Gå til innhold

Fysikalsk behandling og arbeidstid

Anbefalte innlegg

Gjest Kronisk syk
Skrevet

Er det ikke slik at i offentlig sektor får man fri MED LØNN til nødvendig behanling av kronisk sykdom?

Arbeidsgiveren min (privat sektor) har etter et halv år fått med seg at jeg går til behandling for en kronisk sykdom 3 timer hver uke.

Jeg har brev fra legen på at behandlingen er nødvendig, og varmvannstreninga MÅ skje tidlig formiddag.

Vi har fleksitid på jobben og jeg har opparbeidet meg 30 timer fleksitid denne våren. Arbeidsgiver sier at vi først må trekke fra de tre timene per uke hvor jeg har gått til behandling.

Men, dette betyr at jeg må jobbe inn igjen de timene der jeg går til behandlingen.

Altså, hvis jeg jobber 34,5 timer og får behandling i 3 timer så mener jeg at jeg har en full arbeidsuke. Hvis jeg da jobber to timer til den uka, mener jeg at de er fleksitimer.

Hvis arbeidsgiver får rett, har jeg i eksemplet ovenfor fortsatt én time jeg må jobbe inn (35,4 timer + 2 ekstra).

Skrevet

Hos oss (privat bedrift med tariffavtale) har vi rett til 12 betalte velferdspermisjoner pr. år. Jeg vet ikke om dette er 12 dager eller 12 tilfeller (vi har ikke kommet opp i dette - kanskje fordi ikke alle rapporterer inn?)

Herunder kommer "tilvenning i barnehage/skole - legebesøk og viderehenvisning - flyttedag - pappas omsorgspermisjon v/fødsel - begravelse/dødsfall nærmeste familie - akutt sykdom i familien" osv. Kun inntil en dag pr. gang - unntatt pappas omsorgspermisjon v/fødsel da.

Sjekk om dere har tariffavtale og hva som står i denne. Hvis dere ikke har det - så har du nok ikke rett på noe. Da kan bedriften bestemme selv.

Gjest Kronisk syk
Skrevet

Hos oss (privat bedrift med tariffavtale) har vi rett til 12 betalte velferdspermisjoner pr. år. Jeg vet ikke om dette er 12 dager eller 12 tilfeller (vi har ikke kommet opp i dette - kanskje fordi ikke alle rapporterer inn?)

Herunder kommer "tilvenning i barnehage/skole - legebesøk og viderehenvisning - flyttedag - pappas omsorgspermisjon v/fødsel - begravelse/dødsfall nærmeste familie - akutt sykdom i familien" osv. Kun inntil en dag pr. gang - unntatt pappas omsorgspermisjon v/fødsel da.

Sjekk om dere har tariffavtale og hva som står i denne. Hvis dere ikke har det - så har du nok ikke rett på noe. Da kan bedriften bestemme selv.

Takk for svar.

Det virker som om jeg er i bedriftens hender, ja. Kan ikke tenke meg at vi har en tariffavtale, da ville jeg vel visst om det.

Vi er et ganske lite firma med rundt 50 ansatte og enhver forhandler frem sin egen arbeidskontrakt.

Gjest osiris
Skrevet

De fleste tariffavtaler inneholder bestemmelser om rett til fri med lønn for behandling som lege har skrevet rekvisisjon til. Dette kan gjelde både fysioterapi, bassengtrening, kiropraktor med mere.

Sjekk med din tillitsvalgte dersom du er organisert.

Gjest Kronisk syk
Skrevet

De fleste tariffavtaler inneholder bestemmelser om rett til fri med lønn for behandling som lege har skrevet rekvisisjon til. Dette kan gjelde både fysioterapi, bassengtrening, kiropraktor med mere.

Sjekk med din tillitsvalgte dersom du er organisert.

Min tillitsvalgte, ja. Vi er en liten bedrift og har ikke slike ordninger.

Riktignok har jeg en gruppeleder, men det ironiske er at det er ham som ikke vil gi meg dette godet......

Gjest osiris
Skrevet

Min tillitsvalgte, ja. Vi er en liten bedrift og har ikke slike ordninger.

