Gå til innhold

Rasisme???

Gjest Unnskyl at jeg spør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei frosken,

Nei, men det er vel ingen som påstår at slikt er rasisme heller?

Men når voksne mennesker i Norge gjør det samme, så blir det noe helt annet. (Med mindre vi snakker om 90-åringer som har bodd isolert på en øy hele livet.) Vi som er voksne har da ingen unnskyldning om "uvitenhet" eller lignende hvis vi skulle oppføre oss rasistisk.

Med vennlig hilsen

Mitt poeng var at det er forskjell på rasisme og den type atferd kineserne viste i forhold til journalistens nese.

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• Lurveline

22

• Goliath

7

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, selvsagt er det likt "begge veier".

Med vennlig hilsen

Mulig jeg er uopplyst, men jeg trodde at det fortsatt er mange kinesere uten tilgang til all den informasjon via tv ol som vi har, og som heller ikke på naturlig vis møter et kulturmangfold og dermed får en naturlig tilgang til kunnskap om hvor forskjellig mennesker kan se ut og hvor ulikt levesett de kan ha.

Ville du virkelig ha latt rasismebegrepet omfatte kinesernes lattermildhet i forhold til jentas nese?

Skrevet

Når jeg var barn var det ikke så mange av oss som hadde sett noe annet enn "hvite" nordmenn. En dag kom en svart bokselger på besøk i nabolaget, og han hadde hele dagen en hale av unger bak seg som var interessert i å se på denne mannen som var så annerledes. Broren min fikk til og med lov til å ta på håret hans, og syntes det var en stor opplevelse...

De fleste foreldrene var noe flaue på sine barns vegne, og det ble kjøpt mange eksemplarer av Solglimt-bøkene den dagen i vårt nabolag.

Dette er ikke rasisme; men en form for undring over ting man ikke har sett før.

Joa :), men dette var barn, og en god stund siden kanskje - siden du beskriver det slik du gjør.

Skrevet

Mitt poeng var at det er forskjell på rasisme og den type atferd kineserne viste i forhold til journalistens nese.

Hei,

Nettopp - vi er helt enige.

Det er mange i Kina som selvsagt ikke har hatt kontakt med "norske neser", og at de er overrasket over dem er selvsagt ikke rasisme på den måten vi vanligvis bruker ordet.

Det jeg mener er at "folk i Norge" (som er normalt opplyst) ikke kan bruke samme unnskyldning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Mulig jeg er uopplyst, men jeg trodde at det fortsatt er mange kinesere uten tilgang til all den informasjon via tv ol som vi har, og som heller ikke på naturlig vis møter et kulturmangfold og dermed får en naturlig tilgang til kunnskap om hvor forskjellig mennesker kan se ut og hvor ulikt levesett de kan ha.

Ville du virkelig ha latt rasismebegrepet omfatte kinesernes lattermildhet i forhold til jentas nese?

Hei,

Nei, selvsagt er ikke slikt "rasisme". Det var det jeg forsøkte å påpeke til Larsen i Porten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Nettopp - vi er helt enige.

Det er mange i Kina som selvsagt ikke har hatt kontakt med "norske neser", og at de er overrasket over dem er selvsagt ikke rasisme på den måten vi vanligvis bruker ordet.

Det jeg mener er at "folk i Norge" (som er normalt opplyst) ikke kan bruke samme unnskyldning.

Med vennlig hilsen

"Det jeg mener er at "folk i Norge" (som er normalt opplyst) ikke kan bruke samme unnskyldning. "

Det er mennekelig å reagere på noe som er anderledes, om du er norsk eller kineser. Det er noe som de fleste mennesker har til felles.

Om en kineser går tur med en hund, ville denne bli sett rart på, av andre kinesere, fordi det ikke er "normalt" av en fra Kina å ha hunder som kjæledyr.

Om en kineser møter en norsk som snakker flytende kinesisk, vil nordmannen bli sett rart på fordi det ikke er "normalt" for en nordmann å snakke annet en norsk.

