Gå til innhold

Større eller mindre målestokk?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen turgåer
Skrevet

Er et kart som er 1:100 000 i større eller mindre målestokk enn et kart som er 1:300 000 ?

Jeg mener, det andre tallet er jo større enn det første, men du kommer nærmere inn på terrenget i det første. Så jeg blir litt forvirret.

Skrevet

Et kart som er 1:100 000 er da så stort at 1 cm på kartet er 1 km i virkeligheten. Et kart med målestokk 1:300 000 er så stort at 1 cm er 3 km.

Hvis et kart da er 10 cm bredt ser du da 10 km av lanskapet på et kart som er 1:100 000, og 30 km av landskapet på et kart som er 1:300 000. Altså får du plass til mye mer jo høyere tallet er.

Ble det klarere?

Gjest hilsen turgåer
Skrevet

Et kart som er 1:100 000 er da så stort at 1 cm på kartet er 1 km i virkeligheten. Et kart med målestokk 1:300 000 er så stort at 1 cm er 3 km.

Hvis et kart da er 10 cm bredt ser du da 10 km av lanskapet på et kart som er 1:100 000, og 30 km av landskapet på et kart som er 1:300 000. Altså får du plass til mye mer jo høyere tallet er.

Ble det klarere?

Ja det der har jeg ingen problemer med å skjønne (jeg er ikke den samme som nedenfor her). Jeg bare lurte på hvilket av dem som kalles større målestokk og hvilket av dem som kalles mindre målestokk?

Skrevet

Ja det der har jeg ingen problemer med å skjønne (jeg er ikke den samme som nedenfor her). Jeg bare lurte på hvilket av dem som kalles større målestokk og hvilket av dem som kalles mindre målestokk?

Aha!

Nei, det vet jeg jammen ikke...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

stor målestokk: du ser detaljer

liten målestokk: du får mer oversiktskart. Alt blir mindre.

voilà!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...