Gå til innhold

Barnefarens samlivsrett - spedbarn(HASTER)

Anbefalte innlegg

Kusine furutre
Skrevet

Det finnes nok ingen dommer her i landet som dømmer til delt omsorg når foreldrene i utgangspunktet er så uenig at de må gå til retten for å få avklart omsorgsretten.

Din venninne var alene når hun fikk barnet, faren har derfor ingen rettigheter i så måte, han har vanlig samværsrett men kommer ingen vei med å forlange at han skal ha samvær med barnet alene i helgene så lenge barnet ammes. Hensynet til barnet går først.

Nå ser jeg at det er mange som mener at far kan være en like god omsorgsperson osv, men jeg tror nå at naturen er innrettet slik at barnet knyttes til den som har båret det fram og ammet det. Det har med lukter og instinkt og hjerterytme og stemme og sånt å gjøre. Og alle likestillingsforkjempere kan si hva de vil, men jeg har sett altfor mange eksempler på fedre som gir blaffen i barna sine etter et brudd, men jeg har til gode å se en mor som ikke ønsker kontakt med barna sine etter et brudd.

Jeg mener fullt og fast at det er STOR forskjell på morskjærlighet og den kjærlighten en far kan føle for sitt barn!

Jeeeeesus, jeg trodde slike som deg var så gamle at de kunne bruke internett.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

18

• snø

14

• petter smart

13

• cec5

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest livet er fælt
Skrevet

"...så begriper jeg ikke hvordan mannfolk i det hele tatt tørr å få unger uten å være gift!!"

Dette er nok et område der mannen ikke har noe han skulle ha sagt, dersom kvinnen blir gravid. Nok et område der han kun har forpliktelser, og ingen rettigheter.

Stakkars, stakkars, stakkars mann.... neddynget av forpliktelser........... hulk

petter smart
Skrevet

Stakkars, stakkars, stakkars mann.... neddynget av forpliktelser........... hulk

Et godt eksempel på kvinnelig hersketeknikk.

petter smart
Skrevet

Kontakt ja - og den starter allerede ved unnfangelsen, da er barnet omgitt av sin mor i 9 måneder. Dette handler ikke om gammeldags tenkemåte men om instinkt.

(Det neste er vel at menn insisterer på å bære fram barnet også???) LOL

Finnes det noen i dyrenes verden hvor far og mor sjonglerer mellom å ha mest kontakt med avkommet??

Kvinner gjør seg selv og barna en bjørnetjeneste når de fortrenger alle instinkter og forsøker å innbille seg at en far kan være like glad i sitt barn som en mor.

Det er faktisk mange arter der hannen tar seg av barna (f.eks. sjøhester). Andre deler på arbeidet (f.eks. deler pingviner 50/50 på å passe avkommet).

Videre så krever INGEN andre arter enn mennesket (kvinner) bidrag for sitt avkom.

Kvinner gjør barna sine en stor bjørnetjeneste dersom de tror at morskjærligheten er så mye sterkere og verdifull enn farskjærligheten.

Gjest Persille
Skrevet

Det er automatisk full foreldrerett/ansvar til mor, dersom man ikke er gift.

Nei, det er det ikke.

Når barnet fødes og far skal signere på farskapet må man velge om man skal krysse av for at mor får foreldreansvaret, far får det, eller om det skal være delt.

Dersom man ikke krysser av noe, tilfaller det mor.

Vet et event. samlivsbrudd dersom man ikke er gift, er man dermed likestilt om foreldreansvaret er delt.

Gjest Persille
Skrevet

Er ikke de reglene endret nå? Så vidt jeg husker så er de det. Og heldigvis, spør du meg!

Jeg blir SÅ provosert over at enkelte tydeligvis mener at unger i utgangspunketet er morens! Som om deres kjærlighet er noe helt unikt og pappa bare er en perifer greie man godt kan klare seg uten.