I stedet for diskusjoner om hva som er rasisme og hva som er ulik, syns jeg det er viktig å trekke frem det mennesker har til felles over landegrensene. I dette tilfelle evnen til å undring over noe "nytt", nysgjerrighet og humor, uten å spille på fremmedfrykt eller samvittighet.

mvh

Skrevet

"Det jeg mener er at "folk i Norge" (som er normalt opplyst) ikke kan bruke samme unnskyldning. "

Det er mennekelig å reagere på noe som er anderledes, om du er norsk eller kineser. Det er noe som de fleste mennesker har til felles.

Om en kineser går tur med en hund, ville denne bli sett rart på, av andre kinesere, fordi det ikke er "normalt" av en fra Kina å ha hunder som kjæledyr.

Om en kineser møter en norsk som snakker flytende kinesisk, vil nordmannen bli sett rart på fordi det ikke er "normalt" for en nordmann å snakke annet en norsk.

I stedet for diskusjoner om hva som er rasisme og hva som er ulik, syns jeg det er viktig å trekke frem det mennesker har til felles over landegrensene. I dette tilfelle evnen til å undring over noe "nytt", nysgjerrighet og humor, uten å spille på fremmedfrykt eller samvittighet.

mvh

Hei cathlin,

Jeg er helt enig i det du skriver, og har jo aldri påstått at noe slikt er rasisme (eller hørt noen andre gjøre det heller).

Derimot finnes det en del virkelige rasister som ynder å fremstille det som om rasismebegrepet blir misbrukt, uten at de kan gi eksempler på slikt (annet enn trivielle).

Jeg har sett virkelig rasisme fra den tiden jeg bodde i Sør Afrika, og misbruker ikke begrepet.

Med vennlig hilsen

Gjest Morsk
Skrevet

Hei cathlin,

Jeg er helt enig i det du skriver, og har jo aldri påstått at noe slikt er rasisme (eller hørt noen andre gjøre det heller).

Derimot finnes det en del virkelige rasister som ynder å fremstille det som om rasismebegrepet blir misbrukt, uten at de kan gi eksempler på slikt (annet enn trivielle).

Jeg har sett virkelig rasisme fra den tiden jeg bodde i Sør Afrika, og misbruker ikke begrepet.

Med vennlig hilsen

Sitat: Jeg har sett virkelig rasisme fra den tiden jeg bodde i Sør Afrika, og misbruker ikke begrepet

I grunn enig. Latterligjør og ufarligjør begrepet er vel mer dekkende for din virksomhet.

Skrevet

Hei cathlin,

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skjønnner.

Det var en by i Sør-Afrika som hadde adgang forbudt for fargede. Det er rasisme.

Skrevet

Vel -- det virker som du forventer at du både skal kunne initiere og avslutte en samtale?!

Noen forventer visst både i pose og sekk...

Ungdommen av idag!!

:)

"Ungdommen av idag!!"

Jo tusen takk du,jeg er en ungdommelig dame på 32 år,så det passer bra det:o)

Skrevet

Joa :), men dette var barn, og en god stund siden kanskje - siden du beskriver det slik du gjør.

Poenget mitt var at dersom stedet i Kina journalisten besøkte var avsides eller ikke hadde så stor kontakt med verden utenfor Kina, så blir det sammenlignbart med hvordan det var i Akershus for 35 år siden. Episoden jeg fortalte om gjaldt barn, men hadde man gått enda litt lengre tilbake i tid, så kunne man vel ha sett tilsvarende atferd blandt voksne.

Skrevet

Ja, jeg skjønnner.

Det var en by i Sør-Afrika som hadde adgang forbudt for fargede. Det er rasisme.

Det var ikke bare en by, det var store deler av landet (eller av hver by).

Svarte hadde ikke lov til å gå ute om kvelden, hadde ingen rettigheter, osv.

