I fjor ventet Israel 30000 franske jøder,det kom et par tusen.

Frankrike er et flott land, et godt land å bo i. Det er ikke mange dagene siden jeg kom tilbake fra et par ukers opphold der, og selv om en ikke klarer å danne seg et helhetlig bilde av et så stort land på så kort tid, så var førsteinntrykket overbevisende; her ville jeg gjerne bodd.

Men ikke med jødisk pass!

Av 600 tusen mennesker, med en forventet emmigrasjon på 30 tusen, så er allikevel ett «par tusen» betenkelig. Det er ikke gjort i en fei å bare flytte til et krigsherjet område, i hvert fall ikke før en sjøl kjenner forfølgelsen på kroppen. Forøvrig tror jeg ikke Frankrike er så mye verre hva anti-semittisme angår en mange andre land i Europa.

Israel repatrierer gjerne sine egne, men ikke alle vil bo i såkalte settler-områder. Da er de - relativt sett - tryggere der de er.

Selv om det er valget mellom pest og kolera.

Skrevet

Frankrike er et flott land, et godt land å bo i. Det er ikke mange dagene siden jeg kom tilbake fra et par ukers opphold der, og selv om en ikke klarer å danne seg et helhetlig bilde av et så stort land på så kort tid, så var førsteinntrykket overbevisende; her ville jeg gjerne bodd.

Men ikke med jødisk pass!

Av 600 tusen mennesker, med en forventet emmigrasjon på 30 tusen, så er allikevel ett «par tusen» betenkelig. Det er ikke gjort i en fei å bare flytte til et krigsherjet område, i hvert fall ikke før en sjøl kjenner forfølgelsen på kroppen. Forøvrig tror jeg ikke Frankrike er så mye verre hva anti-semittisme angår en mange andre land i Europa.

Israel repatrierer gjerne sine egne, men ikke alle vil bo i såkalte settler-områder. Da er de - relativt sett - tryggere der de er.

Selv om det er valget mellom pest og kolera.

For det første:"jødisk pass" er et begrep som forhåpentligvis forsvant etter krigen.. :-)

De franske jødene som velger å dra,gjør det oftest mer av religiøse grunner enn politiske/sikkerhetsmessige.

Jeg bor i en del av Frankrike med stor islamsk befolkning,og relativt stor jødisk(pga dem som kom "hjem" etter Algeriekrigen).Her er det svært lite konflikt mellom disse gruppene.Jeg må dessverre innrømme at jeg tidvis får begynnende magesår av enkelte av mine muslimske vennners primære jødehat,men dette bunner dessverre ofte i historieløshet-selv blandt relativt velutdannete mennesker.Ingen av disse vil derimot gå fysisk eller verbalt løs på noen fordi vedkommende er jøde.En del av de yngre,mer radikale jødene er på sin side også temmelig rasistiske.Men ingen jeg kjenner ønsker å dra til Israel,eller er redde for å gå ute med kippa.Tendensen her er "jøde,men først og fremst fransk".Den farlige antisemitismen er den lille,daglige-og den er like levende i Norge-hos "etniske nordmenn" som det heter nå..Da jeg bodde i Norge,ble jeg stadig rasende på venner av meg som sa;"er du jøde,eller???" til kompiser de syntes var gjerrige...

Skrevet

For det første:"jødisk pass" er et begrep som forhåpentligvis forsvant etter krigen.. :-)

De franske jødene som velger å dra,gjør det oftest mer av religiøse grunner enn politiske/sikkerhetsmessige.

Jeg bor i en del av Frankrike med stor islamsk befolkning,og relativt stor jødisk(pga dem som kom "hjem" etter Algeriekrigen).Her er det svært lite konflikt mellom disse gruppene.Jeg må dessverre innrømme at jeg tidvis får begynnende magesår av enkelte av mine muslimske vennners primære jødehat,men dette bunner dessverre ofte i historieløshet-selv blandt relativt velutdannete mennesker.Ingen av disse vil derimot gå fysisk eller verbalt løs på noen fordi vedkommende er jøde.En del av de yngre,mer radikale jødene er på sin side også temmelig rasistiske.Men ingen jeg kjenner ønsker å dra til Israel,eller er redde for å gå ute med kippa.Tendensen her er "jøde,men først og fremst fransk".Den farlige antisemitismen er den lille,daglige-og den er like levende i Norge-hos "etniske nordmenn" som det heter nå..Da jeg bodde i Norge,ble jeg stadig rasende på venner av meg som sa;"er du jøde,eller???" til kompiser de syntes var gjerrige...

...kan vi altså avskrive «ryktene» om jødehat i Frankrike som oppspinn?

Skrevet

...kan vi altså avskrive «ryktene» om jødehat i Frankrike som oppspinn?

Ikke vær kverulant,nå da... :-)

Dessverre skjer det,og det er totalt uakseptabelt.Agresjonen på toget forrige uke var oppspinn.Presidenten,som jeg forøvrig har svært lite til overs for,men på dette emnet er han topp,gikk nok en gang ut i mediene på nasjonaldagen for å si at antisemitisme er totalt uakseptabelt,og vil slåes hardt ned på.Enhver antisemitistisk akt er én for mye,men det jeg vil ha frem,er at franske jøder lever ikke i et klima av usikkerhet hvor de enn er.I enkelte forsteder blander unge idioter Israels politikk med jøder generelt.Og dette er selvsagt svært farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...