Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg litt da, dere allvitere her! :o)

Hva er det med denne metanolholdige spriten som gjør den så attraktiv å smugle og selge?

Jeg ser selvsagt bort fra om det skulle være noen som prøver å sabotere det illegale spritmarkedet, men er det mye billigere å produsere og dermed å kjøpe for smuglerne som gjør at det kommer på markedet?

Jeg bare lurer - det blir jo aldr forklart hvorfor det selges metanolsprit, bare at det gjøres og selvfølgelig får vi vite om følgene.

Undrer

Skrevet

Det lurer jeg litt på også. Skulle ikke tro det var billigere å produsere, men nå er ikke jeg noen kjemiker heller. Imidlertid skjønner jeg ikke at folk i det hele tatt tør å drikke smuglesprit og hjemmebrendt. For det første vet man ikke hva man tyller i seg, og for det andre er det sjelden det smaker noe videre godt.

"..........................."

Gjest eller tar jeg helt feil ?
Skrevet

Er det ikke sånn da at spriten "tynnes ut" med metanol. Si at du f.eks. har 5 l ren sprit, så blander du den ut med 2 l metanol (som nesten ikke koster noe, og som er smakløs). Da har du plutselig 7 liter sprit... som du selger og får x antall kroner x 7 for, istedet for x 5.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Et godt spørsmål, og "hvorfor" er vel det store spørsmålet.

Kanskje det er konkurrerende spritselgere som har fått det tilsatt for å drepe buisnessen til sin konkurrent? I så fall gikk det for langt og resulterte i lammelse av _alt_ spritsalg, i stedet for bare konkurrentens.

Kanskje det er Arcus? Det må jo ha plaget dem at 50 % av spritomsetningen i landet var illegal.

KRF?

Hele saken er merkelig.

Det eneste som er sikkert er at 50 % av landets spritomsetning ikke kommer til å foregå illegalt i uoverskuelig framtid.

Takke meg til øl!

Skrevet

Er det ikke sånn da at spriten "tynnes ut" med metanol. Si at du f.eks. har 5 l ren sprit, så blander du den ut med 2 l metanol (som nesten ikke koster noe, og som er smakløs). Da har du plutselig 7 liter sprit... som du selger og får x antall kroner x 7 for, istedet for x 5.

Du må jo fortsatt lage metanolen, og jeg ser ikke at det skal være noe rimeligere enn å lage etanol.

Gjest merkelige greier
Skrevet

Jeg hørte på radioen i går at metanol er dyrere å fremstille enn etanol.

Gjest Big Mac
Skrevet

Metanol er ca 30% billigere enn etanol.

Ellers er det vel også sånn at man tilsetter metanol til sprit for å sikre at den blir udrikkelig, og kun brukes til tekniske formål?

Skrevet

Fra "gammelt av" trodde jeg det handlet om at man gjorde noe feil i fremstillingsprsoessen, slik at man fikk "tresprit" i stedet for skikkelige varer. Men det kan godt ha vært en myte.

Skrevet

Det lurer jeg litt på også. Skulle ikke tro det var billigere å produsere, men nå er ikke jeg noen kjemiker heller. Imidlertid skjønner jeg ikke at folk i det hele tatt tør å drikke smuglesprit og hjemmebrendt. For det første vet man ikke hva man tyller i seg, og for det andre er det sjelden det smaker noe videre godt.

Metanol er ca 30% rimeligere å fremstille enn etanol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...