Gå til innhold

Dataspill ansvarlig for drap/vold?

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=236853

Kan en virkelig skylde på et spill når slikt skjer? Er virkelig noen mennesker (som nesten er voksne) så lettpåvirkelige at de tror et dataspill viser hvordan ting skal være?

Eller er det snakk om et forstyrret menneske, med store problemer, som skyldes helt andre ting. Et menneske som kan få inspirasjon av spill, filmer e.l., men som likevel ville utført vold.

Er det kanskje en fattig familie som ser sitt snitt til å tjene penger på en tragedie. De saksøker ikke gutten som drepte, eller dennes familie som tillot han å spille dette spillet. Hvorfor ikke, disse må jo være mest ansvarlig. Svaret er at de ikke har penger, men det har de som lager spillet.

Skrevet

Det er selvsagt foreldrenes ansvar å "holde kontroll" med hva gutten gjør.

Hvis de visste at han var svært opptatt av dette dataspillet, så ligger ansvaret for å gjøre noe med det på foreldrene.

Jeg tror - som du antyder - at foreldrene til offeret forsøker å legge ansvaret og skylden der det finnes penger å hente.

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg synes ikke man kan skyld på spill og tv.

Sitat fra den første scream-filmen:

"Movies don't create psychos, movies makes psychos more creative". Ganske treffende synes jeg.

Skrevet

Jeg tror faktisk at tv-vold, spill-vold og film-vold påvirker folk til å gjøre det utroligste ja! i dette tilfellet synes jeg kanskje gutten var litt for stor til ikke å se sammenhengen men det finnes nok av eksempler på barn som har drept barn etter mediavold.

I USA ble en 12 år gammel litt tilbakestående gutt dømt og sitter i fengsel! Han hadde sett wrestling på tv og slang lillebroren sin rundt og hoppet på han til han døde. Tror ikke denne gutten hadde gjort det hadde han ikke sett det på tv. Han forsto ikke at ett menneske ikke tåler slik behandling!

Selvfølgelig må foreldre ta ansvar, men å si at volden ikke har noe å si tror jeg ikke noe på!

mil1365380270
Skrevet

Jeg tror faktisk at tv-vold, spill-vold og film-vold påvirker folk til å gjøre det utroligste ja! i dette tilfellet synes jeg kanskje gutten var litt for stor til ikke å se sammenhengen men det finnes nok av eksempler på barn som har drept barn etter mediavold.

I USA ble en 12 år gammel litt tilbakestående gutt dømt og sitter i fengsel! Han hadde sett wrestling på tv og slang lillebroren sin rundt og hoppet på han til han døde. Tror ikke denne gutten hadde gjort det hadde han ikke sett det på tv. Han forsto ikke at ett menneske ikke tåler slik behandling!

Selvfølgelig må foreldre ta ansvar, men å si at volden ikke har noe å si tror jeg ikke noe på!

12 år og fengsel??? Han blir nok fin å ha i samfunnet, når han kommer ut?!

petter smart
Skrevet

Som Daisy sier, TV/spill vold skaper ikke psykopater, men den gjør dem mer kreative. Den utløser altså ikke volden, men den volden som utføres kan være den samme som i filmen/spillet.

Jeg så veldig mye på wrestling når jeg var liten, det samme gjorde mange av mine venner. Vi hadde også lekeslåsskamper, men vi skadet aldri hverandre. Vi forstod at det var på liksom fordi våre foreldre hadde brukt tid på å forklare oss dette.

At en tilbakestående gutt i det hele tatt ser på wrestling er verre enn selve wrestlingen. Da er det foreldrene som har sviktet ved å la han se dette.

Det er ikke de som lager alkohol som er skyld i at folk kjører i fylla.

En må ta et visst ansvar selv og ikke bare skyve fra seg ansvaret.

Her ligger det nok mest økonomiske hensyn bak saksøkingen.

Selv om jeg er enig i at slike spill og filmer har liten verdi og ikke burde lages, så må det være opp til enhver å velge om en vil se/spille slikt.

Skrevet

Som Daisy sier, TV/spill vold skaper ikke psykopater, men den gjør dem mer kreative. Den utløser altså ikke volden, men den volden som utføres kan være den samme som i filmen/spillet.

