Gå til innhold

Kattunger

Gjest likerikkekattetiss

Anbefalte innlegg

Gjest likerikkekattetiss
Skrevet

Hei!

Jeg skal få meg en liten kattunge. Når pleier de å ha slutta å tisse overalt? Er de ferdig med det når de er sånn 10 uker?

Skrevet

Vanligvis blir de renslige med en gang de kommer ut av kurven og stabber rundt. Lærer det av mammaen sin.

Spør for sikkerhetsskyld

Ellers er d vanlig å få kattunger når de er fra 9-12 uker gamle, før det er for tidlig for kattungen :-)

Kos med katt:-)

Gjest papirtiger
Skrevet

Hvis de har en renslig mor så tisser de ikke overalt, men er renslige så fort de kan rusle rundt :)

Dyrlegen min sa at katter som var hos moren i mer enn 10 uker veldig sjeldent utvikler uvaner som å tisse inne. Hun anbefalte 12 uker.

Skrevet

Det kommer ann på kattungen, og på de som har hatt dem.

Har sett kattunger som har gått i kassa - lærer av sin mor - når de akkurat har lært seg gå...

Og jeg har sett voksne katter som i tide og utide har gjort fra seg over alt selvom de er kassetrente fra tidlig.

Men generellt så skal en kattunge på 10 uker være kassetrent, ja :)

Skrevet

sterksvak sier under her at før 9-12 uker er for tidlig for kattungen. Dette er ikke helt korrekt. Før 12 uker er for tidlig. Det er unødvendig å gi fra seg kattene før den tid, og man kan også risikere at katten mangler en del obligatorisk oppfølging fra moren, både fysisk og psykisk. Så, jeg gjentar: en kattunge skal ikke tas fra moren før den er 12 uker gammel.

"........................."

Gjest pusemoren
Skrevet

sterksvak sier under her at før 9-12 uker er for tidlig for kattungen. Dette er ikke helt korrekt. Før 12 uker er for tidlig. Det er unødvendig å gi fra seg kattene før den tid, og man kan også risikere at katten mangler en del obligatorisk oppfølging fra moren, både fysisk og psykisk. Så, jeg gjentar: en kattunge skal ikke tas fra moren før den er 12 uker gammel.

Nei, men dessverre vil ikke folk ha så "gamle" kattunger.. 3 mnd er den jo blitt ganske stor.

Sånn jeg har opplevd det er det vanlig å gi dem bort ved 8 ukers alderen og det har gått helt greit det. Noen gir dem også bort 6 uker gamle, men det er for tidlig.

Skrevet

Nei, men dessverre vil ikke folk ha så "gamle" kattunger.. 3 mnd er den jo blitt ganske stor.

Sånn jeg har opplevd det er det vanlig å gi dem bort ved 8 ukers alderen og det har gått helt greit det. Noen gir dem også bort 6 uker gamle, men det er for tidlig.

Og 8 uker er alt for tidlig. Det er trist for seriøse kattefolk at enkelte nekter å tenke på dyrets beste.

".........................."

Skrevet

Og 8 uker er alt for tidlig. Det er trist for seriøse kattefolk at enkelte nekter å tenke på dyrets beste.

Helt enig med deg der.

Selvfølgelig KAN det gå bra også ved 10 uker, men hvorfor risikere det?

De 14 dagene er bare 14 dager av denne kattens liv - men det er svært viktige dager for både katten og dens nye eiere.

Ikke minst fordi det vil kunne påvirke kattens oppførsel (og kanskje helse) alle kommende år.

Skrevet

Helt enig med deg der.

Selvfølgelig KAN det gå bra også ved 10 uker, men hvorfor risikere det?

De 14 dagene er bare 14 dager av denne kattens liv - men det er svært viktige dager for både katten og dens nye eiere.

Ikke minst fordi det vil kunne påvirke kattens oppførsel (og kanskje helse) alle kommende år.

Nemlig. Og det at katten får mèn p.g.a dette trenger ikke bety at det er noe eierne vil legge merke til. Men det er så unødvendig å ikke gi katten best mulig utgangspunkt for å bli frisk og harmonisk. Ofte pågår det en god del preging fra kattemorens side mello uke 10 og 12.

Skrevet

Nemlig. Og det at katten får mèn p.g.a dette trenger ikke bety at det er noe eierne vil legge merke til. Men det er så unødvendig å ikke gi katten best mulig utgangspunkt for å bli frisk og harmonisk. Ofte pågår det en god del preging fra kattemorens side mello uke 10 og 12.

Er 100% enig med deg der.

Skrevet

Er 100% enig med deg der.

Nå står ikke verden til påske :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...