Gjest Pricilla Skrevet 22. juli 2004 Skrevet 22. juli 2004 Hva er forskjellen på angående og vedrørende? De5 betyr jo det samme, men hva er riktig å bruke i hvilken sammenheng? Er det forresten noe fasit på dette? bruker det ofte på jobben, men opplever at de fleste bruker de om hverandre alt ettersom hva de "gidder". Fått inntrykk av at det er så mange flinke "norsklærere" her, så belær meg! ; ) 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 22. juli 2004 Skrevet 22. juli 2004 http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalte/spalte_innlegg_01.html 0 Siter
Zarine Skrevet 22. juli 2004 Skrevet 22. juli 2004 Vel... I tillegg til Grumpys adekvate link ;-) så kan eg legge til at "vedrørande" er det vi seier på nynorsk når vi meiner "angående" - for det er ikkje eit brukbart nynorsk ord ;-) Så veit du dét også :-D 0 Siter
BettyBlue Skrevet 22. juli 2004 Skrevet 22. juli 2004 Jeg syns det er mer korrekt å si vedrørende i skriftlig sammenheng. Vedrørende høres litt mer ordentlig ut, "angående" er litt overbrukt. 0 Siter
musikeren Skrevet 23. juli 2004 Skrevet 23. juli 2004 Påfugl-ord begge to. Bedre å skrive "Når det gjelder...", for eksempel. 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 23. juli 2004 Skrevet 23. juli 2004 Påfugl-ord begge to. Bedre å skrive "Når det gjelder...", for eksempel. Til daglig i tale ja, men ikke i de sakene jeg behandler på jobben... 0 Siter
musikeren Skrevet 26. juli 2004 Skrevet 26. juli 2004 Til daglig i tale ja, men ikke i de sakene jeg behandler på jobben... Det er vel nettopp det som er den vanlige feilen blant kontorrotter, ikke ta det ille opp;-) at de opplever en slags iboende forventning om at de må bruke et språk som mer eller mindre har et akaemisk preg. Men det er ikke nødvendig. Normal og nogenlunde presis dagligtale holder i massevis. 0 Siter
musikeren Skrevet 26. juli 2004 Skrevet 26. juli 2004 Det er vel nettopp det som er den vanlige feilen blant kontorrotter, ikke ta det ille opp;-) at de opplever en slags iboende forventning om at de må bruke et språk som mer eller mindre har et akaemisk preg. Men det er ikke nødvendig. Normal og nogenlunde presis dagligtale holder i massevis. . 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.