Gå til innhold

Kg eller utseende?

Dillbert

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leser litt på dette forumet nå, og en ting undrer meg... Det snakkes masse om at man har en idealvekt på så og så mange/få kilo. Og at man f.eks skal ned 2 kg, for å nå¨idealvekten. Bør man være fornøyd da når vekten viser to kilo mindre? eller når man ser seg selv i speilet og er fornøyd?!? (bare en tanke)

Så til et annet spørsmål:

Kan noen hjelpe meg med hvor jeg skal starte for å få hjelp til å gå ned i vekt... Fastlegen kanskje?!?

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan godt være normalvektig og likevel slapp i fisken, og man kan være relativt tung men likevel fast og veltrent. Dessuten kan man ha tung eller lett beinbygning.

Så jeg heller til at speilet er den beste rettesnoren for å bedømme om det er grunn til å være fornøyd med kroppen - ikke vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at speilet bør være den viktigste rettesnoren - selvsagt så lenge man ikke har et forvrengt bilde av seg selv.

Når deg gjelder å få hjelp med vekten er fastlegen en mulighet eller å melde seg på div. kurs. Det finnes Vekt i Balanse-kurs rundt om i landet, Grethe Rohde og Libra har også kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

2 kg over idealvekten er jo ingenting:) Men jeg fant plutselig ut at jeg var 20 kg over idealvekten! hehe... da ble det spinning og step og frukt på meg jah:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest den ekte noor

Klær er og en god rettningslinje i tillegg til speilet som jubalong nevner, kg er bare et tall og kan være missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jeg har også alltid lurt på hvorfor så mange er opptatt av vekt. Det er jo tross alt utseendet som er viktig.

De som slanker seg burde bruke målebånd, ikke vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ductil

Fastlegen kan være et godt sted å starte diskusjonen rundt hvordan redusere vekten.

Det finnes selvfølgelig også en haug med ulike typer kurs du kan melde deg på - og en mengde bøker du kan lese for å finne ut av hva som kanskje kan passe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpisFruktogGrønnsaker!

Hei Dillbert!

Vedr. ideal vekt. Tenker du på BMI? Hvis det er det du gjør, så er ikke den alt du skal se på. Du må tenke på vann du har i kroppen, fettet du har i kroppen og musklene dine!

F.eks. hvis du prøver å slanke deg, og du starter med å trene hver dag, så kommer du til å øke i vekt, men det er OK! For du øker muskelmassen i kroppen, og minsker fett i kroppen.

Derfor er det viktig å ta dette i betraktning.

Derfor er BMI ikke nok å bruke. Ofte tar man i betraking livvidden, fettet rundt magen, man kan ta hudfold mål på fire forskjellige steder på kroppen, og man kan måle fettet i kroppen med en fettanalyser.

Vedr. slanking. Det beste er å snakke med en person som har god kunnskap i ernæring og biokjemi, som f.eks. en ernæringsfysiolog.

Beste slankemiddel: Starte å mosjonere, t.o.m. 30 minutters rask spasering hver dag har effekt. Spis fiberrik mat, som frukt og grønnsaker (gir deg masse antioksidanter og phytokjemikalier som er viktige for kroppen din), komplekse karbohydrater, og spis mindre flerummettet fett og erstatt heller med enumettet fett. Middelhavskyst-maten er en god rettledning!

En annen ting er å spise en skikkelig god frokost, det gir deg energi for dagen og har vist seg at man spiser mindre snacks utover dagen! Og drikk masse vann!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...