Etter å ha sett på nært forhold hvordan det går når to samboere hvor han ikke har skrevet under på avtale om delt samvær flytter fra hverandre, så begriper jeg ikke hvordan mannfolk i det hele tatt tørr å få unger uten å være gift!! At mor bare kan ta med seg ungen å flytte ut av landet er rett og slett ikke mindre enn horribelt og et overgrep mot både far og barn!

Like horribelt er det å se hvordan voksne mennesker kan finne på å bruke unger som våpen mellom seg, uten tanke på hvor skadelig det er for ungen(e).Jeg blir kvalm!!

Gud forby at jeg skulle ende opp med å skille meg. Men jeg håper at om det skulle skje, uansett hvor skitten skilsmissen skulle bli, at vi voksne klarer å holde hodet kaldt og gjøre det som er best for _ungene_, uten tanke på egne såre følelser og uvennskap.

Beste hilsen fra

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men akkurat i denne saken, når barnet er seks uker gammelt, er det vel ingen tvil om at h*n skal bli hos mor, og at far har samværsrett sammen med mor...

Skrevet

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene du har fått, gir kanskje derfor samme svar som andre her har gitt deg. Moren har ingen plikt til å skrive under på at de skel ha delt foreldre ansvar for barnet. jeg hadde ikke skrevt under på det, når de ikke lever i lag. så lenge babyen er liten skal den være sammen med moren hele tiden (når hun ammer), men far kan ha samvær med barnet med mor til stede. så må utvidet samvær komme etter hvert som barnet blir eldre. far har rett til samvær med barnet uten at mor skriver under på delt foreldreannsvar. jeg mener så lenge det virker som om det her ikke er noen godt forhold mellom foreldre, blir det bare masse konflikter om begge skal "bestemme" over barnet.

Gjest livet er fælt
Skrevet

Et godt eksempel på kvinnelig hersketeknikk.

Kvinner er fæl mot den stakkars mannen, nå brukes det til og med hersketeknikker.

Hvordan er det å føle seg så liten at du systematisk går gjennom innleggene her og gnåler om hvor undertrykt mannen er?

Hvordan føles det å ikke ha noe å si i forhold til det å få barn/ikke få barn/ - /bo sammen med barna dine/ ikke bo sammen med barna dine.

Kvinner har makten og det gjør lille petter smart livredd.

petter smart
Skrevet

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene du har fått, gir kanskje derfor samme svar som andre her har gitt deg. Moren har ingen plikt til å skrive under på at de skel ha delt foreldre ansvar for barnet. jeg hadde ikke skrevt under på det, når de ikke lever i lag. så lenge babyen er liten skal den være sammen med moren hele tiden (når hun ammer), men far kan ha samvær med barnet med mor til stede. så må utvidet samvær komme etter hvert som barnet blir eldre. far har rett til samvær med barnet uten at mor skriver under på delt foreldreannsvar. jeg mener så lenge det virker som om det her ikke er noen godt forhold mellom foreldre, blir det bare masse konflikter om begge skal "bestemme" over barnet.

Hvorfor må mor være til stede under fars samvær?

petter smart
Skrevet

Kvinner er fæl mot den stakkars mannen, nå brukes det til og med hersketeknikker.

Hvordan er det å føle seg så liten at du systematisk går gjennom innleggene her og gnåler om hvor undertrykt mannen er?

Hvordan føles det å ikke ha noe å si i forhold til det å få barn/ikke få barn/ - /bo sammen med barna dine/ ikke bo sammen med barna dine.

Kvinner har makten og det gjør lille petter smart livredd.

Du kan sikkert få hjelp på forum for psykatri.

God bedring.

Skrevet

Far kommer ingen vei med det kravet. Barnet er sterkt knyttet til mor hele det første leveåret bla. pga amming. Han må gjerne gå til sak, men det er ikke lov å dømme noen til delt omsorg. Han kan ikke engang regne med å få samvær alene med en så liten baby.

Skrevet

For en gammeldags og panserfeministisk holdning.

Menn har altså ingen rettigheter, kun forpliktesler. De må betale barnebidrag, men har ingenting de skulle ha sagt, kvinnen bestemmer alt.

Gleder meg til den dagen slike tullinger som deg dør ut.

