Gå til innhold

Dataspill ansvarlig for drap/vold?

Anbefalte innlegg

Gjest Daisy
Skrevet

Enig.

En bør kanskje forby nyhetene også. En kan lære mye faenskap ved å se på nyhetene.

Og for all del ikke glem alle de 13-åringene som kan gå inn på DOL, lese om dette og begå drap.

petter smart
Skrevet

Og for all del ikke glem alle de 13-åringene som kan gå inn på DOL, lese om dette og begå drap.

Håper vi er anonyme så vi slipper å bli saksøkt.

Kanskje vi kan saksøkes av alenemødre som har vært innom sex-forumet også? Vi har jo en del av ansvaret for at de hadde sex.

Gjest Daisy
Skrevet

Håper vi er anonyme så vi slipper å bli saksøkt.

Kanskje vi kan saksøkes av alenemødre som har vært innom sex-forumet også? Vi har jo en del av ansvaret for at de hadde sex.

Ja, jeg mener bestemt at jeg har sagt at sex er bra. Senest i går faktisk.

Hysj, hysj.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er rart det aldri er noen som skylder på bøker. Film, dataspill og musikk; ja. Men aldri bøker.

Man trenger ikke å se lenger enn til krimforfattere i Norge før det ene brutale mordet blir avløst av det andre.

Men bøker er fredet. Det er jo kultur...

Gjest omiger
Skrevet

Det er rart det aldri er noen som skylder på bøker. Film, dataspill og musikk; ja. Men aldri bøker.

Man trenger ikke å se lenger enn til krimforfattere i Norge før det ene brutale mordet blir avløst av det andre.

Men bøker er fredet. Det er jo kultur...

Hvor mange fjortisser leser bøker da.. Bøker er liksom ikke samme inspirasjonskilde, og ikke spennende slik som filmer og spill.

du ser sikkert forskjellen du også..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor mange fjortisser leser bøker da.. Bøker er liksom ikke samme inspirasjonskilde, og ikke spennende slik som filmer og spill.

Overhodet ikke.

Jeg ser ekstremt mye film, jeg hører på ekstremt mye musikk mange (stort sett gale amerikanere...) mener er roten til alt vondt, og jeg har til og med spilt GTA og Max Payne.

Jeg leser også mye bøker - noe jeg har gjort siden den dagen jeg lærte å lese - og det er ikke engang mulig å sammenligne hva som gjør mest inntrykk på meg.

Det er beskrevet vold. Vold i bøker.

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg leste Rydiger - den vesle vampyren sikkert 100 ganger da jeg var liten. Sikkert derfor jeg lagde sugemerker da jeg var fjortis.

Gjest QuePasta
Skrevet

Fra artikkelen:

"besatt av dette dataspillet som oppfordrer til brutale drap."

Den er drøy. Det er da ingenting i spillet som oppfordrer noen til å gjøre slikt i virkeligheten.

Ellers tror jeg dette er et tragisk tilfelle med et sykt individ, og at vedkommende hadde gjort noe lignende før eller siden uansett.

Jeg tror ikke et dataspill kan påvirke folk til å gjøre ting hvis de ikke har potensiale for det i utg.punktet. Men hvis de har det, så kan det kanskje være en utløsende faktor. Men den utløsende faktoren vil man sansynligvis møte før eller siden, i en eller annen form.

".........................."

""besatt av dette dataspillet som oppfordrer til brutale drap."

Den er drøy. Det er da ingenting i spillet som oppfordrer noen til å gjøre slikt i virkeligheten."

Oppfordrer til brutale drap _i spillet_.

"Ellers tror jeg dette er et tragisk tilfelle med et sykt individ, og at vedkommende hadde gjort noe lignende før eller siden uansett."

Du har neppe noe belegg for å tro det.

Gjest QuePasta
Skrevet

Personlig tror jeg han ville drept, eller brukt vold på en eller annen måte, uansett. Men selv om vi antar at spillet var den utløsende faktor, betyr det at spillprodusenten er ansvarlig?

Dette spillet har en anbefalt aldersgrense på 18 år. Hvordan fikk han tak i spillet og hvorfor tillot foreldrene hans at han spilte det?

