Gå til innhold

Hvordan uttaler du GOOGLE?

Anbefalte innlegg

Gjest Big Mac
Skrevet

Q: [Google.com] How do you pronounce "google"?

A: It is pronounced. Goo - gall which rhymes with "bugle" and a baby's goo-goo cah-cah :)

Many promotion people do pronounce it Gah-gull as in "boogles the mind". Several linquists have insisted that semantically, it should be pronounced "Gah-gull" as in "boogle". It was a controversy a few years ago.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

5

• Åsemor

4

• Lurveline

4

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Googel...

Drar litt på oen...feil det kanskje...

:)

gugl - lang u.

Skrevet

Googel...

Drar litt på oen...feil det kanskje...

:)

Oi, beklager, svarte på litt feil sted :)

Skrevet

Ok, da kan jeg fortelle deg at det er feil :-)

Det uttales gugl - e'en uttales ikke. Akkurat på samme måte som "eagle" uttales igl, ikke igle.

".........................."

Jeg sier da igel, ikke igl. Men det er jo en kort e da. Vanskelig å skrive liksom.

Men prater man egentlig om google noen gang? Jeg tror ikke jeg gjør det så ofte...

Skrevet

Ja, men se det i bruk. Da brukes det annerledes. Jeg leser en god del amerikansk litteratur i forbindelse med hobbyen min, og der har jeg sett det brukt slik. "Briller" er vel ikke helt korrekt, men heller mere "lesebriller" eller noe som forstørrer slik at man kan lese smått eller se detaljer.

Kan engelsk og amerikansk sammenlignes der?

Skrevet

Jeg sier da igel, ikke igl. Men det er jo en kort e da. Vanskelig å skrive liksom.

Men prater man egentlig om google noen gang? Jeg tror ikke jeg gjør det så ofte...

I min verden snakker man ofte om Google. Man snakker også om psi, hash, extends, integraler, kjernespinn etc. :-)

Men l'en i goggle er tykk, akkurat som i eagle, og e'en uttales ikke - hverken kort eller lang :-)

"........................."

Skrevet

I min verden snakker man ofte om Google. Man snakker også om psi, hash, extends, integraler, kjernespinn etc. :-)

Men l'en i goggle er tykk, akkurat som i eagle, og e'en uttales ikke - hverken kort eller lang :-)

Syns du ikke det er vanskelig å si GL? uten en liten anelse e imellom?

Vel vel...

Gjest Rusle
Skrevet

Uttaler det ikke riktig, men en vane er tung å vende.

Guggel

Gjest Rusle
Skrevet

Ok, da kan jeg fortelle deg at det er feil :-)

Det uttales gugl - e'en uttales ikke. Akkurat på samme måte som "eagle" uttales igl, ikke igle.

".........................."

Ok, siden du er en lærd mann, regner jeg med at uttalen er riktig ;-)

Skrevet

Syns du ikke det er vanskelig å si GL? uten en liten anelse e imellom?

Vel vel...

Ikke hvis jeg snakker engelsk, nei. Men snakker jeg norsk, uttaler jeg nok e'en. Det er noe med at jeg synes det blir dumt å komme med et ord med engelsk uttale midt i en norsk setning.

Skrevet

Ok, siden du er en lærd mann, regner jeg med at uttalen er riktig ;-)

Jeg lukter ironi her... :-)

Gjest Rusle
Skrevet

Jeg lukter ironi her... :-)

Å nei, det må du ikke lukte ;-)

Jeg mente det jeg skrev. Ingen ironi ;-)

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Alle som kan engelsk vet vel at det skal uttales Gugel

Og alle som kan litt om engelske uttaleregler vet at Prozak har rett. :-)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Enig med du. dvs. ikke stemt u, eller hva det heter, mellomting mellom u og o. og stum e. elns :)

ja, er'e to o'er, så er'e to o'er. Dermed basta!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...