Gå til innhold

Følelesesløshet etter by-pass


Gjest MariG

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 31 år som ble by-pass operert for 10 mnd. siden etter gjentatte infarkt. Operasjonen kan man si var vellykket, men jeg er temmelig frustrert over at jeg fortsatt ikke har fått tilbake følelsene rundt operasjonsstedene både i beina og på brystet. Dette gjelder venstre side på brystet inklusiv halve brystet mitt og beina under knærene. Det er numment på en slik måte som det er etter et tannlegebesøk hvor man har fått bedøvelse og er akkurat i den fasen hvor bedøvelsen er på vei ut slik at man kan kjenne smerte, men ikke berøringer i noe særlig grad.

Er dette normalt - og i så tilfelle - hvor lang tid vil det ta før dette vil forsvinne??

På ene foten har jeg en helt sprø opplevelse som arter seg slik at når jeg stryker med fingertuppene mine over operasjonarret like under kneet, så føler og opplever jeg berøringen nede i ankelen og ikke der jeg faktisk berører.

Hva er dette for et fenomen??

Vil dette forsvinne ??

Kan dette føre til at jeg kan få problemer med beina og sirkulasjonen med tanke på at jeg også er diabetiker??

Jeg er også veldig plaget med vann i beina som kommer og går med stor hyppighet - er det noe jeg kan gjøre med det, og er det farlig ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Det er helt normalt. Jeg er også operert for det samme. Kanskje kommer følelsen tilbake, kanskje ikke. Kjenner noen som har blitt kvitt det og andre som har gått med det i årevis. Selv har jeg det som du minus brystkassen pluss venstre arm og hånd.

HjemmeSider

http://www.doktoronline.no/homepage/storebror/

http://asp.flaaten.dk

Kommentar til Storebror og MariG.

Jeg har tidligere kommentert dette fenomenet, og tillater meg å henvise til de svarene (beg. av juli).

Endel hudnerver blir kuttet over ved disse inngrepene, og noen av regionene blir permanent uten sensibilitet, mens andre områder får følsomheten delvis tilbake. Mesteparten av den affiserte huden gjenvinner imidlertid tilnærmet normal sensibilitet.

At MariG kan kjenne det som om hun stryker seg over ankelen når hun berører kneet beror sannsynligvis på at enkelte nerver "vikarierer" for dem som er borte, og dermed vil lokaliseringen av berøringen kunne bli noe villedende. Det vil ikke ha noen effekt på senere sirkulasjon.

Vær imidlertid oppmerksom på at det hos diabetikere vil kunne komme en affeksjon av sensible hudnerver, som kan gi samme fenomèn.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...