Har vi ikke ansvar for våre egne handlinger? Er vi viljeløs sauer som lar oss påvirke så sterkt av media? Så lenge 99,9999% av alle de som ser vold på TV eller i spill ikke utøver vold så må årsaken ligge en annen plass.

Jeg synes det er feil å automatisk frikjenne alle som produserer massekomunikasjon for evnt. konsekvenser av det de publiserer.

Jeg er helt sikker på at en eller annen hos Rockstar stilte seg selv spørsmålet "er ikke dette litt drøyt", og gjorde et valg. Da er det rimelig at disse også må stå til ansvar for dette valget.

Det er derfor helt greit å prøve slike tilfeller for retten.

Skrevet

""besatt av dette dataspillet som oppfordrer til brutale drap."

Den er drøy. Det er da ingenting i spillet som oppfordrer noen til å gjøre slikt i virkeligheten."

Oppfordrer til brutale drap _i spillet_.

"Ellers tror jeg dette er et tragisk tilfelle med et sykt individ, og at vedkommende hadde gjort noe lignende før eller siden uansett."

Du har neppe noe belegg for å tro det.

"Oppfordrer til brutale drap _i spillet_."

Slik leser jeg det ikke. Dessuten - du OPPFORDRES ikke til brutale drap i dette spillet - brutale drap er selve poenget med spillet. Det er i såfall veldig klønete skrevet av artikkelforfatteren.

"Du har neppe noe belegg for å tro det."

Det synes jeg. Dessuten - man trenger ikke BELEGG for å TRO noe. Man trenger belegg for å PÅSTÅ noe, noe jeg ikke gjør her. Men litt psykologisk innsikt og noe kjennskap til lignende saker er egentlig alt som trengs for å "vurdere" det dithen.

Du tror vel ikke at en person som i utg.punktet ikke er i stand til å begå et umotivert drap, blir "programmert" av et dataspill eller en film til å gjøre det? Det er i beste fall naivt, og i verste fall utrolig kunnskapsløst.

"............................."

Gjest QuePasta
Skrevet

"Oppfordrer til brutale drap _i spillet_."

Slik leser jeg det ikke. Dessuten - du OPPFORDRES ikke til brutale drap i dette spillet - brutale drap er selve poenget med spillet. Det er i såfall veldig klønete skrevet av artikkelforfatteren.

"Du har neppe noe belegg for å tro det."

Det synes jeg. Dessuten - man trenger ikke BELEGG for å TRO noe. Man trenger belegg for å PÅSTÅ noe, noe jeg ikke gjør her. Men litt psykologisk innsikt og noe kjennskap til lignende saker er egentlig alt som trengs for å "vurdere" det dithen.

Du tror vel ikke at en person som i utg.punktet ikke er i stand til å begå et umotivert drap, blir "programmert" av et dataspill eller en film til å gjøre det? Det er i beste fall naivt, og i verste fall utrolig kunnskapsløst.

"............................."

"Dessuten - du OPPFORDRES ikke til brutale drap i dette spillet - brutale drap er selve poenget med spillet."

Du kan drepe med våpen på avstand, men får mer poeng ved å drepe i brutal nærkamp. Da oppfordres du som spiller til brutale drap.

"Du tror vel ikke at en person som i utg.punktet ikke er i stand til å begå et umotivert drap, blir "programmert" av et dataspill eller en film til å gjøre det? "

Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror heller ikke at alle mennesker som er i stand til å begå et drap, nødvendigvis kommer til å gjøre det - slik du synes å hevde når du sier:

"Jeg tror ikke et dataspill kan påvirke folk til å gjøre ting hvis de ikke har potensiale for det i utg.punktet. Men hvis de har det, så kan det kanskje være en utløsende faktor. Men den utløsende faktoren vil man sansynligvis møte før eller siden, i en eller annen form."

Skrevet

"Dessuten - du OPPFORDRES ikke til brutale drap i dette spillet - brutale drap er selve poenget med spillet."

Du kan drepe med våpen på avstand, men får mer poeng ved å drepe i brutal nærkamp. Da oppfordres du som spiller til brutale drap.