Riktignok har jeg en gruppeleder, men det ironiske er at det er ham som ikke vil gi meg dette godet......

Dere kan vel være organiserte og ha tariffavtale selv om det er en liten bedrift? Dersom dere ikke har tariffavtale så må jo folk jobbe til de er 67 istedet for 62. Hadde ikke jeg orka iallafall.

Det er mange andre goder også- men mye av dette er forskjellig fra tariffavtale til tariffavtale

Gjest Kronisk syk
Skrevet

Dere kan vel være organiserte og ha tariffavtale selv om det er en liten bedrift? Dersom dere ikke har tariffavtale så må jo folk jobbe til de er 67 istedet for 62. Hadde ikke jeg orka iallafall.

Det er mange andre goder også- men mye av dette er forskjellig fra tariffavtale til tariffavtale

Ehhh, hadde peiling, hvordan vet jeg om vi har en tariffavtale? Alle lønnavtaler skjer fra person til person og jeg har aldri hørt om noe som er tilpasset en tariffavtale.

Det er heller ikke vanlig i min bransje at man er organisert, men litt på grunn av dette så er jeg ved å organisere meg nå!

Gjest osiris
Skrevet

Ehhh, hadde peiling, hvordan vet jeg om vi har en tariffavtale? Alle lønnavtaler skjer fra person til person og jeg har aldri hørt om noe som er tilpasset en tariffavtale.

Det er heller ikke vanlig i min bransje at man er organisert, men litt på grunn av dette så er jeg ved å organisere meg nå!

Sjekk med verneombudet da. I bedrifter uten avtale fungerer ofte verneombudet i en dobbelrolle. Og verneombud skal bedriften ha i følge arbeidsmiljøloven.

Ellers så har de fleste bransjer fagforbund som kan passe for dem. Hvilken bransje jobber du i da? .

Skrevet

Såfremt ikke dette er bestemt av regelverket som gjelder for din arbeidsplass (tariffavtale mm), så har du selvfølgelig ikke krav på at din arbeidsgiver betaler lønn for at du går i behandling.

Skjønner at du synes det ville vært rimelig å få dette inkludert i din arbeidstid, men sett fra arbeidsgivers side så er det ikke han som i utgangspunktet bør ha kostnader relatert til din sykdom.

Det finnes enkelte steder avtaler som gir folk med kronisk sykdom rett til å trene i arbeidstiden. Du kan kanskje forsøke å forhandle deg frem til en slik løsning; ett argument er at bassengtrening sannsynligvis gjør deg mer effektiv i arbeidstiden og minsker risiko for korttidsfravær.

Gjest Kronisk syk
Skrevet

Sjekk med verneombudet da. I bedrifter uten avtale fungerer ofte verneombudet i en dobbelrolle. Og verneombud skal bedriften ha i følge arbeidsmiljøloven.

Ellers så har de fleste bransjer fagforbund som kan passe for dem. Hvilken bransje jobber du i da? .

Hei og takk for svar igjen. Jeg jobber i databransjen og har akkurat organisert meg. Vi har ikke noe verneombud - uten at jeg vet grunnen til det.

Jeg jeg skal undersøke med mitt nye forbund om hva jeg kan gjøre videre.

Gjest Kronisk syk
Skrevet

Såfremt ikke dette er bestemt av regelverket som gjelder for din arbeidsplass (tariffavtale mm), så har du selvfølgelig ikke krav på at din arbeidsgiver betaler lønn for at du går i behandling.

Skjønner at du synes det ville vært rimelig å få dette inkludert i din arbeidstid, men sett fra arbeidsgivers side så er det ikke han som i utgangspunktet bør ha kostnader relatert til din sykdom.

Det finnes enkelte steder avtaler som gir folk med kronisk sykdom rett til å trene i arbeidstiden. Du kan kanskje forsøke å forhandle deg frem til en slik løsning; ett argument er at bassengtrening sannsynligvis gjør deg mer effektiv i arbeidstiden og minsker risiko for korttidsfravær.

Takk for svar.

Jeg sendte min gruppeleder i forrige uke en mail som argumenterte akkurat slik, så får vi se hva det blir til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...