Det er barnets beste som er det viktigste, ikke morens ønsker og krav eller hennes beste.

Et unødvendig svar fra deg Petter (lite) Smart.

Mor ER viktigst for en liten baby. Trekk vekk skylappene dine, så skjønner kanskje du det også. Her er det snakk om barnets beste. Trygghet og faste rutiner er viktig for små barn.

petter smart
Skrevet

Et unødvendig svar fra deg Petter (lite) Smart.

Mor ER viktigst for en liten baby. Trekk vekk skylappene dine, så skjønner kanskje du det også. Her er det snakk om barnets beste. Trygghet og faste rutiner er viktig for små barn.

Det er også viktig at barnet får tid med far.

Det er jo litt ironisk da at kvinner klager på at mannen bruker for liten tid på barnet så lenge de lever sammen, men etter et brudd duger han ikke til noe som helst, og bør helst ikke se barnet i det hele tatt.

Gjest livet er fælt
Skrevet

Du kan sikkert få hjelp på forum for psykatri.

God bedring.

Ja, du vet det vel du.......

petter smart
Skrevet

Far kommer ingen vei med det kravet. Barnet er sterkt knyttet til mor hele det første leveåret bla. pga amming. Han må gjerne gå til sak, men det er ikke lov å dømme noen til delt omsorg. Han kan ikke engang regne med å få samvær alene med en så liten baby.

Fin taktikk, hold far borte fra barnet det første året, med begrunnelsen av mor er viktigst pga amming, så kan en etter et år vise til at barnet er mest knyttet til mor (så rart når far ikke engang får treffe barnet) og lite/ikke knyttet til far for å nekte ham samvær/foreldreretten.

Skrevet

Nei, de er ikke gift og har heller ikke skrevet under noe kontrakt.

Han presser henne nå, og forteller henne at hun er udugelig som mor, at han vil klare oppgaven bedre enn henne.

Har så vondt av henne!

Takk for svar!

Han høres jo skikkelig grei ut...

Kan hun ikke prøve å kutte kontakten med han ned til et minimum?? Hun har nok å tenke på nå som hun har en liten baby å ta seg av, om hun ikke skal krangle med barnefaren i tillegg. Hun må ikke finne seg i dritoppførsel fra hans side.

Skrevet

Det er også viktig at barnet får tid med far.

Det er jo litt ironisk da at kvinner klager på at mannen bruker for liten tid på barnet så lenge de lever sammen, men etter et brudd duger han ikke til noe som helst, og bør helst ikke se barnet i det hele tatt.

Jammen babyen er bare 6 uker. Han sover og spiser. Det må da gå an å vente noen mnd før man forlanger samvær? Evt kan han få besøke babyen en gang per uke HVIS han oppfører seg ordentlig. Å trakassere mor er jo lite smart med tanke på et fremtidig samarbeid...

Skrevet

en liten feil skiving. men så lenge babyen blir ammet må den være i nerheten av moren, spesielt når den er bare noen uker. derfor vil det bli gitt beskjed i en evt dom, at far besøker mor og barn evt i hjemmet eller på et annet sted. selsagt kan far trille en tur med barnet, men det sier seg selv at mor ikke kan være langt unna.

Skrevet

beklager feil formulering av meg. mor trenger selvsagt ikke være i sammen med far og barnet hele tiden. men det sier seg selv at mor kan ikke være lang borte, hun må være i nærheten.

Skrevet

Fin taktikk, hold far borte fra barnet det første året, med begrunnelsen av mor er viktigst pga amming, så kan en etter et år vise til at barnet er mest knyttet til mor (så rart når far ikke engang får treffe barnet) og lite/ikke knyttet til far for å nekte ham samvær/foreldreretten.

Det er ikke snakk om å holde faren borte fra barnet. Barnet har krav på samvær med far. Men de første mnd må nok far belage seg på å komme på besøk til barnet. Sålenge han ikke bor sammen med barnet blir han jo som en fremmed person de første mnd uansett. Dette fordi babyer ikke husker fra uke til uke. Si meg: har du unger selv??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...