Gå til innhold

Rasisme???

Gjest Unnskyl at jeg spør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rasisme som får kineserne til å le av den norske kvinnens ytre?

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/07/26/403890.html

Lurer på om en ville sett like humoristisk på hån av mennesker som hadde, la oss si, en noe mørker ehudfarge enn denne norske kvinnen...

Her bør vel SOS Rasisme reagere?

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• Lurveline

22

• Goliath

7

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man må jo bare konstatere at det også blant verdens 1,2 milliarder kinesere finnes folk som er like tåpelige som deg.

Å tro noe annet ville faktisk være rasisme.

God bedring, og det staves "unnskyld" med "d".

Skrevet

Man må jo bare konstatere at det også blant verdens 1,2 milliarder kinesere finnes folk som er like tåpelige som deg.

Å tro noe annet ville faktisk være rasisme.

God bedring, og det staves "unnskyld" med "d".

Hvorfor angriper du meg pga. min dysleksi?

Tåler du ikke at jeg påpeker at det fins rasisme i verden?

Skam deg!!!!!

fuji1365380447
Skrevet

Mange kinesere er svært rasistiske, og syntes at hvite mennesker er stygge og store. Så ja, til en viss grad er det rasisme. Men mest av alt er det uvitenhet. Mange, særlig på landsbygda, har aldri sette en hvit person i levende live.

Kinesere er svært nysgjerrige på fremmende - og det er jo ikke så rart. Landet har vært så lukket, at det ikke er mer en 10-15 år siden det var straffbart å snakke med utlendinger... Ikke rart at fremmedfrykten sitter dypt i dem.

Jeg tror deres latter er mer å sammenlikne med små barns forundring på 50 tallet, første gang de så en neger på Ål Stasjon.

Rasisme og makt går ofte hånd i hånd. Rasisme fra et fattig folk som har svært lite kunnskap om verden rundt seg, oppleves ikke på langt nær så truende.

Dette er i allefall min opplevelse etter å ha bodd og reist i Kina i et halvt år.

Skrevet

Jeg regner med at du forsøker å være litt ironisk her?

Og da har du faktisk et poeng (hvis det var meningen?) hvis du forsøker å sette fokus på missbruket av rasismebegrepet i Norge.

Skulle man vært like hårsåre og benyttet rasismebegrepet slik man alt for ofte ser det gjort i Norge, også i det "store utland" - så er verden smekkfull av rasister.

Ikke minst i de land og blant de menneskegrupper som nordmenn så ofte beskyldes for å være rasistiske mot.

Jeg våger å påstå at nordmenn er blant de mest fordomsfrie i verden når det gjelder å akseptere andres religion, kultur og "oppførsel" hos de som kommer til Norge fra utlandet.

For skulle vi holdt på vår kultur, religion og "oppførsel" hvis vi flyttet eller reiste til en del av disse landene, så ville vi nok opplevd en vesentlig større grad av intolleranse enn hva de opplever her.

Selvfølgelig er det ikke en grunn til eller unnskylding for ikke å opptre korrekt som nordmann i Norge mot de som kommer hit.

Skrevet

Skam deg!!!!!

Hvorfor retter du ikke, når feil blir påpekt da?

Og hvorfor skriver du slikt vås?

For øvrig bør du lese svaret fra Fuji ovenfor.

Skrevet

Jeg regner med at du forsøker å være litt ironisk her?

Og da har du faktisk et poeng (hvis det var meningen?) hvis du forsøker å sette fokus på missbruket av rasismebegrepet i Norge.

Skulle man vært like hårsåre og benyttet rasismebegrepet slik man alt for ofte ser det gjort i Norge, også i det "store utland" - så er verden smekkfull av rasister.

Ikke minst i de land og blant de menneskegrupper som nordmenn så ofte beskyldes for å være rasistiske mot.

Jeg våger å påstå at nordmenn er blant de mest fordomsfrie i verden når det gjelder å akseptere andres religion, kultur og "oppførsel" hos de som kommer til Norge fra utlandet.

For skulle vi holdt på vår kultur, religion og "oppførsel" hvis vi flyttet eller reiste til en del av disse landene, så ville vi nok opplevd en vesentlig større grad av intolleranse enn hva de opplever her.

Selvfølgelig er det ikke en grunn til eller unnskylding for ikke å opptre korrekt som nordmann i Norge mot de som kommer hit.

