Gå til innhold

Smerter ved belastning av knærne

winkler

Anbefalte innlegg

Jeg var rundt 18 år da jeg første gang oppdaget at det knaket i det høyre kneet når jeg gikk oppover i trapper. Men det var ikke noe problem så jeg brydde meg ikke om det. Men siden er det blitt værre. Er nå 24 år og nå har dette begynt å plage meg i hverdagen. Jeg jobber som håndverker og har knærne under konstant belastning nesten hele dagen. Jeg merker ingenting når jeg går på flat grunn eller nedover en bakke eller trapp. Men når jeg går opp en trapp eller en bakke kjenner jeg det knaser som knekkebrød i knærne, helt fremst i kneskålene. Det er betydelig værre i det høyre enn det venstre, men i det siste har det knaset mer og mer i det venstre også. Det har nå blitt ganske så smertefullt, og begrenser meg i hverdagen. Det har som sagt bare blitt værre og værre og jeg ser at slik kan det ikke fortsette. Jeg er ellers i normalt god form og trener 6 ganger i uka. 3 ganger styrke og 3 ganger kondisjon. Jeg gikk over til å sykle i steden for å løpe for ett år siden siden jeg fikk vondt i knærne, men det har kun blitt værre. Finnes det en operasjon som kan hjelpe for dette? Er så lei av å gå rundt med de vonde og knasende knærne jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-winkler

Slik du beskriver kneplagene dine, minner det mest om såkalt chondromalaci. Dvs. bruskflatene i leddet har blitt ujevne og fungerer ikke som ideelle glideflater lenger. Hyppigst skjer dette under kneskjellet (patella), slik du selv har merket det.