Gå til innhold

Kan noen fortelle meg forskjell på eksamen på v.g og høgskole ?

Anbefalte innlegg

Gjest janitali
Skrevet

Skal begynne på høgskole og lurer på hva som er forskjell på eksamene fra v.g til høgskole ? og er det slik at det er prøver i hytt og pine slik som på v.g ?

Gjest bare en
Skrevet

På høgskole er det bare eksamen som teller. På noen studier og i noen fag må man skrive oppgaver som må være godkjent før man i det hele tatt får lov å gå opp til eksamen.

Skrevet

Stort sett er det bare eksamener, og ikke prøver "i hytt og pine". Antall eksamener kan variere fra 1 til flere i hvert fag, og eksamene kan også være hjemmeeksamener, muntlige eksaminasjoner av mappevurderinger etc. etc. Men du blir aldri overrasket av gloseprøve på mandag morgen, ivhertfall :-)

"........................."

Skrevet

Slik vi har det der jeg går stilles karakteren enten via eksamen, mappeinnlevering (mappe med oppgaver), presentasjoner eller sammensetninger av disse (mye et resultat av den nye kvalitetsreformen, som oppmuntrer til bruk av andre former for karaktersetting enn den klassiske eksamen).

I tillegg kommer 1-2 obligatoriske oppgavesett per fag, som som regel må være bestått for å få lov til å ta eksamen o.l. Man trenger ikke ha alt rett for å få godkjent, men det meste.

Eksamenene våre er ofte med alle tilgjengelige skriftlige hjelpemidler, men også noen uten eller med bare begrenset utvalg hjelpemidler (utdelte ark, egne mapper, kalkulator osv)

Andre forskjeller fra vgs er at vi (iallefall ikke på min linje) ikke har oppmøteplikt bortsett fra på eksamener da, og at man selvfølgelig ikke har en muntlig karakter, slik at du kan gjemme deg bakerst på forelesningene og ikke si et pip uten at det har noe å si.

Men tilbake til eksamenene; der jeg går er det alltid 4 timers eksamener.

Man får et kandidatnummer som man skriver på i stedet for navn og må skrive på gjennomslagsark der du beholder en kopi selv, skolen tar en og sensor tar en.

HUSK å ikke legg dem under hverandre når du skriver, det blir mindre pent når du skal levere inn :P

petter smart
Skrevet

Stort sett er det bare eksamener, og ikke prøver "i hytt og pine". Antall eksamener kan variere fra 1 til flere i hvert fag, og eksamene kan også være hjemmeeksamener, muntlige eksaminasjoner av mappevurderinger etc. etc. Men du blir aldri overrasket av gloseprøve på mandag morgen, ivhertfall :-)

Du trenger jo ikke engang være der mandag morgen :-)

Skrevet

På universitetet er det krav om en eller flere godkjente semesteroppgaver for å få lov til å gå opp til eksamen. Disse må leveres til bestemte frister og det stilles bestemte krav til dem mht tema, referanser, formelle krav osv.

I teoretiske fag er det stort sett hjemmeeksamen, skriftlig eksamen og muntlig eksamen - ikke nødvendigvis alle i ett og samme fag.

Mange, mange studenter driter seg loddrett ut fordi de tror at tekstskriving er det samme som å skrive av bøker: 'Det gjorde vi nemlig på gymnaset og det gikk jo bra...?'

Ingen 'prøver i hytt og pine'.

Skrevet

Du trenger jo ikke engang være der mandag morgen :-)

Med mindre du har eksamen :-)

petter smart
Skrevet

Med mindre du har eksamen :-)

En bør ikke bli overrasket av en eksamen på mandag morgen (ref gloseprøve på mandag morgen)......

Skrevet

En bør ikke bli overrasket av en eksamen på mandag morgen (ref gloseprøve på mandag morgen)......

Du blir ikke overrasket av en eksamen. En gloseprøve kan man derimot bli overrasket av :-)

petter smart
Skrevet

Du blir ikke overrasket av en eksamen. En gloseprøve kan man derimot bli overrasket av :-)

Men jeg har opplved å bli overrasket PÅ en eksamen.

Skrevet

Men jeg har opplved å bli overrasket PÅ en eksamen.

DET har jeg også :-)

"............................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...