Gå til innhold

Går i søvne

Anbefalte innlegg

snart401365380727
Skrevet

Jeg har alltid vært en søvngjenger, men er nå inne i en periode med mer hyppige handlinger i søvne enn noen gang.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i spesialistens beskrivelse av søvngjengeri, der det blir beskrevet som rolige bevegelser og hverdagslige handlinger. Jeg opplever å gjøre stadig hyppigere dramatiske handlinger ut ifra den virkeligheten som oppleves. F.eks: Jeg måtte komme meg litt kjapt ut av båten da et større skip plutselig skulle legge til utenfor. Hoppet ut av luka. Våknet forvirret i en ukjent bakgård etter å ha stupt ut av vinduet (luka) i annen etasje i blokka der jeg var på besøk. Brukte ganske lang tid på å finne ut hvor jeg var og hva som var virkelig, samtidig som jeg stod i trusa i bakgården i seks grader og regn. En annen gang hadde jeg en trivelig drøm om at jeg var på klatretur mens jeg klatret ut av vinduet i fjerde etasje. Jeg kom inn igjen mens jeg fortsatt var i søvnen, men min daværende samboer, som våknet mens jeg stod i vinduskarmen, ble mildt sagt noe bekymret. Jeg har historier som å stupe ut av soveromsdøren og plaske i gulvet, overbevist om at jeg måtte ut av huler eller lignende. Andre ganger våkner jeg med skrubbsår og blåmerker og åpen dør til leiligheten uten at jeg har filla av aning om hva som har skjedd. Jeg tror imidlertid jeg stort sett har våknet mens jeg har vært ute.

Historiene er stort sett morsomme i ettertid, men jeg kunne godt trengt råd for hvordan å få stoppet dette. Blåmerker, skrubbsår, pinlige situasjoner og faremomenter er en ting. Noe helt annet er opplevelsen når man skal tilbake til den andre virkeligheten etter en dramatisk drøm, når pulsen er så høy at man nær spyr, adrenalinet koker i hodet og veien til hva som er virkelig er et komplett kaos.

Skrevet

De fleste som går i søvne gjør det i den dype søvnfasen når de ikke drømmer. I rem-fasen (når en drømmer) pleier musklene å være helti ro. Ditt tilfeller er mer uvanlig siden du går i søvne når du drømmer. Har du snakket med lege om det?Tror det finnes noen medikamenter som kan hjelpe. Du kan jo utsettes for livsfare med søvngjengeriet ditt.

snart401365380727
Skrevet

De fleste som går i søvne gjør det i den dype søvnfasen når de ikke drømmer. I rem-fasen (når en drømmer) pleier musklene å være helti ro. Ditt tilfeller er mer uvanlig siden du går i søvne når du drømmer. Har du snakket med lege om det?Tror det finnes noen medikamenter som kan hjelpe. Du kan jo utsettes for livsfare med søvngjengeriet ditt.

Nei, jeg har ikke snakket med lege om det. Bruker aldri lege uten at det er noe akutt, men jeg har lest en del om det.

Jeg har også funnet ut at musklene egentlig skulle vært paralysert i den delen av søvnen da man drømmer (rem), da jeg tar meg turer ut av sengen. Gud veit hvorfor jeg fungerer i den søvntilstanden.

Så langt har skadene ikke vært annet enn skrammer og blåmerker når drømmene har hatt et dramatisk innhold. Motorikken fungerer veldig bra når jeg er ute og følger drømmene, minst like bra som i våken tilstand. Men i henhold til den virkeligheten jeg opplever i drømmene, så er jeg nødt til å ta enkelte sjanser som medfører skrammer.

Jeg har begynt å sove i seilbåten, som er vanskelig å komme ut av, men skallet i går natt i maskinrommet.....Der skaller jeg imidlertid også stadig vekk i våken tilstand også. :-)

Jeg synes medisiner høres skremmende ut. Noen som har erfaring med medisiner mot den typen søvnproblemer her?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...