Du skriver: "Jeg våger å påstå at nordmenn er blant de mest fordomsfrie i verden når det gjelder å akseptere andres religion, kultur og "oppførsel" hos de som kommer til Norge fra utlandet."

Med tanke på hva "utlendinger" har måtte tåle av europeere, så er den påstanden så tragisk at den faktisk er morsom.

Gjest Daisy
Skrevet

Du skriver: "Jeg våger å påstå at nordmenn er blant de mest fordomsfrie i verden når det gjelder å akseptere andres religion, kultur og "oppførsel" hos de som kommer til Norge fra utlandet."

Med tanke på hva "utlendinger" har måtte tåle av europeere, så er den påstanden så tragisk at den faktisk er morsom.

HAR måttet tåle, ja. Tenker du da på kolonitiden, eller?

Tror Goliath snakker om nåtid.

Skrevet

Jeg snakker selvfølgelig om "verden i dag", og ikke all den faenskap som har vært.

Jeg snakker også om rasisme blant "folk flest", og ikke staters maktmissbruk.

Gjest rister oppgitt på hodet
Skrevet

Har aldri på noe forum eller i virkeligheten, for den saks skyld, lest/hørt noen som kommer med så mye vås som signaturen "Sør".

Gjest Morsk
Skrevet

Javisst. De har blandt annet måttet "tåle" vestlig medisin, vitenskap og teknologi som har rykket mange av dem opp fra steinalderen og gjort dem til folkerike moderne samfunn.

Ikke rart de er sinte...

Gjest ynnskjyll
Skrevet

Skam deg!!!!!

Du skjønner, Sør er på Mingle, og der tyr de til å pirke på rettskrivning om de slipper opp for argumenter eller syns du er DOM!

Gjest Grumpy
Skrevet

Skam deg!!!!!

Ikke for å forsvare Sør på noen måte (stiller meg nøytral i den debatten) men hvordan i all verden skal man vite at du er dyslektiker ut fra det innlegget? Eller kjenner dere hverandre fra før?

Må man alltid gå ut fra at innlegg med skrivefeil er skrevet av en dyslektiker og av den grunn unngå å kommentere det?

petter smart
Skrevet

Ikke for å forsvare Sør på noen måte (stiller meg nøytral i den debatten) men hvordan i all verden skal man vite at du er dyslektiker ut fra det innlegget? Eller kjenner dere hverandre fra før?

Må man alltid gå ut fra at innlegg med skrivefeil er skrevet av en dyslektiker og av den grunn unngå å kommentere det?

Hva er poenget med å kommentere skrivefeil i det hele tatt?

Molly Mandy
Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg, men hvor nøye er det at man glemmer en _d_ i et helt innlegg?

Er vi ikke inne på det som heter tom for argumenter, begynner å spikke fliser?

Dyselektiker eller ei.

Gjest Grumpy
Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg, men hvor nøye er det at man glemmer en _d_ i et helt innlegg?

Er vi ikke inne på det som heter tom for argumenter, begynner å spikke fliser?

Dyselektiker eller ei.

Nei det var reaksjonen til trådstarter jeg lurte på, som om at man ut fra den ene manglende d-en måtte forstå at h*n var dyslektiker.

Skrevet

HAR måttet tåle, ja. Tenker du da på kolonitiden, eller?

Tror Goliath snakker om nåtid.

Og tåler fremdeles. "Vi" er ikke noe bedre enn "dem".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg snakker selvfølgelig om "verden i dag", og ikke all den faenskap som har vært.

Jeg snakker også om rasisme blant "folk flest", og ikke staters maktmissbruk.

Med tanke på hva andre aksepterer, så har du neppe underbygging for din påstand.

Skrevet

jeg spør igjen: Hvorfor angriper du dyslektikere (her: meg) istedenfor å holde deg til saken. Hvorfor angrep du meg -- bare fordi jeg satte fokus på rasisme i Kina?

Skrevet

Javisst. De har blandt annet måttet "tåle" vestlig medisin, vitenskap og teknologi som har rykket mange av dem opp fra steinalderen og gjort dem til folkerike moderne samfunn.

Ikke rart de er sinte...

*ler*

Det er så "hyggelig" med slike fordomsfulle mennesker som deg - slik at vi kan le av deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...