Gå til innhold

Smerter ved belastning av knærne

winkler

Anbefalte innlegg

Jeg var rundt 18 år da jeg første gang oppdaget at det knaket i det høyre kneet når jeg gikk oppover i trapper. Men det var ikke noe problem så jeg brydde meg ikke om det. Men siden er det blitt værre. Er nå 24 år og nå har dette begynt å plage meg i hverdagen. Jeg jobber som håndverker og har knærne under konstant belastning nesten hele dagen. Jeg merker ingenting når jeg går på flat grunn eller nedover en bakke eller trapp. Men når jeg går opp en trapp eller en bakke kjenner jeg det knaser som knekkebrød i knærne, helt fremst i kneskålene. Det er betydelig værre i det høyre enn det venstre, men i det siste har det knaset mer og mer i det venstre også. Det har nå blitt ganske så smertefullt, og begrenser meg i hverdagen. Det har som sagt bare blitt værre og værre og jeg ser at slik kan det ikke fortsette. Jeg er ellers i normalt god form og trener 6 ganger i uka. 3 ganger styrke og 3 ganger kondisjon. Jeg gikk over til å sykle i steden for å løpe for ett år siden siden jeg fikk vondt i knærne, men det har kun blitt værre. Finnes det en operasjon som kan hjelpe for dette? Er så lei av å gå rundt med de vonde og knasende knærne jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-winkler

Slik du beskriver kneplagene dine, minner det mest om såkalt chondromalaci. Dvs. bruskflatene i leddet har blitt ujevne og fungerer ikke som ideelle glideflater lenger. Hyppigst skjer dette under kneskjellet (patella), slik du selv har merket det.

En ortoped bør se på dette og allerede ved den kliniske undersøkelsen vil han/hun kunne si mer om diagnosenmistanken er riktig. MR- rtg. vil nok de fleste gjøre i tillegg. Artroscopisk undersøkelse er neste skritt og ved denne prosedyren vil man samtidig kunne gjøre noe mer bruskflatene hvis forholdene ligger til rette. For å holde formen ved like, sykling med lette tråkk, er nok det mest skånsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-winkler

Slik du beskriver kneplagene dine, minner det mest om såkalt chondromalaci. Dvs. bruskflatene i leddet har blitt ujevne og fungerer ikke som ideelle glideflater lenger. Hyppigst skjer dette under kneskjellet (patella), slik du selv har merket det.

En ortoped bør se på dette og allerede ved den kliniske undersøkelsen vil han/hun kunne si mer om diagnosenmistanken er riktig. MR- rtg. vil nok de fleste gjøre i tillegg. Artroscopisk undersøkelse er neste skritt og ved denne prosedyren vil man samtidig kunne gjøre noe mer bruskflatene hvis forholdene ligger til rette. For å holde formen ved like, sykling med lette tråkk, er nok det mest skånsomme.

Takker så mye for svaret:-) Bra å få satt navn på ting som jeg har lurt på lenge. Er det slik at jeg må gå til en lege og så bli videresendt til en ortoped? Eller kan jeg oppsøke ortoped direkte selv? Hvor skal jeg i så fall henvende meg når jeg bor i Oslo? Og hva vil det koste? Jeg er takknemlig om du tar deg tid til å svare på disse spørsmålene.

Mvh Winkler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...