"Du tror vel ikke at en person som i utg.punktet ikke er i stand til å begå et umotivert drap, blir "programmert" av et dataspill eller en film til å gjøre det? "

Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror heller ikke at alle mennesker som er i stand til å begå et drap, nødvendigvis kommer til å gjøre det - slik du synes å hevde når du sier:

"Jeg tror ikke et dataspill kan påvirke folk til å gjøre ting hvis de ikke har potensiale for det i utg.punktet. Men hvis de har det, så kan det kanskje være en utløsende faktor. Men den utløsende faktoren vil man sansynligvis møte før eller siden, i en eller annen form."

"Du kan drepe med våpen på avstand, men får mer poeng ved å drepe i brutal nærkamp. Da oppfordres du som spiller til brutale drap."

Har du spilt spillet? Du klarer ganske enkelt ikke å komme gjennom det hvis du ikke følger det du skal gjøre. Og å begå bestialske drap er selve poenget med spillet, selv om du i noe tilfeller kan spille unna med anstandsdrap.

"Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror heller ikke at alle mennesker som er i stand til å begå et drap, nødvendigvis kommer til å gjøre det"

Her må man skille mellom å være i stand til å drepe hvis det gjelder livet, og det å være i stand til å begå drap "for moro skyld". Førstnevnte er noe ingen kan si med sikkerhet om seg selv eller andre. Sistnevnte er en psykisk forstyrret handling, og krever et forstyrret sinn. Det er ikke sikkert at alle som er forstyrret på den måten kommer til å begå ett eller flere lystdrap, men inspirasjonen til det kan komme fra flere forskjellige mer eller mindre direkte kilder. Og den kilden kan like gjerne være dagsrevyen som melder om et slikt drap, en voldsfilm, et dataspill etc. Å forby fiksjon på det grunnlaget at det kan inspirere syke sjeler er ikke veien å gå. Åpner man for det, så ligger veien åpen for mange andre forbud og innskrenkelser av personlig frihet og privatliv de fleste av oss ikke ønsker.

"..........................."

Skrevet

Når en guttunge (jenter kan nok så og si utelukkes her) sitter inne 4-8 timer daglig og spiller slike voldsspill, og det er det dessverre en god del gutter som gjør - klart det skjer noe med huene deres!

Hadde guttungene spilt et eventyrspill uten vold, hadde de selvsagt ikke hatt den samme voldelige atferden.

Det er da ganske logisk!

Når en tenker på grafikk, lyder og lengden på spillet - gjør dette opplevelsen veldig virkelighetsnær. Dessuten, de konsekvensene man i spillet får av å hogge huet av noen eller plaffe ned, er positive POENG. Altså, niks negative konsekvenser.

Alle voldsspill burde forbys.

Utifra dette vil jeg svare ja.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Når en guttunge (jenter kan nok så og si utelukkes her) sitter inne 4-8 timer daglig og spiller slike voldsspill, og det er det dessverre en god del gutter som gjør - klart det skjer noe med huene deres!

Hadde guttungene spilt et eventyrspill uten vold, hadde de selvsagt ikke hatt den samme voldelige atferden.

Det er da ganske logisk!

Når en tenker på grafikk, lyder og lengden på spillet - gjør dette opplevelsen veldig virkelighetsnær. Dessuten, de konsekvensene man i spillet får av å hogge huet av noen eller plaffe ned, er positive POENG. Altså, niks negative konsekvenser.

Burde man forby voldelige bøker også? Hva med American Psyko?

Er det bedre at poden sitter og leser 400 sider med detaljerte beskrivelser av bestialske mord?

Hva med film? Bør de forbys? Hva med musikk?

Det som burde forbys var elendige foreldre. Men det går desverre ikke.

Skrevet

Burde man forby voldelige bøker også? Hva med American Psyko?

Er det bedre at poden sitter og leser 400 sider med detaljerte beskrivelser av bestialske mord?

Hva med film? Bør de forbys? Hva med musikk?

Det som burde forbys var elendige foreldre. Men det går desverre ikke.

Film og litteratur er noe helt annet, selv om jeg mener at de som bruker massevis av timer daglig til å se voldsfilmer sannsynligvis til en viss grad vil bli mer aggressiv som person.

