Gå til innhold

Foreldrenes ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest irritert kjerring
Skrevet

En 3-4 åring forsvinner under "et øyeblikks" uoppmerksomhet på en flyplass. Etterpå hyler og skriker både mor og bestemor om sikkerheten på flyplassen, mens det eneste innlysende er at det er morens fordømte plikt å passe på sitt eget barn, om så holde han fast hvis han ikke var til å stole på mht å forsvinne. En kan ikke alltid skylde på alle andre, men må ta foreldreansvaret selv. At to voksne ikke skal klare å holde øye med en 3-4-åring er oppsiktsvekkende (selv om han hadde en eller annen diagnose)! Har selv som reist alene rundt i verden med mine tre barn fra de var helt små, og meget godt klart å holde styr på dem, til tross for ADHD på to av dem!

Skrevet

Tja - -du er evl en sterkere type du da? - Man kan jo lett bli hysterisk om man ikke er vant til å reise eller være på store plasser. Å reagere sånn eller sånn er en personlig ting, og jeg hadde også blitt aldeles hysterisk.

Jeg har også tre unger, hvorav kun den yngste har den egenskapen at hun kunne forsvinne bare du blunket. Så det går nok an ja...

Skrevet

Kanskje mor måtte holde et øye med bestemor også - har tanken slått deg.

Er til en viss grad enig med deg. Selvsagt er det foreldrenes ansvar og passe på sine egne unger, men dette er store områder, og en liten glipp kan skje. Selv den roligste mamma kan bli noe ute av balanse da, og si ting hun hverken mener, eller tenker over.

PS. Dette har ikke skjedd meg, men jeg kan forstå at vedkommende du snakker om, ble redd. Hva om du hadde forsøkt å være koselig med henne isteden for å bli irritert. Det hjalp vel hverken henne eller deg, og du også ville vel gjerne se at barnet kom til rette rette, når det første gikk som det gikk.

Skrevet

Jaha...? Jeg vet ikke om det er en nyhetssak her jeg ikke har fått med meg, men så lenge ungen overlevde og ikke ble flydd over eller kidnappa mens han hylte, er det vel ingenting galt som har skjedd?

Skrevet

Tja - -du er evl en sterkere type du da? - Man kan jo lett bli hysterisk om man ikke er vant til å reise eller være på store plasser. Å reagere sånn eller sånn er en personlig ting, og jeg hadde også blitt aldeles hysterisk.

Jeg har også tre unger, hvorav kun den yngste har den egenskapen at hun kunne forsvinne bare du blunket. Så det går nok an ja...

"Å reagere sånn eller sånn er en personlig ting, og jeg hadde også blitt aldeles hysterisk."

Som jeg har sagt før: foreldrepsykose. Den inntreffer idet barnet blir født, og varer hele livet. Imidlertid endrer den hele tiden karakter i takt med barnets alder.

"........................."

Skrevet

"Å reagere sånn eller sånn er en personlig ting, og jeg hadde også blitt aldeles hysterisk."

Som jeg har sagt før: foreldrepsykose. Den inntreffer idet barnet blir født, og varer hele livet. Imidlertid endrer den hele tiden karakter i takt med barnets alder.

"........................."

Og godt er det! :) Jeg hadde vært ganske hysterisk ellers med den eldste boende for seg selv! hehe

Skrevet

Og godt er det! :) Jeg hadde vært ganske hysterisk ellers med den eldste boende for seg selv! hehe

Joda, det er nok en grunn til at man fra naturen side blir slik :-)

Men i det tilfellet her hørtes det jo ut som om moren ga flyplasses skylden for at ungen hennes stakk av. Og det skyldes i såfall sikkert småbarnspsykosen, men det er jo ingen unnskyldning.

"........................"

Skrevet

Det er foreldrenes ansvar å passe på barna, særlig på flyplasser. To voksne må klare å følge dem opp, særlig en toåring.

Ser stadig barn leker på transportbåndene uten at foreldrene reagerer, irriterende å se foreldrene stå der med mobilen å snakke mens unga sitter, står, løper og drar av andres kofferter.... Kanskje vært en ide å ha et bur for oppbevaring av nga ved avlevering og henting av koffert? *S*

petter smart
Skrevet

Helt enig.

De er to personer og klarer ikke å se etter ett barn, men de forventer at flyplassen skal ha full kontroll på alle barn som er der.

Det er ikke mulig å sikre en flyplass 100% mot at barn forsvinner. Alle foreldre har et ansvar for å passe på sine egne barn.

Uansett gikk det jo bra, noe som viser at sikkerheten ikke var så dårlig likevel.

Men det er jo typisk en del foreldre, de fraskriver seg ethvert ansvar og skylder på alle andre når noe går galt.

Skrevet

Jeg er helt enig. Det er blitt veldig sånn "see you in court" i dag, og rop og skrik om sikkerhetsinnretninger på alle bauger og kanter. Med tilsvarende ansvarsfraskrivelse når det gjelder foreldrenes ansvar.

Hørte også om et tilfelle hvor en person hadde fått brannskader under foten av å tråkke på grillkull som fortsatt var varmt. Og han mente at det skulle ha stått en advarsel på posen om dette....

Skrevet

Men, hvor står det at mor og farmor hyler over sikkerheten på flyplassen? Jeg finner ikke det i vg i allefall.....

mvh

petter smart
Skrevet

Jeg er helt enig. Det er blitt veldig sånn "see you in court" i dag, og rop og skrik om sikkerhetsinnretninger på alle bauger og kanter. Med tilsvarende ansvarsfraskrivelse når det gjelder foreldrenes ansvar.

Hørte også om et tilfelle hvor en person hadde fått brannskader under foten av å tråkke på grillkull som fortsatt var varmt. Og han mente at det skulle ha stått en advarsel på posen om dette....

I USA står det nok advarsler på grillkullposene :-)

Gjest Daisy
Skrevet

Selvfølgelig burde det ha stått! Man kan ikke gå rundt å vite sånn helt av seg selv hva som er skadelig og ikke. *rister på hodet over dumme grillkullprodusenter*

Skrevet

I USA står det nok advarsler på grillkullposene :-)

Det neste blir vel at alle skogens trær skal sikres så unger som klatrer ikke kan falle ned. Kanskje et sirkusnett? Eller at det sperres med gjerde mot alle skrenter.

petter smart
Skrevet

Det neste blir vel at alle skogens trær skal sikres så unger som klatrer ikke kan falle ned. Kanskje et sirkusnett? Eller at det sperres med gjerde mot alle skrenter.

Hvorfor ikke bare låse inn alle barn til de blir 18 år og ansvarlige for seg selv? Evt la dem få en meget kort løpestreng?

petter smart
Skrevet

Det blir som hun gamla kjærringa som saksøkte McDonalds fordi hun brant seg på kaffen deres.

Hun plasserte koppen mellom beina sine for å ha i fløte og sukker, prøvde å ta av lokket og endte opp med å søle all kaffen på seg selv. Retten mente dette var 80% McDonalds sin feil og 20% hennes. Hallo? Hva feiler juryer i USA.

Hun fikk til slutt 640 000 dollar. For noe som var hennes egen skyld, helt og holdent.

Hva pokker hadde det hjulpet om det var en advarsel på koppen? Den dumme kjærringa hadde vel plassert koppen mellom beina og prøvd å ta av lokket uansett. Alle skjønner vel at kaffe er varmt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...