Gå til innhold

Noen som vet dette?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret19
Skrevet

Er akkurat ferdig med videregående. Dessverre nådde jeg ikke opp i konkurransen om plass ved mitt 1.studievalg. Vurderer derfor å bruke dette året til å sanke poeng, slik at jeg bedrer mulighetene til neste år.

Er det mulig å ta fag jeg kunne hatt på videregående, men ikke hadde da?

Er nemlig endel fag jeg kan få 6 i. Eller er ikke dette mulig siden jeg har gått ut av videregående? Men det er jo mange som TAR OPP fag pga dårlige karakterer, så forstår ikke hvis det ikke er mulig å TA fag egentlig..

Hvis dette er mulig, vil karakterene jeg da får bli føyd til vitnemålet mitt, slik at det øker poengsummen?

Vil jeg fortsatt søke med primærvitnemål, eller havner jeg da i ordinærkvoten?

Noen som har gjort dette, eller bare vet om det er mulig eller ikke? Setter så sinnsykt stor pris på svar!:)

Andre tips til hvordan man kan sanke mest mulig poeng?

Hjertelig takk på forhånd:)

Gjest bare en
Skrevet

Hvis du velger å ta fag du ikke har hatt før så må du velge bort noen fag som allerede står på vitnemålet. Det er begrenset hvor mange fag du kan ha.

Primærvitnemål er vitnemål som fører fram til generell studiekompetanse og da skal det være påskrevet at det dette vitnemålet kan brukes i primærvitnemålskvoten. Dersom det er brukt mer enn 3 skoleår skal det være påført en merknad om årsaken til dette. Søkere med utdanning som ikke har påskrift om primærvitnemål må legge ved bekreftelse på at utdanningen er tatt på normal tid og at vitnemålet ikke inneholder forbedringer.

Gjest forvirret19
Skrevet

Hvis du velger å ta fag du ikke har hatt før så må du velge bort noen fag som allerede står på vitnemålet. Det er begrenset hvor mange fag du kan ha.

Primærvitnemål er vitnemål som fører fram til generell studiekompetanse og da skal det være påskrevet at det dette vitnemålet kan brukes i primærvitnemålskvoten. Dersom det er brukt mer enn 3 skoleår skal det være påført en merknad om årsaken til dette. Søkere med utdanning som ikke har påskrift om primærvitnemål må legge ved bekreftelse på at utdanningen er tatt på normal tid og at vitnemålet ikke inneholder forbedringer.

Takk for svar!:)

Da jeg valgte fag på videregående, valgte jeg slik at kravet om 90 timer tilsammen ble oppfylt akkurat. Det var noen som valgte flere fag, slik at de fikk mange flere timer, men dermed også en høyere poengsum. Så er du sikker på at jeg må velge bort fag?

Med det siste avsnittet ditt..skjønte ikke helt, vil jeg gå under primærmålskvoten eller ikke? Er så treg i hodet noen ganger..:)

Skrevet

Du kan jo gå på folkehøyskole, da får du mere poeng!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...