Gå til innhold

Rettsvitenskap ved UiO (og litt annet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp vite at jeg har kommet inn på rettsvitenskap ved universitet i Oslo. Kjenner ingen andre som skal begynne der. Noen som kjenner miljøet? Er det vanskelig å bli inkludert? Er karakterjaget så intenst som media skal ha det til? Er det en fordel å benytte laptop og er det mulig å bruke denne under forelesninger, på lesesalen etc. ?

Jeg har sagt opp deltidsjobben min fra september. Ønsker å prioritere studiene og har derfor søkt om fullt studielån og stipend (bor imidlertid hjemme hos mor og far og får dermed ikke stipend). Har ikke tenkt å bruke hele lånet, men sette deler av det på høyrentekonto. Høres dette rimelig ut?

Mor og far er i utlandet for tiden, så de er vanskelige å få tak i. Normalt ville jeg spurt dem om råd, men nå spør jeg dere. Er det noe mer jeg bør tenke på før jeg kaster meg ut i studielivet?

Mvh

Gjest martamor
Skrevet

Hei! Gratulerer med å ha kommet inn, jeg leste at antall søkere har økt med 67% siden i fjor!

Selv begynte jeg på jusstudiet i fjor høst, med exphil og exfac, og nå i vår har jeg hatt første semester av privarett grunnfag.

Jusmiljøet på UiO er stort, det er det ingen tvil om. Jeg ser nye mennesker der hver eneste dag, og det kommer jeg til å gjøre alle årene jeg skal gå der også. Så selvfølgelig er det umulig å bli kjent med alle! Men jeg har fått masse gode venner der uten noe problem. Et godt råd jeg vil gi deg er å delta i fadderuken. Da er det ingen som kjenner hverandre fra før av, og det er lett å møte nye mennesker. De jeg møtte i fadderuken er fortsatt blant mine nærmeste venner. Da kan du også få gode tips av fadderen. Så lenge du forsøker å være utadvendt og sosial, vil det ikke være noe stress med å få masse venner. Og siden det er så utrolig mange studenter, er det også forskjellige typer mennesker - så du vil garantert finne noen som likner deg:)

Når det gjelder karakterpress, er dette overdrevet. Selvfølgelig er det viktig å få gode karakterer, men det er jo bare naturlig når det er såpass mange flinke og intelligente folk på samme studium. Det meste av presset kommer faktisk fra deg selv!

Jeg trives utrolig godt på jusstudiet foreløpig, og jeg gleder meg til å komme i gang etter ferien:) Lykke til! Bare spør hvis du lurer på noe mer..

Skrevet

Hei! Gratulerer med å ha kommet inn, jeg leste at antall søkere har økt med 67% siden i fjor!

Selv begynte jeg på jusstudiet i fjor høst, med exphil og exfac, og nå i vår har jeg hatt første semester av privarett grunnfag.

Jusmiljøet på UiO er stort, det er det ingen tvil om. Jeg ser nye mennesker der hver eneste dag, og det kommer jeg til å gjøre alle årene jeg skal gå der også. Så selvfølgelig er det umulig å bli kjent med alle! Men jeg har fått masse gode venner der uten noe problem. Et godt råd jeg vil gi deg er å delta i fadderuken. Da er det ingen som kjenner hverandre fra før av, og det er lett å møte nye mennesker. De jeg møtte i fadderuken er fortsatt blant mine nærmeste venner. Da kan du også få gode tips av fadderen. Så lenge du forsøker å være utadvendt og sosial, vil det ikke være noe stress med å få masse venner. Og siden det er så utrolig mange studenter, er det også forskjellige typer mennesker - så du vil garantert finne noen som likner deg:)

Når det gjelder karakterpress, er dette overdrevet. Selvfølgelig er det viktig å få gode karakterer, men det er jo bare naturlig når det er såpass mange flinke og intelligente folk på samme studium. Det meste av presset kommer faktisk fra deg selv!

Jeg trives utrolig godt på jusstudiet foreløpig, og jeg gleder meg til å komme i gang etter ferien:) Lykke til! Bare spør hvis du lurer på noe mer..

Hei! Tusen takk for et beroligende svar=) Det eneste jeg lurer på nå, er hvordan forholdene er lagt til rette for bruk av laptop. Jeg skriver sjelden for hånd og ser for meg et lite helvete med bokhyllen full av rotete forelesningsnotater etc...

Skrevet

Hei! Tusen takk for et beroligende svar=) Det eneste jeg lurer på nå, er hvordan forholdene er lagt til rette for bruk av laptop. Jeg skriver sjelden for hånd og ser for meg et lite helvete med bokhyllen full av rotete forelesningsnotater etc...

Hei :-)

Gratulerer :-) Selv begynnte jeg ved UiO for 2 år siden, og fadderuken er den beste måten jeg har blitt kjennt med nye mennesker på. Har kontakt med mange av disse enda. Det er ikke noe problem å bli kjennt med nye mennesker, for jeg tror de fleste bekymrer seg for å ikke finne noen å "leke" med.

Det er mange som bruker laptop i de forelesningene jeg er i, og jeg gjør det selv i enkelte fag :-) så det er ikke noe problem.

I vår lastet jeg ned foreleserens notater fra internett på forhånd og skrev tillegg hvis jeg synes det ble sagt noe ekstra interessant under forelesningen. Så rakk jeg å få med meg mer enn de fleste som satt å skrev for hånd.

Tror du tryggt kan bruke laptop :-)

Lykke til med studiene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...