I dataspill sitter man time etter time, daglig - og SPILLER. Dvs at de handler og knivstikker/hugger hoder o.l. Altså, de gjør noe aktivt for å drepe, selv om det er fantasi. Og det er om å gjøre å ta flest mulige. Ofte snakk om uskyldige mennesker også, i disse spillene (ikke bare 'fienden').

Det er mange som spiller ekstremt mye, og det er disse som er i faresonen. De er mer utatt for å miste grepet og skillet mellom fantasi og virkelighet.

Det blir som en form for hjernevasking.

Det kan virke så uskyldig, bare som en lek - men det har garantert større uheldige innvirkning enn mange tror.

Og ja, foreldre har et ansvar - men det kan være veldig vanskelig å ha full kontroll på hva slags spill tenåringen får tak i.

petter smart
Skrevet

Det er da ganske logisk!

Dersom en gutt sitter inne 4-8 timer daglig og spiller voldsspill så må jo foreldrene ta hovedansvaret. Normal bruk av normale personer skaper ikke vold.

Jeg har selv spillt voldelige spill, sett masse vold på TV, men jeg utøver aldri vold mot andre. Det samme gjelder de aller fleste. Da er ikke spillet i seg selv skyld i tragedien.

Det er ingen som saksøker f.eks. ringnes dersom en mann fyllekjører og dreper noen. Selv om alle vet at overdreven drikking gjør deg full og at du reagerer tregere i trafikken.

Alle har ansvar for sine egne handlinger. Og når vi er mindreårige har i tillegg våre foreldre et ansvar for oss.

Gjest QuePasta
Skrevet

Dersom en gutt sitter inne 4-8 timer daglig og spiller voldsspill så må jo foreldrene ta hovedansvaret. Normal bruk av normale personer skaper ikke vold.

Jeg har selv spillt voldelige spill, sett masse vold på TV, men jeg utøver aldri vold mot andre. Det samme gjelder de aller fleste. Da er ikke spillet i seg selv skyld i tragedien.

Det er ingen som saksøker f.eks. ringnes dersom en mann fyllekjører og dreper noen. Selv om alle vet at overdreven drikking gjør deg full og at du reagerer tregere i trafikken.

Alle har ansvar for sine egne handlinger. Og når vi er mindreårige har i tillegg våre foreldre et ansvar for oss.

"Det er ingen som saksøker f.eks. ringnes dersom en mann fyllekjører og dreper noen."

Joda, kanskje ikke Rignes har blitt sagsøkt, men Coors ble senest i april i år trukket for retten for å ha vært årsak til at et menneske ble drept som følge av fyllekjøring

Skrevet

Jeg er som du skjønne sterk motstander av slike ekstremvoldsspill.

Foreldrene har nok hovedansvaret, ja - de er med på å skape holdninger hele oppveksten.

Men likevel - dessverre er det ikke alle foreldre som bryr seg, eller vet hva som foregår.

Jeg har en nær slektning på 16 år som er helt besatt av black metal og voldsspill. Jeg forsøker å være med på å introdusere andre aktiviteter og interesser, f.eks bøker og idrett - men det er kun å spille og høre på musikk som betyr noe. Han har blitt helt avhengig av dette. Han forteller om hoder som ruller og blod som spruter, og smiler.

Han ønsker seg våpen, bare for å "ha". For et par uker siden hadde han flydd på sin far med kniv under en krangel.

Foreldrene og jeg har forsøkt å snakke alvorlig med ham om dette, men han har problemer med å tenke konsekvenser av egne handlinger. (han går også til samtaler psykolog)

Dessverre har flere enn ham problemer med dette. Og når man sitter flere timer daglig med ekstremvoldsspill, blir fantasi og virkelighet forskrudd. Som nevnt, i spillene belønnes man ved å drepe. Selv uskyldige ofre som i spillene er gravide kvinner, barn, osv. Jo mer ekstremt, desto tøffere er det.

Personene som sitter timesvis daglig med slike spill, får kanskje utløp for innesteng aggresjon. Det er sannsynligvis de som har problemer på forskjellig vis, også er mest truet til å ta etter slik atferd.

Jeg er overbevist - uten voldsspill - mindre vold og drap i verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...