Gå til innhold

Slutte med sjokoladespisingen

Gjest sjokoladespisern

Anbefalte innlegg

Gjest sjokoladespisern

Noen råd til hvordan jeg kan slutte med den evige sjokoladespisingen? Nå har jeg bestemt meg igjen for at jeg skal slutte og håper jeg vil greie det denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest funker for meg

Det som funker for meg er å kjøpe sinnsykt mye sjokolade. Spise spise spise til jeg blir skikkelig kvalm. Etter det så "tvinger" jeg i meg litt til slik at jeg blir så dårlig at jeg ikke orker tanken på sjokolade på lang tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladespisern

Det som funker for meg er å kjøpe sinnsykt mye sjokolade. Spise spise spise til jeg blir skikkelig kvalm. Etter det så "tvinger" jeg i meg litt til slik at jeg blir så dårlig at jeg ikke orker tanken på sjokolade på lang tid :-)

Tror ikke det vil funke på meg. Det er mere tvangspreget at jeg bare må ha sjokolade. Er vel kanskje en spiseforstyrrelse, men kanskje ikke alvorlig nok til å søke hjelp for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutte med sjokolade? Det som er så godt...hva tenker du på;)

Og mørk sjokolade (kakao) inneholder antioksidanter.

Men dette var jo ikke svar på noe av det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladespisern

Slutte med sjokolade? Det som er så godt...hva tenker du på;)

Og mørk sjokolade (kakao) inneholder antioksidanter.

Men dette var jo ikke svar på noe av det du spurte om.

Problemet er at det blir tvangsmessig og at jeg legger på meg og kanskje pådrar meg helsemessige problemer. Det er jo ikke sunt å spise for mye sjokolade og jeg greier ikke å finne balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SpisFruktogGrønnsaker!

Hei Sjokoladespisern!

Fornuftig valg!

Visste du at sjokolade kan være avhengighetsskapende, og hvis kroppen er vant til å få masse sjokolade hver dag, vil den automatisk ha mere neste dag! Å kutte ut en vane er vanskelig, og kroppen trenger "avvenning" også fra sjokolade. Kan ta fra ca.4-6 uker.

Jeg har selv vært en stor sjokoladespiser tidligere, men i dag spiser jeg omtrent ingen ting. Det smaker ikke like godt lenger.

En annen ting er at sjokolade gjør oss ofte glade og fornøyde, en slags trøst. Det er bevist at man øker dopaminen i hjernen ved å spise sjokolade. Men det å basere seg på å spise sjokolade for å bli mere glad, er ikke så fornuftig.

For å si det kort: Ta deg en gå tur, eller tren på et treningssenter, gjør aerobic, drikk vann, spis mere frukt og grønnsaker! Jeg har sluttet å ha sjokolade i huset, og så går jeg og kjøper meg diverse deilig frukt, tar det i en fruktskål, og setter det på stuebordet. Frukt er deilig! Frukt og grønnsaker har fiber og masse antioksidanter og phytokjemikalier som er viktig for helsa vår!

Det har hjulpet meg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikker du light-brus/saft?

Isåfall anbefaler jeg deg å kutte dn ut. Min erfaring er at søtbehovet blir nesten borte.

Har noe med at kroppen forbereder seg på noe søtt, men så kommer det ikke (bare kunstig søtstoff), og "roper" så på mer søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor-til-gutt

Jeg holdt på slik i mange år, og lå på meg mange kilo. Aldri en handletur uten en king size Japp på hjemveien.

Så innså jeg at det ikke var holdbart å fortsette på det viset. Jeg lå om kostholdet og uansett hvor vanskelig det var så begynte jeg å spise sjokolade kun på lørdagen. I stedet kjøpte jeg et eple eller babygulrøtter som jeg knasket på på hjemveien.

Slik har jeg fortsatt, og savner ikke den klisne følelsen jeg hadde i munnen den gang.

Det er jo klart at det er ikke enkelt å vende en vane, men jeg tror det hjelper å være streng med seg selv.

Det hører også med til historien at jeg de kommende 9 månedene gikk ned 22 kilo....(på grunn av at jeg la om kostholdet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av å være avhengig av sjokolade.

Jeg har klart å venne meg av med uvanen. Et av mine hjelpemidler har vært å ta krom-tilskudd to ganger om dagen.

Dette hjelper deg til å stabilisere insulin-nivået i blodet, som igjen hjelper deg til å holde blodsukkernivået relativt gjevnt. På den måten får du ikke så store svingninger, og behovet for noe søtt minskes.

Krom kan kjøpes i helsekostforretninger og på apoteket.

Men det er selvfølgelig ikke nok, du må nok legge til litt viljestyrke samtidig.

Ikke ha sjokolade i huset, ALDRI kjøp sjokolade. Da begrenser det seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen sosialarbeideren

Tror ikke det vil funke på meg. Det er mere tvangspreget at jeg bare må ha sjokolade. Er vel kanskje en spiseforstyrrelse, men kanskje ikke alvorlig nok til å søke hjelp for.

Det er aldri for lite alvorlig til at du kan søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...