Gå til innhold

lite penger?

Gjest kanskje ikke så fattig student likevel?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje ikke så fattig student likevel?
Skrevet

Når alt er betalt (husleie, bensin, forsikringer, tvlisens, komm.avg, strøm osv) har vi igjen 3500 pr mnd til mat og klær og fritid. Er det lite? Vi er to voksne, snart et barn

Gjest Grumpy
Skrevet

Jeg er enslig og har nå ca. 8000.- pr mnd. disp. Så det virket litt lite ja...

Gjest lever godt vi
Skrevet

Det var kanskje litt lite ja. Har dere høyt matbudsjett/stuidielån? Vi har samme utgifter som dere,i tillegg til høyt matbudsjett og studielån, og har da igjen ca. 5000 hver.

Men vi går nesten aldri ut på byn f.eks.

Gjest lever godt vi
Skrevet

leste ikke innlegget ditt godt nok. Når dere er studenter, så er vel dette ganske bra likevel..

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg (vi har egne lommepenger) har igjen ca. 4000 etter husleie + andre regninger og 2000 er lagt av til mat. De 4000 bruker jeg på klær, pils, fest, spise ute, kino osv. Spiser vel opp mesteparten av pengene. Jeg liker å gå ut å spise, eller ta en pils eller to.

Så vi har 4000 som vi legger av den 1. hver mnd. til mat. De lommepengene jeg har igjen blir som regel brukt på mat osv. ute for oss begge da.. samboern har en del regninger og sånt som han betsler selv (gjeld før vi ble sammen). Så han har som regel ikke så mye lommepenger.

Jeg hadde nok ikke overlevd på det dere har.. Synes JEG har lite penger jeg! Men har jo egentlig ikke det.. Skulle vel ha spart noen flere tusen i mnd. enn å spise og drikke opp pengene.

Skrevet

Jeg har noe over 4000 til de samme tingene. Jeg er uføretrygdet.

Gjest Rusle
Skrevet

Vil ikke kalle det mye. men det spørs jo hvor dyre vaner dere har.

Gjest uten signatur
Skrevet

Trodde ikke det holdt til mat/dalgigvarer/bleier en måned en gang jeg! For to voksne og en baby.

Kan ikke bli noe klær og fritid ut av det der vel.

Mulig jeg har glemt hvordan det var å ha dårlig råd.

Men minstesatsen for EN person hos sosialkontoret er vel høyere enn det. Har en mindre enn fire tusen og et eller annet til overs, så får en sosialhjelp mener jeg å ha lest.

Skrevet

Trodde ikke det holdt til mat/dalgigvarer/bleier en måned en gang jeg! For to voksne og en baby.

Kan ikke bli noe klær og fritid ut av det der vel.

Mulig jeg har glemt hvordan det var å ha dårlig råd.

Men minstesatsen for EN person hos sosialkontoret er vel høyere enn det. Har en mindre enn fire tusen og et eller annet til overs, så får en sosialhjelp mener jeg å ha lest.

Da har jo så og si ALLE studenter krav på sosialhjelp?

Da jeg var student for 5 år siden hadde jeg 5-6000 totalt hver måned. Etter husleie, strøm og andre regninger var det ikke mye igjen gitt.

Men man får da litt ekstra støtte når man blir 3 regner jeg med.

Gjest nazikommunisten
Skrevet

Jeg har noe over 4000 til de samme tingene. Jeg er uføretrygdet.

Hvis dere har 3500 hver vil jeg si det er helt greit til å være student, er det for dere begge er det lite.

Gjest det kommer an på
Skrevet

Sosialhjelpsnormen for livsopphold ligger vel på rundt 4800,- per måned for et voksent par. Men da er også bensin, tv-lisens, legetimer osv. ment å bli betalt av de pengene.

Så det kommer litt an på hvor mye som brukes på de andre utgiftene om det er lite penger eller dårlig fordeling av pengene. ;-)

Gjest Grumpy
Skrevet

Sosialhjelpsnormen for livsopphold ligger vel på rundt 4800,- per måned for et voksent par. Men da er også bensin, tv-lisens, legetimer osv. ment å bli betalt av de pengene.

Så det kommer litt an på hvor mye som brukes på de andre utgiftene om det er lite penger eller dårlig fordeling av pengene. ;-)

BENSIN? Det første du får beskjed om når du søker sosialhjelp er vel å selge bilen...?!

Gjest det kommer an på
Skrevet

BENSIN? Det første du får beskjed om når du søker sosialhjelp er vel å selge bilen...?!

Ikke alltid.

Gjest uten signatur
Skrevet

Da har jo så og si ALLE studenter krav på sosialhjelp?

Da jeg var student for 5 år siden hadde jeg 5-6000 totalt hver måned. Etter husleie, strøm og andre regninger var det ikke mye igjen gitt.

Men man får da litt ekstra støtte når man blir 3 regner jeg med.

Jeg så ikke det der med at de var studenter jeg!

Men, forresten, er det billigere å leve for studenter da? Har de nytte av billig kantine, svømmehall eller andre fritidstilbud? Gratis aviser feks?

Gjest uten signatur
Skrevet

Ikke hvis du er avhengig av bilen for å beholde jobben din. Men du kan få beskjed om å bytte til en billigere bil.

Gjest Grumpy
Skrevet

Ikke hvis du er avhengig av bilen for å beholde jobben din. Men du kan få beskjed om å bytte til en billigere bil.

Hmmm beholde jobben? Hvorfor søke sosialhjelp hvis man har jobb?

Gjest uten signatur
Skrevet

Hmmm beholde jobben? Hvorfor søke sosialhjelp hvis man har jobb?

Det er ikke alle som har full jobb. Og noen har utgifter som ikke står i forhold til inntektene. Og bor du uveisom til, så må en ha bil for å kunne komme seg rundt ved jobbsøking også.

Gjest Grumpy
Skrevet

Det er ikke alle som har full jobb. Og noen har utgifter som ikke står i forhold til inntektene. Og bor du uveisom til, så må en ha bil for å kunne komme seg rundt ved jobbsøking også.

OK jeg kverulerer litt :) men akkurat det med utgifter og inntekter: man må vel alltid tilpasse utgiftene til den inntekten man har. Heldigvis lenge siden jeg har hatt behov for å sette meg inn i reglene for sosialstøtte...

Gjest uten signatur
Skrevet

OK jeg kverulerer litt :) men akkurat det med utgifter og inntekter: man må vel alltid tilpasse utgiftene til den inntekten man har. Heldigvis lenge siden jeg har hatt behov for å sette meg inn i reglene for sosialstøtte...

Du kverulerer ikke du. Jeg kjenner ikke reglene godt nok jeg heller. Men mener da at folk i jobb også kan få støtte hvis det blir tøffe perioder. Eller kanskje jeg tar feil, at det bare er for arbeidsledige og trygdede og slikt?

Jaja,som deg så er jeg glad jeg slipper nærkontakt med det systemet der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...