Men det er rasisme lenge før det blir så ille. Tenk deg en person som ikke får jobb på et par år (tar lengre tid) fordi vedkommende er svart/har utenlandsk navn, osv. Denne personen har tapt flere hundre tusen i tapte inntekter pga rasisme.

Min frisør er egentlig sterkstrøms-ingeniør. Han jobber som frisør fordi han får ikke jobb som ingeniør. Tenk hva han taper i inntekter over en 5 års periode!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var ikke bare en by, det var store deler av landet (eller av hver by).

Svarte hadde ikke lov til å gå ute om kvelden, hadde ingen rettigheter, osv.

Men det er rasisme lenge før det blir så ille. Tenk deg en person som ikke får jobb på et par år (tar lengre tid) fordi vedkommende er svart/har utenlandsk navn, osv. Denne personen har tapt flere hundre tusen i tapte inntekter pga rasisme.

Min frisør er egentlig sterkstrøms-ingeniør. Han jobber som frisør fordi han får ikke jobb som ingeniør. Tenk hva han taper i inntekter over en 5 års periode!

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om du skiller mellom rasisme og fordommer? Fordommer tror jeg kan ha et potensiale for å forsvinne etter hvert som "det fremmede" blir "normalt". Kanskje barna til frisøren har en bedre fremtid nettopp fordi frisøren forsøkte. Da har han vunnet på lengre sikt, selv om det selvfølgelig er urettferdig slik det er nå.

(Det er en by i Sør Afrika, Orania, som praktiserer apartheid pr dags dato (slik jeg har forstått det).

Skrevet

Jeg vet ikke om du skiller mellom rasisme og fordommer? Fordommer tror jeg kan ha et potensiale for å forsvinne etter hvert som "det fremmede" blir "normalt". Kanskje barna til frisøren har en bedre fremtid nettopp fordi frisøren forsøkte. Da har han vunnet på lengre sikt, selv om det selvfølgelig er urettferdig slik det er nå.

(Det er en by i Sør Afrika, Orania, som praktiserer apartheid pr dags dato (slik jeg har forstått det).

Hei,

Det finnes en del grupper (hovedsakelig kristne fundamentalister) som kjemper for å få apartheid tilbake. De har ikke lov til å ha noen slike lover, men det er mulig at en eller annen liten gruppe har erklært deres egen "lov".

===

Jeg er med på at enkelte er så uvitende at begrepet "rasisme" blir upassende, men jeg tror det er meget få personer i Norge som kan bruke den unnskyldningen. (Med unntak for personer over 90 år, som har bodd isolert hele livet.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det finnes en del grupper (hovedsakelig kristne fundamentalister) som kjemper for å få apartheid tilbake. De har ikke lov til å ha noen slike lover, men det er mulig at en eller annen liten gruppe har erklært deres egen "lov".

===

Jeg er med på at enkelte er så uvitende at begrepet "rasisme" blir upassende, men jeg tror det er meget få personer i Norge som kan bruke den unnskyldningen. (Med unntak for personer over 90 år, som har bodd isolert hele livet.)

Med vennlig hilsen

Leste at regjeringen har valgt å ignorere byen.

Definisjon på rasisme "menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer." I praksis et eksempel du skrev om der norske nordmenn blir favorisert fremfor innvandrer med annen hudfarge i jobbsammenheng. Kanskje det kan kalles "rase"fordommer. Jeg kjenner også slike eksempler, og det gjør at en får lyst til å reagere.

En mulighet er å få folk til å innrømme/bli bevisstgjort disse fordommene, første skritt. En måte kan være å "ufarliggjøre" dem og gjøre reaksjoner forståelige mht å fokusere på likhet mellom mennesker (det var det jeg mente i mitt første innlegg. Jeg mener ikke å rettferdigjøre urettferdigheten.)+ eksponerings"terapi". Du mener kanskje å peke på hva det faktisk er, en mer direkte bevisstgjøring. Det er forskjellige måter å nærme seg samme tema.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...