Gå til innhold

tidsbegrenset ufør , regler/linker

Gjest tidsbegrenset ufør , regler/linker

Anbefalte innlegg

Gjest tidsbegrenset ufør , regler/linker
Skrevet

Hei! Kan noen her hjelpe med linker til steder der man kan lese om gjeldende lover og regler + generelt om ytelsen tidbegrenset ufør? Hadde vært flott!!

Er det lettere å få dette en vanlig ufør? Om man har vært psyk f.eks. 5 år og ikke klarer verken jobbe eller studere, og har prøvd behandling, men ikke bedret funksjonsevnen?

Hva skal til av legeeklæringer/søknader?

Må legge til at det dreier seg om psykiske forhold.

Takker for alle svar!!!

Hva er behandlingstiden?

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg fikk tidsbegr. ufør i februar. Hovedsaklig psykisk, men også muskelsmerter. Ymtet første gang om ufør i november. Etter det fikk jeg spesialisterklæring fra psykolog samt erklæring fra legen min om muskelplagene. Ble veldig overrasket over at alt gikk så glatt. Uføretidspunkt i 99, så det er jo like lenge som du har slitt. Har to venninner som fikk enda kjappere behandling, den ene pga muskler og ledd og den andre pga rent psykisk grunnlag. De har slitt like lenge som meg. Jeg er femti, det er lettere å få da, men de her to venninnene er i trettiåra.

Trygdekontoret sier at det er mye raskere å behandle tidsbegrenset siden det blir avgjort på det lokale trygdekontoret. Slipper innom fylkeskontoret. På lokalkontoret kjenner de deg også som regel godt fra før. De fleste sliter jo i årevis før en får trygd.

Legg mye jobb i spesialisterklæringene er mitt råd. Og er ikke legen på din side, så skift lege før du søker, ellers er det ingen vits. Jeg byttet lege, og han søkte for meg bare et år etter at jeg begynte der. Min gamle lege nektet å forstå at jeg ikke klarte å jobbe. Forslkte flere attføringsopplegg, men det gikk ikke. Han mente jeg måtte gå på sosialen,f or jeg hadde ikke krav på noe mer så fyren! Så en lege som skjønner plagene dine er alfa og omega. Er han riktig flink så får han deg frisk isteden! Det hadde jo vært det beste for oss...

Gjest Mottaker av tidsbegrenset uførstønad
Skrevet

Har selv fått innvilget tidsbegrenset ufør pga psykiske forhold...

Som en annen svarte til deg, så var jeg også overrasket over hvor fort dette gikk av behandlingstiden. Fra da jeg søkte om tidsbegrenset ufør til at jeg fikk det, så tok det 3 månder...

Noe som lønner seg, er å hente inn alle legeerklæringene på egen hånd og levere dem til trygdekontoret, for da kan det skje at saken din blir behandlet fortere. Etter som jeg har forstått tar det mye lenger tid for å få papirer sendt over fra fastlegen til trygdekontoret enn å bringe den over selv...

Når du har fått innvilget tidsbegrenset uførytelse, så skal du sammen med din saksbehandler på trygdekontoret legge en inviduell oppfølgningsplan der hvor dere kommer fram til hva slags tiltak som må til for at du skal kunne komme tilbake til arbeid igjen...

Du deltar på oppfølgningssamtaler i løpet av de årene som du har fått innvilget midlertidig uføretrygd, men jeg syntes at de samtalene var svært sjeldne. Selv har jeg fått innvilget trygd for ca. 3år og fikk beskjed om å komme igjen til samtale om et halvt år...

Når det nærmer seg i slutten av den tidsbrensede perioden som du får tidsbegrenset uføretrygd, blir saken din vurdert på nytt.. Da kan du enten komme over på rehab.penger, attføring eller bli skrevet rett ut i jobb eller å komme over på varig uføretrygd...

Ellers har jeg også noen linker til regler:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oereytelser

Håper at disse linken var til nytte for deg!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...