Gå til innhold

Sykdom eller ikke sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke akkurat nå
Skrevet

Jeg har gjennom flere år vært svært plaget med ryggen, og har vært sykemeldt til og fra i fire år (har opparbeidet rett til ny sykemelding i løpet av lovfestet permisjon osv). Ryggen min er temmelig invalidiserende, selv de fleste gjøremål hjemme er vanskelige å gjennomføre. I tillegg til ryggsmerter plages jeg av vonde og stive ledd, særlig om morgenen.

Jeg har i løpet av disse årene mast og mast på legen om utredning og har etter mye om og men tatt et røntgen for bechterevs og vært hos fysikalsmedisiner, uten resultat. At jeg er stiv og har smerter i ledd har ikke vært utredet, legen har vært lite lydhør på dette. Behandlende fysioterapeut og kiropraktor mener jeg er revmatisk, dette har legen valgt å overse.

Nå vil trygdekontoret ta fra meg retten til sykepenger etter 12 uker fordi man etter "grundig medisinsk utredelse ikke har funnet noen sykdom eller skade som gir rett til sykepenger eller tilsier at jeg ikke kan arbeide". Er ikke hemmende stivhet og smerter sykdom? Må man ha en diagnose for å være syk? Og sist men ikke minst: Må jeg godta at jeg ikke får sykepenger når det egentlig ikke er gjort noen *grundig* medisinsk og helhetlig utredelse av hva som feiler meg? Slik det er nå klarer jeg rett og slett ikke arbeide, smertene blir større og plagene forverres når jeg er i jobb. Blir helt nedfor av dette. Noen som har vært ute for noe lignende eller vet hvor jeg kan finne opplysninger?

Gjest stå på!
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg forlange en henvisning til ryggspesialist. Gir han deg ikke dette, så bytt fastlege så snart som mulig.

Til den nye fastlegen bør du kke si så mye om tidligere utredninger (eller mangel på dem), for da kan han komme til å mistro deg han også (dessverre er det ofte slik). Bare si at du ikke har hatt tidligere fastlege og nå vil ha en ny. Og be om en henvisning til ryggspesialist.

Til Trygdekontoret kan du da fortelle at du nå har fått henvisning og venter på time hos spesialist.

Ikke gi deg før du finner ut av det!

Lykke til!

Gjest ikke akkurat nå
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg forlange en henvisning til ryggspesialist. Gir han deg ikke dette, så bytt fastlege så snart som mulig.

Til den nye fastlegen bør du kke si så mye om tidligere utredninger (eller mangel på dem), for da kan han komme til å mistro deg han også (dessverre er det ofte slik). Bare si at du ikke har hatt tidligere fastlege og nå vil ha en ny. Og be om en henvisning til ryggspesialist.

Til Trygdekontoret kan du da fortelle at du nå har fått henvisning og venter på time hos spesialist.

Lykke til!

En del av problemet med det du skisserer er at jeg bor på et lite sted med ett legekontor. Altså vil en ny fastlege kunne lese journalen. På den annen side, det vil jo komme klart frem at jeg ikke har vært hos noen ryggspesialist.

Tror jeg skal forsøke meg med å forlange henvisning hos nåværende lege aller først. Men det er så rart at et ryggproblem som gjør meg så hememt i hverdagen ikke skal defineres som sykdom. *sukk*

Skrevet

Lykke til!

En fysikalsk medisiner (spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering) vil som regel defineres som en "ryggspesialist".

Gjest Wild-cat
Skrevet

Hei.

Jeg sliter med det samme som deg.

Vond rygg, stive ledd.... og ingen diagnose.

Jeg har hatt dager så vonde at jeg nesten ikke orker å stå opp. men jeg går alikevel på jobben. Har en fastlege som er lite lydhør for mine plager, og får derfor ingen hjelp av henne føler jeg.

Har vært på revmatologisk poliklinikk, men de kan ikke finne noe der heller.

Så jeg må bare leve med smertene.

Poenget mitt er at jeg leste om en naturmedisin mot leddplager. Den heter LYPRINOL og fåes i helsekost, eller på nettet. Det koster omlag femhundre kroner i måneden, men den har gitt meg et nytt liv.

Jeg tar tre om dagen, og smertene har gått fra utholdelige til tålbare. Noen dager har jeg nesten ikke vondt i det hele tatt.

Jeg anbefaler de pillene på det varmeste. Det tar desverre opptil tolv uker før du merker noe effekt, men vær tålmodig, det var jeg. Og belønningen har jeg fått.

Hilsen

Gjest Rusle
Skrevet

Kom deg til en annen lege. Leger som ikke gidder å lytte til pasientene skulle vært flyttet til Nordpolen.

Gjest Bekkenleddsyndrom
Skrevet

En fysikalsk medisiner (spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering) vil som regel defineres som en "ryggspesialist".

Men de finnes det ikke så mange av,gjør det vel.Bor i en relativt stor by,men det vokste ikke slike på trær her.Dårlig tid hadde han også,men jeg fikk nå diagnosen min,siden alt var så godt dokumentert på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...