Gå til innhold

Opptjeningstid for fødselspenger - hele mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på dette nå
Skrevet

Jeg har ei venninne som skal ha barn med termin i beg. av februar. Hun skal begynne å arbeide som lærer i august. Til nå har hun vært hjemme i ulønnet permisjon.

Tror hun får lønn for hele august (de første dagene er vel "avspasering") selv om hun ikke begynner før den 13. Men permisjonen må jo starte i midten av januar... Det blir ikke 6 fulle måneder.

Rekker hun å få fødselspenger tro?

Skrevet

Nei, det rekker hun akkurat ikke såvidt jeg kan se. Men en telefon til trygdekontoret skulle vel avklare den saken helt?

Skrevet

Her er litt lesestoff om nøyaktigheten:

"§ 14-4 Første ledd - Krav til morens yrkesaktivitet

[Endret 8/99. 9/00. 6/02. 11/02. 6/03]

Vilkåret om at moren må ha vært yrkesaktiv i minst seks av de siste ti månedene (opptjeningstiden) er knyttet til det tidspunktet stønadsperioden tar til. Fødselspenger kan på visse vilkår utbetales før fødselen, se § 14-8.

Alle dager hvor moren har vært i inntektsgivende arbeid før stønadsperioden starter teller med ved beregning av opptjeningstiden.

Slik Rikstrygdeverket ser det, kan det ikke oppstilles som et vilkår at de separate dagene skal utgjøre 31 dager for at disse dagene til sammen skal svare til en måned. Et slikt krav ville medføre at det kreves flere dager i opptjeningstiden for f.eks. en oppdragstaker enn en som har et løpende arbeidsforhold. Rikstrygdeverket kom i kjennelse i sak nr. 93/12500 til at 26 dager må anses å være innenfor det antall dager som utgjør en normal arbeidsmåned. Kvinnen som hadde 5 måneder og 26 dager som godskrevet opptjeningstid, ble derfor ansett for å ha opptjent retten til fødselspenger.

I tillegg til de dager moren har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt:

• vedkommende må ha vært i arbeid i to uker i henhold til § 8-2.

• det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker.

Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt.

Eksempel:

Kvinnen er gravid med termin 14. august og stønadsperioden skulle vært startet 25. juli. Hun fullførte utdanningen sin i desember året før, og har frem til 25. juli hatt to forskjellige vikariater. Det første vikariatet startet 25. januar og varte til 25. mai. Det neste vikariatet startet 12. juni og varte frem til 25. juli. Vilkåret om å ha vært yrkesaktiv i seks av de siste ti månedene er ikke oppfylt fordi perioden fra 25. mai til 12. juni ikke kan medregnes.

Avvikling av lovbestemt ferie og avspasering av opptjent fritid regnes med i opptjeningstiden når de inngår i et arbeidsforhold. Dette gjelder også når ferie og avspasering avvikles på slutten av oppsigelsestiden.

Oppsigelsestid medregnes i opptjeningstiden under forutsetning av at det foreligger rett og plikt til å arbeide i dette tidsrommet, og vedkommende faktisk utfører arbeid i denne perioden. Se likevel § 14-4 femte ledd bokstav d med tilhørende merknader.

Arbeid i et annet EØS-land i opptjeningstiden kan legges sammen med senere arbeidsperiode i Norge, se Hovednr. 40 kapittel 14 pkt. 14.2."

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r14/r14-01/r14-d01/r14-p14-04?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0

Gjest lurer på dette nå
Skrevet

Nei, det rekker hun akkurat ikke såvidt jeg kan se. Men en telefon til trygdekontoret skulle vel avklare den saken helt?

Ja, men jeg tror ikke hun har tenkt på dette... det var JEG som kom til å tenke på det på vegne av henne.

Vet at hun har hatt en liten bi-jobb i vår - vi får håpe at dette hjelper.

Skrevet

Tror trygdekontoret ser på antall timer som er jobbet, sånn at timene skal dekke 6 mnd arbeid. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om. Jeg jobbet på spreng (3 deltidsjobber) de siste 5 mnd før fødselen, og fikk fødselspenger.

En venninne av meg jobbet deltid de 8 siste månedene før hun skulle ha barn, og fikk kun det engangsbeløpet, da hun ikke hadde jobbet nok.

Ring og hør med trygdekontoret, er vel bare de som kan svare hva som vil gjelde for din venninne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...