Jeg så veldig mye på wrestling når jeg var liten, det samme gjorde mange av mine venner. Vi hadde også lekeslåsskamper, men vi skadet aldri hverandre. Vi forstod at det var på liksom fordi våre foreldre hadde brukt tid på å forklare oss dette.

At en tilbakestående gutt i det hele tatt ser på wrestling er verre enn selve wrestlingen. Da er det foreldrene som har sviktet ved å la han se dette.

Selv om jeg er enig i at slike spill og filmer har liten verdi og ikke burde lages, så må det være opp til enhver å velge om en vil se/spille slikt.

Jeg er helt enig med deg i at foreldre må ta ansvar, at ikke disse spillene og filmene har alt ansvar alene og at folk må få bestemme selv hva de vil se på.

At det ikke skapes psykopater av voldeligefilmer bare gjør dem mere kreative synes jeg faktisk er temmelig ille det og!

Neida, det skaper kanskje ikke psykopater men det har forårsaket en del "ulykker" hvor barn dreper barn fordi de rett og slett ikke forstår!

Det er jo ikke lenge siden en IDIOT klarte å kle seg i mumidrakt og legge seg i veibanen for så å bli drept! Ikke var han et barn og kameraten sto og filmet det hele! Hvor kom dette stuntet fra? Jo jackass fra TV.

Så at folk blir påvirket, det gjør de!

petter smart
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at foreldre må ta ansvar, at ikke disse spillene og filmene har alt ansvar alene og at folk må få bestemme selv hva de vil se på.

At det ikke skapes psykopater av voldeligefilmer bare gjør dem mere kreative synes jeg faktisk er temmelig ille det og!

Neida, det skaper kanskje ikke psykopater men det har forårsaket en del "ulykker" hvor barn dreper barn fordi de rett og slett ikke forstår!

Det er jo ikke lenge siden en IDIOT klarte å kle seg i mumidrakt og legge seg i veibanen for så å bli drept! Ikke var han et barn og kameraten sto og filmet det hele! Hvor kom dette stuntet fra? Jo jackass fra TV.

Så at folk blir påvirket, det gjør de!

Klart folk blir påvirket, men dersom et voksent menneske ikler seg et mumitrollkostyme og legger seg i veggen så må vedkommende ha alvorlige problemer, evt være tilbakestående. Voksne folk har ansvaret for seg selv. Det blir noe annet med barn, men her kommer foreldrene inn. Foreldre i dag setter ungene foran TV'en eller PC'en og driter i hva ungene gjør. Det er jo alle andre som har ansvaret for at det blir folk av dem.

Gjest QuePasta
Skrevet

Foreldrenes teori er at hadde han ikke spillt manhunt, hadde han ikke drept. Synes det er greit å prøve den teorien for retten.

Det betyr selvsagt ikke at det er en unnskyldning for forbrytelsen, eller at han skal få mindre straff av den grunn.

Gjest QuePasta
Skrevet

"Som Daisy sier, TV/spill vold skaper ikke psykopater, men den gjør dem mer kreative. Den utløser altså ikke volden, men den volden som utføres kan være den samme som i filmen/spillet."

Selvsagt kan film, musikk, spill, bøker, aviser etc. være utløsende faktorer!

petter smart
Skrevet

Foreldrenes teori er at hadde han ikke spillt manhunt, hadde han ikke drept. Synes det er greit å prøve den teorien for retten.

Det betyr selvsagt ikke at det er en unnskyldning for forbrytelsen, eller at han skal få mindre straff av den grunn.

Personlig tror jeg han ville drept, eller brukt vold på en eller annen måte, uansett. Men selv om vi antar at spillet var den utløsende faktor, betyr det at spillprodusenten er ansvarlig?

Dette spillet har en anbefalt aldersgrense på 18 år. Hvordan fikk han tak i spillet og hvorfor tillot foreldrene hans at han spilte det?

Har vi ikke ansvar for våre egne handlinger? Er vi viljeløs sauer som lar oss påvirke så sterkt av media? Så lenge 99,9999% av alle de som ser vold på TV eller i spill ikke utøver vold så må årsaken ligge en annen plass.

petter smart
Skrevet

"Som Daisy sier, TV/spill vold skaper ikke psykopater, men den gjør dem mer kreative. Den utløser altså ikke volden, men den volden som utføres kan være den samme som i filmen/spillet."

