Gå til innhold

FU:Hvilke bøker bør man lese?

Anbefalte innlegg

Gjest viktige bøker
Skrevet

FU:Hvilke bøker bør man lese?

Gjest maiklive
Skrevet

Historie.

Det er viktig å kjenne sine røtter:)

Skrevet

Snakker du om underholdning eller kunnskap? I underholdningsjangeren er det en god idè å plukke et et knippe klassikere innen forskjellige stilarter, og ut i fra det skape seg en formening om hva man liker å lese. Når det gjelder kunnskap, så er det vel ingen bøker man ikke bør lese? :-)

(Historie, som noen under her nevner, er lurt å lese litt av. Det er bare så kjedelig å lese - morsommere å få det inn på andre måter)

Ups! Glemte nesten: Man BØR lese Ringenes Herre. Om ikke for annet, så for å ha et forhold til tidenes mest leste underholdningsbok (bortsett fra bibelen og koreanen)

"............................."

Skrevet

* Artige og spennende bøker: Noveller, romaner, drama, poesi, reiseskildringer, fantasy...

* Kanonlitteratur er et must. Sjekk feks pensumlister for litteratur-/språkfag ved universitetet.

Og her:

http://www.bokklubbene.no/SamboWeb/side.do?dokId=62880

* Filosofi, primærtekster og innføringer. Filosofi er for alle mennesker og angår alle mennesker.

* Bøker om emner og teorier du er interessert i, feks et fag, en vitenskap, politikk, samfunn osv. Vær strengt selektiv, her finnes ekstremisttullinger og historieforfalskere i fleng. Dessuten er makt og penger uløselig knyttet til fag og forskning.

* Gode tegneserier for voksne. Og Donald Duck av Barks, Rota, Rosa.

* Ikke les forfatterbiografier. Det er stort sett tulleprat om privatliv og bør være irrelevant for lesing og fortolkning av forfatterens bøker.

* Litteratur fra ikke-vestlige kontinenter er garantert viktig, men den kan jeg fint lite om.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

* Artige og spennende bøker: Noveller, romaner, drama, poesi, reiseskildringer, fantasy...

* Kanonlitteratur er et must. Sjekk feks pensumlister for litteratur-/språkfag ved universitetet.

Og her:

http://www.bokklubbene.no/SamboWeb/side.do?dokId=62880

* Filosofi, primærtekster og innføringer. Filosofi er for alle mennesker og angår alle mennesker.

* Bøker om emner og teorier du er interessert i, feks et fag, en vitenskap, politikk, samfunn osv. Vær strengt selektiv, her finnes ekstremisttullinger og historieforfalskere i fleng. Dessuten er makt og penger uløselig knyttet til fag og forskning.

* Gode tegneserier for voksne. Og Donald Duck av Barks, Rota, Rosa.

* Ikke les forfatterbiografier. Det er stort sett tulleprat om privatliv og bør være irrelevant for lesing og fortolkning av forfatterens bøker.

* Litteratur fra ikke-vestlige kontinenter er garantert viktig, men den kan jeg fint lite om.

"* Ikke les forfatterbiografier. Det er stort sett tulleprat om privatliv og bør være irrelevant for lesing og fortolkning av forfatterens bøker."

Ikke enig. Les f.eks. den store biografien om Sigrid Undset som kom på 90-tallet (?). Forfattere er ofte interessante mennesker.

Skrevet

"* Ikke les forfatterbiografier. Det er stort sett tulleprat om privatliv og bør være irrelevant for lesing og fortolkning av forfatterens bøker."

Ikke enig. Les f.eks. den store biografien om Sigrid Undset som kom på 90-tallet (?). Forfattere er ofte interessante mennesker.

Sigrid Undset er det verste jeg vet.

Skrevet

Hvis man bare skal lese en bok: Alkymisten

En vakker og viktig bok!

Gjest Finn P. Enga
Skrevet

Sigrid Undset er det verste jeg vet.

Enig. Skulle tro hun var grunnlegger av Ottar, Lesbisk Front, Kvinnefronten, Hypokonderenes Landsforening og Norsk Gjøkur-Forening.

Skrevet

Enig. Skulle tro hun var grunnlegger av Ottar, Lesbisk Front, Kvinnefronten, Hypokonderenes Landsforening og Norsk Gjøkur-Forening.

*LOL*

Skrevet

Selv leser jeg bøker fordi jeg har lyst, ikke fordi andre mener de er viktige.

For tiden leser jeg Halldór Kiljan Laxness "salka Valka", men jeg vet ikke om jeg anbefaler den akkurat med mindre du er spesielt interessert i Island...

Skrevet

Med mulig unntak for de to siste(!), kan jeg med sikkerhet si at Sigrid Undset ville rotert i graven om hun visste at noen mente hun hadde sympatisert med disse foreningene,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...