Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tuvana
Skrevet

Etter at regninger er betalt har vi ca 16 000 kr igjen å leve for pr måned.Vi er 4 i familien.Nå er det 3 dager til lønning og vi er skrapa.Hvordan skal man få økonomien til å gå rundt ????

Skrevet

Hehe... Først kan du jo sjekke ut en annen her som også vil ha tips, som har 3500 kr til samme utgifter, men er 1 person mindre.

Hva med å sette opp budsjett, og så fordele pengene jevnt utover, f.eks til hver uke, så er dere heller tomme for penger en dag hver uke enn 4 dager i slutten av mnd.

Men, jeg håper egentlig at innlegget ditt er kødd og bare forsøk på provokasjon...

Gjest ikke sign
Skrevet

Tulleinnlegg? Det var da mer enn min lønning, det! Godt klart å være blakke før neste lønning med den inntekten....

Gjest Curla
Skrevet

Spar inn på noe av det unødvendige dere bruker penger på. Dere har jo mere igjen etter at utgifter er betalt enn hva mange har utbetalt!

Gjest tuvana
Skrevet

Hadde det enda vært tull.....Jeg aner ikke hva pengene går til.Ungene er 8 og 12 år.Vi går sjelden ut å spiser.Men vi har 2 biler som sluker en del bensin.Vi kjøper mat i sverige, handler nok en del klær, ,,,,,Så blir det litt kino, teater, leker, sportsutstyr, blader, godis, ,,,,

Uff, det er sikkert mye å spare inn på, men jeg aner liksom ikke hvor jeg skal begynne ???

Skrevet

ETTER?

jøss, jeg er vant til 14 000 før .. hehe

Dere bør iallefall kartlegge forbruket deres. Skriv opp hver minste lille bidige ting helt ned til sjokoladen og kaffen på vei hjem fra jobb.

Skrevet

Hadde det enda vært tull.....Jeg aner ikke hva pengene går til.Ungene er 8 og 12 år.Vi går sjelden ut å spiser.Men vi har 2 biler som sluker en del bensin.Vi kjøper mat i sverige, handler nok en del klær, ,,,,,Så blir det litt kino, teater, leker, sportsutstyr, blader, godis, ,,,,

Uff, det er sikkert mye å spare inn på, men jeg aner liksom ikke hvor jeg skal begynne ???

Begynn med å være kritisk når du handler. Tenk "trenger jeg virkelig dette?" når du står med noe i hånda. Er svaret nei, kjøper du det selvfølgelig ikke uansett hvor fint eller praktisk det er.

Skrevet

Desse tre dagane klarer de dykk nok, om de har litt mat i kjøleskap og frysar og litt mel og gryn i skapet, og nok dopapir :-)

Men med så mykje som 16.000 etter å ha betalt rekningar har de det ganske bra, og det eg vil råde dykk til, er

1) Overføre ein viss sum automatisk til ein separat sparekonto på lønningsdag. Kanskje ein fem-seks tusen? Såpass kan de nok sette til side. Da har de alltids noko i bakhand. (Skulle ønske vi fikk nok inn til å spare godt! Det å stå med 0 kroner i lommeboka er ikkje det minste hyggeleg.)

2) Føre budsjett og rekneskap i ein periode så de blir bevisst på behov og forbruk. Spar alle kvitteringar og sett opp rekneskap (t.d. i Excel) for kvar mnd. (Oppdater gjerne ein gong i veka eller oftare, så blir det ikkje så mange kvitteringar å gå gjennom på ein gong.) Alt må med. Ha med deg ei lita bok der du skriv opp ALT. Pengar du puttar på parkometeret, tyggispakka du kjøper på Narvesen utan å få kvittering osv. Det er eit pes, men det er viktig å sjå på alle bekker små som ein ikkje tenker på.

Iblant ser ein fort kor holet i båten er. Da må ein berre bestemme seg for å tette det. Men remedien (altså kostnadskuttene) er det berre du som kan avgjere når du ser kor problemet ligg.

Lykke til!

petter smart
Skrevet

Hva definerer du som regninger? Hus, strøm, telefon? Eller inkluderer det også mat og bil/buss?

Har du 16 000 igjen etter at de faste utgiftene er betalt, og ikke klarer å få pengene til å vare en måned, har du større problem enn jeg kan hjelpe deg med.

petter smart
Skrevet

Der svarte du på noe av det jeg spurte om.

Dere har altså 4000 kr pr person pr måned, dvs 1000 kr på person pr uke. Det skulle holde i lange baner.

Gjest Sommeren er kort....
Skrevet

Ikke for å være ekkel, men når dere har så mye igjen etter alt er betalt synes jeg ikke synd på dere...Vi er seks som lever på 16000 totalt.

Gjest Pricilla
Skrevet

16 000,- får jeg ikke netto i lønn engang! Så skjønner ikke hvordan dere klarer å bruke opp så mye når det er "lommepenger". Hva bruker dere så mye penger på? Skjønner at barna trenger litt til ditt og datt, men 16 000???

Kan ikke si jeg synes synd på dere... Er flere familier som har under halvparten av hva dere bruker.

Skrevet

Ikke for å være ekkel, men når dere har så mye igjen etter alt er betalt synes jeg ikke synd på dere...Vi er seks som lever på 16000 totalt.

Litt "heldigere" vi da,vi er 5 som deler på 17000,- netto lønn.

Skrevet

Ehrm. De siste to årene har jeg hatt EN tusenlapp å leve på i måneden etter at regninger er betalt.

Dette minner meg om når Paris Hilton snakker om hvor slitsomt og hardt liv hun har. :P

Gjest signe signatur
Skrevet

Istedet for å kjøpe plastbøtter på lekebutikken bruk gamle syltetøybokser (de med hank). Ikke gjør alt på impuls (kino, teater). Finn ut hvor mange besøk dere har råd til hver mnd (lag budsjett over alt) og legg programmet foran dere og pick out hvilke filmer dere vil og kan se.

Blader er dyre. Les dem saktere, så slipper du å kjøpe så mange :0) Blader kan også leses på biblioteket...... Kjøp mindre snop. Hverken dere eller barna har godt av det.

Skrevet

16000 igjen etter regninger?? Også klager du over dårlig råd..? bevare meg vel ...

Da bør dere seriøst tenke over hva dere faktisk bruker penger på, for 16000 etter at regningene er betalt er det langt fra alle som har...vi har i hvert fall langt fra den summen, men vi klarer oss vi..

Gjest Daisy
Skrevet

Skal du få lønn den 25., så kom de i dag :)

16000 er forøvrig litt under dobbelt så mye som jeg har FØR regninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...