Gå til innhold

F.U Baker dere brødet selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unngår man for flate/tette brød med ei brødmaskin?

Brødbakemaskiner har ofte problemer med det aller groveste brødet, men vanlig halvparten-hvetemel-halvparten-grovt går helt fint. Jeg har brødbakemaskin og bruker den egentlig mest til pizzadeig og bolledeig, foretrekker å bake grovbrødet "for hånd".

Skrevet

Unngår man for flate/tette brød med ei brødmaskin?

Det avhenger vel helt av oppskriften og maskinens program det. :-)

Selv har jeg en Wilfa-brødbaker, og har hørt andre også si at de er mest fornøyd med den. Finnes i minst 2 ulike modeller/størrelser. Selv har jeg Wilfa BMC 20, men til barnefamilier og andre som spiser en del brød ville jeg anbefalt den større modellen.

Se http://www.wilfa.no/default.asp?section=91&concat=33

Gjest togli
Skrevet

Sjelden jeg gidder å bake selv. Favoritten er Panda-brød. Ungene sverger til Aafk-brød...

Skrevet

Jeg baker selv.

Baker gjerne 12-18 brød i gangen. Så slipper jeg å binde opp så mange dager på brødbaking. Får 3 brød i ovenen i gangen, så det blie bare 4-6 omganger. Har da hele tiden brød som er klar for å sette inn, når jeg tar ut de som er ferdige.

Prøver å alltid ha brød i frysern, men av og til blir det tomt og jeg har andre ting å bruke tiden på -da blir det kjøpbrød.

Ungene liker da best Josefine-brødet, mens jeg liker best Soft-brødet fra "butikk-bakern"(?)

Skrevet

Kjøper i butikk. Til vanlig holder ett brød akkurat så lenge at det ikke blir vondt. Da går det 8-10 skiver om dagen tror jeg.

Nå i ferien deler jeg de i to, for vi spiser ikke så mye brødmat hjemme nå som de dagene vi er på jobb.

Skrevet

Hva med å investere i en brødbakemaskin? Finnes i flere størrelser, også som lager litt større brød, for familier osv.

Veldig greit med brødbakemaskin, mamma har det (bruker den ikkje så ofte lenger, faktisk) men eg er ikkje sikker på om det ville passe for oss. Dei brøda mamma lagde etter oppskriftene som fulgte med vart i alle fall så lause. Og forholdsvis små, trass alt. Men dersom det finst STORE maskiner er det jo noko å tenke på, da! Det kan kanskje finnast betre oppskrifter også... Spørst berre kor dyre dei er, da ;-) Som sagt, har jo i det minste maskin som tar seg av den forhatte blandinga og eltinga for meg no.

Gjest Pricilla
Skrevet

Hva spiser dere til frokost på hverdager da? Har du barn?

I tilfelle,hva spiser de?

jeg spiser to knekkebrød når jeg kommer på jobben til kaffen. Han spiser ikke frokost. Får så vidt dytta i han noe frokost i helgene. jeg er alltid sulten når jeg står opp. Vi har ikke barn.

Men som sagt har vi alltid rundstykker liggende som kan stekes i ti minutter, så er de ferdige. Tilfelle vi blir sultne på kvelden, eller får sultne gjester..

Gidder ikke å kjøpe brød for så å kaste hele brødet etter noen dager.

Gjest Pricilla
Skrevet

Har du ikke fryser, da? Skjær brødet i skiver før du fryser det, og ta opp bare det du trenger etterhvert.

har fryser, men den er stappfull av masse annet! ; ) Også skulle den vært fryst av og.. hadde nok hatt litt bedre plass da.

Skrevet

jeg spiser to knekkebrød når jeg kommer på jobben til kaffen. Han spiser ikke frokost. Får så vidt dytta i han noe frokost i helgene. jeg er alltid sulten når jeg står opp. Vi har ikke barn.

Men som sagt har vi alltid rundstykker liggende som kan stekes i ti minutter, så er de ferdige. Tilfelle vi blir sultne på kvelden, eller får sultne gjester..

Gidder ikke å kjøpe brød for så å kaste hele brødet etter noen dager.

Skjær opp brødet i skiver,frys det ned,ta opp det du trenger ved ett måltid,tin i micro`n ca 2-3 min.

Verre er det ikke.

Gjest dum som et brød
Skrevet

Jeg baker selv.

Baker gjerne 12-18 brød i gangen. Så slipper jeg å binde opp så mange dager på brødbaking. Får 3 brød i ovenen i gangen, så det blie bare 4-6 omganger. Har da hele tiden brød som er klar for å sette inn, når jeg tar ut de som er ferdige.

Prøver å alltid ha brød i frysern, men av og til blir det tomt og jeg har andre ting å bruke tiden på -da blir det kjøpbrød.

Ungene liker da best Josefine-brødet, mens jeg liker best Soft-brødet fra "butikk-bakern"(?)

18 brød i slengen?? Er du datter av Mor Theresa og Ingrid Espelid Hovig?

Skrevet

Veldig greit med brødbakemaskin, mamma har det (bruker den ikkje så ofte lenger, faktisk) men eg er ikkje sikker på om det ville passe for oss. Dei brøda mamma lagde etter oppskriftene som fulgte med vart i alle fall så lause. Og forholdsvis små, trass alt. Men dersom det finst STORE maskiner er det jo noko å tenke på, da! Det kan kanskje finnast betre oppskrifter også... Spørst berre kor dyre dei er, da ;-) Som sagt, har jo i det minste maskin som tar seg av den forhatte blandinga og eltinga for meg no.

Hvis du ser på svaret mitt like under her, til Lurveline, så kan du se de to maskinene som Wilfa har. Jeg har den minste - BMC20 - mens de også har en som heter BMA25 - med to eltekroker, som baker større og lengre brød. Men faktum er at den minste maskinen kan bake brød på både ca 750 g og 1 kg. Men det er fasongen som gjør at de ser så små ut - men desto større skiver. Ville i alle fall tatt en titt på den største modellen var jeg deg.

Vet ikke hva de koster i vanlig butikk, men på best-buy.com (Expert-kjedens nettbutikk), koster den lille kr 899 og den store kr 1199.

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?mscssid=&menu_id=802&sku=722

http://www.wilfa.no/default.asp?section=91&concat=33

og nei, jeg selger ikke slike maskiner ;-)

Oppskrift kan du forresten få av meg. Ellers er det igrunnen bare å prøve seg litt fram i starten til man finner en oppskrift man er helt fornøyd med.

Gjest tjohooo
Skrevet

Kjøper. Varierer hvor.

Baker av og til olivenbrød til å ha ved siden av middagen...mmmm

Skrevet

Jeg har en Wilfa BMA25 (den ene Gemini ga link til), og jeg er superfornøyd med den :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...