Selvsagt kan film, musikk, spill, bøker, aviser etc. være utløsende faktorer!

Det kan vel i ytterste fall utløse volden, men det ligger mye bak og det er her man bør sette fokus.

Et friskt og normallt oppegående menneske dreper ikke noen pga et spill eller en film.

Skrevet

Fra artikkelen:

"besatt av dette dataspillet som oppfordrer til brutale drap."

Den er drøy. Det er da ingenting i spillet som oppfordrer noen til å gjøre slikt i virkeligheten.

Ellers tror jeg dette er et tragisk tilfelle med et sykt individ, og at vedkommende hadde gjort noe lignende før eller siden uansett.

Jeg tror ikke et dataspill kan påvirke folk til å gjøre ting hvis de ikke har potensiale for det i utg.punktet. Men hvis de har det, så kan det kanskje være en utløsende faktor. Men den utløsende faktoren vil man sansynligvis møte før eller siden, i en eller annen form.

".........................."

Skrevet

Du venter deg å få meninger og så bestemmer du deg hvilken som har rett?

Jeg mener i hvertfall at slike spill og videoer kan utløse vold. Det utløser selvfølgelig ikke vold hos alle - men de som er disponert for det. Det er jo snakk om å sitte timesvis i dyp konsentrasjon (spesielt spillene) og gjøre ting om og om igjen sener er det ikke alltid at disse menneskene klarer å skille mellom hva som er virkelighet og og spillet. Selvfølgelig er det endel som ville gjort dette uten spill og video - og blitt mer kreative av dette, men mange hadde nok ikke gjort det.

Mange torturmetoder går jo ut på å gi vrangforestillinger til fanger å få dem til å gjøre helt utrolige ting, så at man kan ødelegge noe som i utgangspunktet er normalt er vel ikke noe nytt.

Gjest Daisy
Skrevet

Fra artikkelen:

Den er drøy. Det er da ingenting i spillet som oppfordrer noen til å gjøre slikt i virkeligheten.

Ellers tror jeg dette er et tragisk tilfelle med et sykt individ, og at vedkommende hadde gjort noe lignende før eller siden uansett.

Jeg tror ikke et dataspill kan påvirke folk til å gjøre ting hvis de ikke har potensiale for det i utg.punktet. Men hvis de har det, så kan det kanskje være en utløsende faktor. Men den utløsende faktoren vil man sansynligvis møte før eller siden, i en eller annen form.

Veldig bra. Fullstendig enig med deg.

petter smart
Skrevet

Fra artikkelen:

Enig.

En bør kanskje forby nyhetene også. En kan lære mye faenskap ved å se på nyhetene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Personlig mener jeg at myndighetene burde rette blikket mot Marilyn Manson.

Jeg er helt sikker på at han - via sin musikk (spesielt når den spilles baklengst), og sin oppførsel - har en finger med i spillet også her.

petter smart
Skrevet

Personlig mener jeg at myndighetene burde rette blikket mot Marilyn Manson.

Jeg er helt sikker på at han - via sin musikk (spesielt når den spilles baklengst), og sin oppførsel - har en finger med i spillet også her.

Det var interessant å se intervjuene Michael Moore hadde med Marilyn Manson i "Bowling for Columbine". Manson virket mye mer reflektert og intelligent enn de som kritiserer han.

Forøvrig er det selvfølgelig musikken til Judas Priest som spillt baklengs er skyld i masse drap. Prøvde faktisk å høre musikken deres baklengs etter at saken ble slått stort opp, fikk ikke med meg noe som virket forståelig i det hele tatt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var interessant å se intervjuene Michael Moore hadde med Marilyn Manson i "Bowling for Columbine". Manson virket mye mer reflektert og intelligent enn de som kritiserer han.

Forøvrig er det selvfølgelig musikken til Judas Priest som spillt baklengs er skyld i masse drap. Prøvde faktisk å høre musikken deres baklengs etter at saken ble slått stort opp, fikk ikke med meg noe som virket forståelig i det hele tatt.

Jeg prøvde, for en del år siden, det samme med Black Sabbath. Uten hell det også.

Gjest Daisy
Skrevet

Enig.

En bør kanskje forby nyhetene også. En kan lære mye faenskap ved å se på nyhetene.

Og for all del ikke glem alle de 13-åringene som kan gå inn på DOL, lese om dette og begå drap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...